400V uden jord

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Carl Erik
Stoker III
Stoker III
9
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16 apr 2015 16:10
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 232
Fremviser gerne i postnummer: 9230
Geografisk sted: Svenstrup J.

Re: 400V uden jord

Indlæg af Carl Erik »

xkfc skrev:
Hvorfor skulle en stjerne trekant kræve nul?
Jeg gik bare ud fra (lidt optimistisk, måske) at fællespunktet i en stjernekobling, er nul-lederen.

Har jeg ret i, at der ved stjerne er 230 volt over hver vikling? Og i så fald ... hvor kommer de 230 V fra hvis ikke de findes mellem en fase og nul?

xkfc

Re: 400V uden jord

Indlæg af xkfc »

Carl Erik skrev: Jeg gik bare ud fra (lidt optimistisk, måske) at fællespunktet i en stjernekobling, er nul-lederen.

Har jeg ret i, at der ved stjerne er 230 volt over hver vikling? Og i så fald ... hvor kommer de 230 V fra hvis ikke de findes mellem en fase og nul?
De 230V du måler over viklingen fremkommer når en motor er forbundet i stjerne, men det fremkommer ved at viklingerne er i serie, stjerneforbundet over 3 faser, mangles en fase får hver vikling 200V
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: 400V uden jord

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Jeg har for kort tid siden fået ELFO rapport på min staldbygning, og der var ingen kommentarer til,
at jeg har et jordspyd for hver af mine 3 gruppetavler.

I øvrigt er der et 4.spyd, som jeg ikke lige ved hvordan hænger sammen med resten af installaionen.

... og et 5.spyd, som bare er jording af det indstøbte rionet i betongulvet. Forstod jording af rionet
er påkrævet, hvis en del af gulvet skal benyttes til vådrum.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
xkfc

Re: 400V uden jord

Indlæg af xkfc »

Umiddelbart ser jeg heller ingen problemer i at have et jordspyd til hver tavle, blot at der ikke er fælles HPFI, men at tavlerne kommer direkte fra forsikring eller måler og har eget HPFI. Så er der jo nærmere tale om unikke installationer.

Nu ved jeg ikke om ELFO rapport er samme som elcheck ved hussalg, men jeg har lige renoveret el i et hus efter elrapport, kors han fandt mange ligegyldige ting, mens han missede nogle væsentlige. Han fandt desværre også nogle graverende fejl. Sælger mente kun at jeg skulle udbedre hvad der stod i rapporten, men så måtte han få en anden til det. Heldigvis sejrede fornuften og de nye beboere overtager ikke noget klamp eller skjult møj.
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: 400V uden jord

Indlæg af baggadap »

Ja, alle de gamle maskiner kørte på 3 faser alene. Her er lidt af det som har overlevet:
PQeQlBwhQod3lg1nKqfzUqNft35b-jyhbrYAVHpHYzk.jpg
Y19m7Iysrvme_UJeY9VTEbCnndKbBz7bGCDPLEhLUbY.jpg
Bemærk den smarte konsol af støbejern (ca 3 kg) med en afbryder der kun kan tændes når stikket er sat i, hvorefter stikket er låst fast indtil der er slukket igen. Indvendig står der 60A på et fint aluminiumsskilt.

anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: 400V uden jord

Indlæg af anderswitt »

ja og den slidse der er i siden på stikket er jord benet så 3f +jord alene at den ikke er monteret på motoren er noget andet
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Re: 400V uden jord

Indlæg af T-mek »

[quote="Havmand"]
Men alternativt, er det tilladt, hvis installationen er over 20A at undlade Hpfi og herved også jord.

Go' dag..

Vil du lige forklare nærmere hvad det går ud på ?
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Benny
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 jun 2008 20:57
Mit fyr: Scotte Black Star 10 kW
Areal: 186
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 10 kg
Årligt forbrug: 4,2
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: 400V uden jord

Indlæg af Benny »

[quote="T-mek"][/quote]
Hej
Vil lige her indskyde, at undlade HPFI beskyttelse over 20 A kun er tilladt, hvis man udfører anden form for beskyttelse mod indirekte berøring.
I TT systemer, som det her lyder til at være tale om, er der i praksis 2 andre muligheder. Den ene er at udføre installationen som klasse 2 installation (dobbeltisoleret). Dette kan ikke lade sig gøre hvis du har stikkontakter og lignende. Den anden er at montere et PFI relæ, som har en højere udløsestrøm ved fejlstrømme, typisk 100-300 mA. Hvis denne løsning vælges, kræves der et bedre jordspyd, idet overgangsmodstanden til jord skal under 166 ohm. Det skal lige nævnes at stikkontakter under 20 A ikke må sidde på samme PFI relæ.
Den bedste løsning både for fremtiden, og for person sikkerheden er at montere en lille undertavle med tilhørende HPFI relæ(er), banke et jordspyd ned, eller få kontrolleret det eksisterende jordspyd, og lave kraftinstallationen som fem leder med jord og nul.
Det blev en lang smøre, håber du forstår :?
bent
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Re: 400V uden jord

Indlæg af bent »

Hej hopper lige med her jeg har samme problem 3 steder kan man ikke bare banke et jordspyd i ved hver kraftstik ? så slipper man for at trække jord med rundt ?
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Re: 400V uden jord

Indlæg af T-mek »

Benny skrev: Hej
Vil lige her indskyde, at undlade HPFI beskyttelse over 20 A kun er tilladt, hvis man udfører anden form for beskyttelse mod indirekte berøring.
I TT systemer, som det her lyder til at være tale om, er der i praksis 2 andre muligheder. Den ene er at udføre installationen som klasse 2 installation (dobbeltisoleret). Dette kan ikke lade sig gøre hvis du har stikkontakter og lignende. Den anden er at montere et PFI relæ, som har en højere udløsestrøm ved fejlstrømme, typisk 100-300 mA. Hvis denne løsning vælges, kræves der et bedre jordspyd, idet overgangsmodstanden til jord skal under 166 ohm. Det skal lige nævnes at stikkontakter under 20 A ikke må sidde på samme PFI relæ.
Den bedste løsning både for fremtiden, og for person sikkerheden er at montere en lille undertavle med tilhørende HPFI relæ(er), banke et jordspyd ned, eller få kontrolleret det eksisterende jordspyd, og lave kraftinstallationen som fem leder med jord og nul.
Det blev en lang smøre, håber du forstår :?
Havmand skrev:Seperat jordleder er tilladt.

Men alternativt, er det tilladt, hvis installationen er over 20A at undlade Hpfi og herved også jord...

Så til din port kan du sætte et 32A stik op, og smide en 32A sikring i - så er den lovlig :great:
Det er jo netop det jeg fisker efter, det er fint at @Havmand skriver sådan, men det kræver en forklaring.

Jeg forstår hvad du siger.
Har set løsningen med klasse 2 materiel udført i et belysningsanlæg på en ny vej. Et argument var at så kunne man spare jordleder væk i de lange kabeltræk, hvad mon pris forskelle på en 4 eller 5 leder har været.. nå det var et lille side sidespring.
Enig i at det må være TT der snakkes om, TNS har vi ikke her i området (det er nogen steder i Jylland har jeg hørt) TNC er i min verden en Københavner ting.. icon_cheesygrin.gif nå det bruges også andre steder.
Klart nok med jord bedre end 166 ohm til PFI, det burde nu heller ikke være noget problem.
Enig i at bedste løsning vil være HPFI + 5 leder.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

Besvar