Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
lamse
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 6
Tilmeldt: 18 okt 2013 17:40

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af lamse »

hej igen.
Vandtanken er på 300L og hvad den er med,kan jeg ikke umiddelbart sige dig, udover at den har 2 spiraler der muliggør tilslutning af 2 varmekilder(kan du evt uddybe hvad du mener?)
Den hedder Elektromet, har fundet en side om den og den ligner den blå der her er vist på billedet:http://elektromet.pl/pl/technika-grzewc ... t/15/wgj-b Så vidt vi kan se er den på 2kW heating element.

Nemo, jeg kan se at du næsten har hvad vi "efterlyser" men bruger du ikke mange penge på strøm? Vi har et efterisoleret hus på 135 kvm, 8radiatorer og ingen gulvvarme.

Mvh Lamse

lamse
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 6
Tilmeldt: 18 okt 2013 17:40

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af lamse »

Ups, glemte lige at sige at solvarmestyringen er en Pannex: http://www.vvs-eksperten.dk/index/panne ... ring-p2952

-og det firma(kan ikke huske hvad de hed) er gået konkurs, så ikke meget hjælp at hente derfra!

-men er glad for at der findes et godt forum hvor man kan få lidt gode råd og ikke mindst høre erfaringer :-)

Mvh
nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley »

jeg har solceller og 3000kwh til overs, så strømforbruget fra de fire pumper bekymrer mig ikke ret meget - men målet er naturligvis at være så sparsommelig med strømmen at jeg kan holde fyret helt slukket fra 15/4 til 15/10 og kun varme med gratis varme fra solvarme og elpatron.

Det lyder ikke til at være en decideret akku-tank i har, men jeg er i tvivl. Anyways på 300 liter...om det er en solvarmebeholder eller en akkutank..

og i skriver i har pladsmangel/søger en kompaktløsning til fyr

og i bor på 135 velisolerede m2 og varmer med radiatorer (som ikke er godt til de lave fremløbstemp. fra varmepumpen)

1) MGM Junior
2) Scotte mini 10 kw

der andre små pillefyr til under 30k men de to ovenstående er oplagte

de andre kunne være kostrzewas minibio, edil kamin..

og behold varmepumpen - hvis den kun er på 2kw (det lyder godt nok ikke af meget, mon ikke det nærmer er en 7-10kw) - anyways lad pumpen være og lad den kun arbejde i plusgrader. Hvis den stadig er for dyr i strøm, så skaf jer af med den.

det er mit forslag
nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley »

de spiraler du omtaler kan man også kalde for interne varmevekslere, man kan også købe eksterne pladevarmevekslere - der er plusser og minusser ved begge systemer (sådan er det jo altid)

Grunden til at jeg ikke nævner Pellux er ikke så meget kw størrelsen (da den kan indstilles til at modulere mellem 4 og 10kw - og så slukke, når forbruget er for lavt) - nej det er mere fordi kompaktløsningen for pellux fylder lidt mere end scotte mini og en del mere end mgm junior. Mellem scotten og mgm, er mgm min favorit pga dens selvstændighed og robusthed. Men altså hvis I fint har plads til Pelluxén så er det da også en mulighed (mener den fylder ca 125cm i bredden og 110cm i dybden med brænder).

og traditionelt lader man pillefyret varme ind i toppen af tanken, på den 300liters du viser mig ser det ud til at det allerhøjest er 100 liter ekstra, det er ikke nok til at fungere som en stærk nok støddæmper for et alt for stort fyr (jeg ville selv ønske at pladsen var til en 500-800liters tank her på matriklen, men nej)...

Men husk det der med fyrrum - det skal kunne godkendes af skorstensfejeren. Og for jeres egen skyld, så lav transportenvejen med træpillerne så nem som muligt.

OG - hvilken skorsten har i? Højde, diameter, isokern?? scotten f.eks kan præstere nogle meget lave røggastemperaturer, som gør at man skal have den rette skorsten til den. Det koster altsammen.

og så er der det med at pillefyret kun er en del af en samlet kombinationsvarmeløsning - en 10kw scotte mini til 20000dkr med keramisk tænder - og med et forum hvor folk er ved at falde over hinanden for at hjælpe skulle der opstå et eller andet problem, eller skulle man eksperimentere med driftsoptimering - den er altså svær at komme uden om.
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 577
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Blevet takket: 61 gange

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af mgmone »

Hej Nemo
Fin gennemgang som viser at du har stor viden om mange fyr, men jeg er ikke enig i at en MGM nødvendig vis er dyrere end andre.
OK liste prisen på MGM er nok lidt højere, men det er vel prisen når fyret er indstalerert og indregulerert der tæller, der er jo ikke sikkert at smeden skal bruge lige så mange timer og lige så mange dele for at Monterer og indregulerer MGMén, så lad vær med at fravælge den pga. prisen, er man interesserert i 2 forskellige fyr, så bør man få et tilbud på begge, incl montage og minus evt co2 tilskud. Så kan man tage sin beslutning på et oplyst grundlag.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley »

Undskyld Karsten. Du har helt ret, jeg bør blive mere konsekvent med at skrive at det udelukkende er anskaffelsesprisen, jeg taler om. Og ja den samlede pris, er jo den der tæller på bundlinjen.

Jeg burde jo selv vide det, da jeg lige har købt et fyr som på papiret var dyrere end en del af de andre fyr jeg kiggede på, men som det skulle vise sig havde meget lave installations-omkostninger og derfor var prissammenlignelig med nogle af de lidt billigere produkter.

Og ja alle kan søge co2 tilskud - det er vigtigt at huske. Også det slører prisen jo en del.
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 577
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Blevet takket: 61 gange

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af mgmone »

Hej Nemo
Jeg regnede også med at vi var nogenlunde enige om at alle økonomiske faktoraer skal med for at prisen kan sammen lignes, andet der kan undre lidt er at udgift til strøm til fyret aldrig diskuteres, alle jagter den A pumpe med lavest forbrug igen aner hvad deres fyr bruger i strøm. Et nyt pillefyr kan let have et strømforbrug der er langt lavere end den gamle oliekoger. selvom der er stor variation.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk
nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley »

ja der må jeg jo blankt indrømme at jeg slet ikke var opmærksom på dette (solcellerne du ved) - ved et rent tilfælde viste det sig at mit fyr var ok med.

Jeg har sidenhen fundet ud af at strømforbruget faktisk står på DTI´s liste over de godkendte anlæg - der er rystende stor forskel på de forskellige anlægs strømforbrug.

Når jeg ser på listen så kan jeg se at den lille MGM junior faktisk står til en guldmedalje.... http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

og den er endda modulerende, hvilket går lidt mod min intuition - ville en simpel tænd/sluk brænder ikke være mere økonomisk i strømforbrug set over en fyringssæson?

men det er måske mere måden der testes på?
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af triumph »

nemocharley skrev:ja der må jeg jo blankt indrømme at jeg slet ikke var opmærksom på dette (solcellerne du ved) - ved et rent tilfælde viste det sig at mit fyr var ok med.

Jeg har sidenhen fundet ud af at strømforbruget faktisk står på DTI´s liste over de godkendte anlæg - der er rystende stor forskel på de forskellige anlægs strømforbrug.

Når jeg ser på listen så kan jeg se at den lille MGM junior faktisk står til en guldmedalje.... http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

og den er endda modulerende, hvilket går lidt mod min intuition - ville en simpel tænd/sluk brænder ikke være mere økonomisk i strømforbrug set over en fyringssæson?

men det er måske mere måden der testes på?
Desværre står der ikke under hvilke forhold effekten er angivet. 3 optændinger pr time koster jo også lidt, er det fuld gas, eller min ydelse,
nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley »

nej lige præcis

jeg tror sku jeg vil prøve at skrive til dem derinde, de plejer at være søde til at svare

men først skal jeg lige ordne en lille eksamen - argh alle de overspringshandlinger

Besvar