Side 3 af 6

alarm manglende brændsel...

: 27 sep 2013 23:42
af Flammen
Zarge skrev:Syntes egentlig det er meget sjovt... Man køber et fyr der reklamere med at være fuldt modulerende 1,6-16kw... Det kan den så ikke uden at gå ud... "skru op for minimum så er det løst"... Ok... Fint nok... Din nye bil kan desværre ikke gå i tomgang, men bare gi den noget gas, så er problemet jo løst... Havde vi mon købt den... Tja...
prøvningsattesten fra TI siger at anlæget er godkendt som 4-13,4kw ?

alarm manglende brændsel...

: 28 sep 2013 08:35
af pille bruger
Flammen skrev:
prøvningsattesten fra TI siger at anlæget er godkendt som 4-13,4kw ?
Ikke helt rigtigt.
Der står at det er afprøvet ved en given effekt, ikke at det ikke kan regulere uden for det interval.

alarm manglende brændsel...

: 28 sep 2013 08:51
af triumph
I skal justere ned for "blæser lav" så spiller det.
Men som skrevet ovenover, så er fyret testet til 4 kw i lavlast.
Årsagen til dette er at virkningsgraden på fyret falder stærkt ved lavere last.
Derfor giver det ikke ikke meget mening for mig, at brænde med 2 kw, på et fyr der er testet til 4 kw.
Hvad er virkningsgraden ved denne last 70% ?
Jeg har lige kigget på min fars anlæg. alene hans tab fra rør er 1,4 KW/t (se indlæg her viewtopic.php?f=19&t=14402&start=30)

Det er selvfølgeligt ikke optimalt at brænde med en kedel der brænder med dårlig virkningsgrad, og kombinere det med et rørtab, der udgør en stor del af den samlede ydelse.
Netop her kommer rumtermostater til sin ret, og sikre at fyret kun brænder inden for det område som fyret er testet til.

Her er en anden tråd om indregulering af brænder:
viewtopic.php?f=180&t=19411

Jeg giver Zarge helt ret i, at det ikke høre nogen steder hjemme, at man prøver at sælge fyret på at det kan modulere ned til 1,6 kw. For det kan det ikke med en fornuftig virkningsgrad

alarm manglende brændsel...

: 28 sep 2013 08:55
af triumph
pille bruger skrev:
Ikke helt rigtigt.
Der står at det er afprøvet ved en given effekt, ikke at det ikke kan regulere uden for det interval.
Som du udenmærket ved, så må man IKKE markedsføre fyret til en anden ydelse end det er testet ved(+/- en helt fast procentsats)

alarm manglende brændsel...

: 28 sep 2013 09:16
af pille bruger
triumph skrev:
Som du udenmærket ved, så må man IKKE markedsføre fyret til en anden ydelse end det er testet ved(+/- en helt fast procentsats)
Jeg markedsfører ikke fyret, jeg fortæller dig hvad det kan.
Hvor læser ud din påstand ?

alarm manglende brændsel...

: 28 sep 2013 10:47
af Flammen
det var nu ikke for at skabe denne strid, at jeg nævnte ydelsesværdierne fra godkendelsen, blot ment som en reminder til dem som synes det er et krav, at deres brænder skal kunne køre 10%.

om det er i strid med markedsføringsloven, skal jeg bestemt ikke gøre mig klog på. manualen siger, at jeg skal indregulerer ved 10-50-100%, men til min brænder kunne der også have stået 40-75-110% ? det ville passe efter godkendelsens testværdier.

jeg har siden idrift tagningen kørt med minimumsdrift på 20%, og det køre perfekt. det giver god komfort, da jeg hurtigt få max ydelse ved behov. kedlen skal jo genvarmes ved start/stop og det tager tid og kan give kondens/sod osv.

skulle virkningsgraden være dårlig ved lavdrift, så vil den i mit tilfælde næsten ingen betydning have. i minimumsdrift er forbruget jo næsten ingenting, og ganget med dårlig virkningsgrad giver spildet jo tæt på ingen ting. (burde lave en graf der illustrer det grafisk)
konklusion: skal vi lave en stor historie ud af næsten ingen ting !

nu var rørtab også kommet ind over, men hvor kommer det lige ind i denne problematik? rørtabet er jo et næsten et statisk tab, som minimumsdrift ikke har indflydelse på

alarm manglende brændsel...

: 29 sep 2013 22:11
af lowtech
Hej

Ville også lige stemme i, da jeg også har problemer med at fyret stopper med "ALARM INGEN BRÆNDSEL", efter opdatering til 10.040/45.. før dette har jeg ikke haft problemer med stop af nogle art.... måske man skulle nedgradere, og håbe på nbe få rette softwaren fejlen i næste version.... ja undskyld jeg mener det er en fejl når der åbenbart er mange der har fået problemer med stop efter en update.....

alarm manglende brændsel...

: 29 sep 2013 22:16
af Flammen
hvorfor skulle det være en fejl? jeg har også opgraderet til såvel 10.040 og senere 10.045, og har ikke oplevet problemet

alarm manglende brændsel...

: 29 sep 2013 22:22
af pille bruger
lowtech skrev:Hej

Ville også lige stemme i, da jeg også har problemer med at fyret stopper med "ALARM INGEN BRÆNDSEL", efter opdatering til 10.040/45.. før dette har jeg ikke haft problemer med stop af nogle art.... måske man skulle nedgradere, og håbe på nbe få rette softwaren fejlen i næste version.... ja undskyld jeg mener det er en fejl når der åbenbart er mange der har fået problemer med stop efter en update.....

Om du op eller nedgradere ænder ikke på at du ikke har fået 10% indstillingen rigtig på plads.
Er den finindstillet går fyret ikke ud.

alarm manglende brændsel...

: 29 sep 2013 22:33
af pso
Beklager men jeg er ikke enig med dig pillebruger.
Min woody gik ud efter at være blevet indstillet af en NBE montør. Det er ikke 100% pålideligt ved 10%. Det kan måske køre en måned men så en dag sker det bare.
Efter at have hævet til lidt mere er det aldrig sket.
OG det gælder ikke såfretm i stiller det til 10% og så hæver skorstenstrækket et trin, det er jo nøjagtig det samme som at hæve min effekt i praksis,