problem med hvad jeg skal gøre

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
xkfc

problem med hvad jeg skal gøre

Indlæg af xkfc »

nemocharley skrev:Det der med at en buffertank er dårlig økonomi er jeg nu ikke så sikker på. Da jeg ikke er teknisk uddannet kan jeg desværre ikke redegøre for det ene og det andet.

Men jeg kan sige følgende: Jeg har endnu ikke kunnet finde empirisk uafhængige undersøgelser (altså erfaringsbaserede undersøgelser af drift over flere år i identiske huse, med identiske forbrug) af hvad der er bedst driftsøkonomisk - et præcisions-kw fyr eller et fyr med mindre præcise kw og med tank. Jeg har fået udlagt teorien, men savner som sagt ovenstående.

Jeg ved at et firma som Hoval (Biolyt) er begyndt at eksperimentere med buffertanke til deres avancerede fyr. Brugen af buffertanke til stokere er udbredt i Sverige, Tyskland og andre steder i Europa.

I mit eget tilfælde, overvejer jeg at købe et fyr, som producerer 15kw (til 120m2), men det skal arbejde ind i et 400liters vandlager - og fyret starter og stopper, som et oliefyr. Det sidste mener jeg er vigtigt (MENER - jeg har ikke en skid at have det i).

MEN - kan du nu sælge Twinheaten til en fornuftig pris, således at du kan købe en ren pillebrænder til under 30.000 - så er økonomien måske bedre i det, når man sammenholder med at du måske skulle ud og købe en buffertank af en passende størrelse. Af pillefyr i den prisklasse ville jeg se på Atmos, Vølunds Pellux 100, Scotte og MGM.

Det er lidt svært at sige, hvad der er bedst. - den store besparelse er jo når man skifter fra olie til biobrændsel - ikke fra stoker til en anden stoker.
Det er nok svært at have beviser, man skal jo have kørt både med og uden buffer under samme betingelser, så nogle ting må man affinde sig med er beregnet.
Varm buffertanken op, luk for alle til og afgange, se hvor hurtigt den taber energien. Det tab skal opvejes af et eller andet. Har man en enorm dårlig Stoker og kedel samt billig eller gratis brændsel kan der være mening i buffertank. I Dennis's tilfælde kunne man måske også få mere ud af stokeren hvis man havde en buffer til sommerdrift. Men man skulle jo selv starte op og slukke fyret dagligt eller hver anden dag alt efter buffertankens størrelse.

Den med pillefyr der starter og stopper som oliefyr syntes jeg heller ikke om, der går energi tabt på opstart og nedlukning. men at det kan starte på VVB, timere og rumfølere eller signal fra gulvvarmesystemet er smart.

Ved skift fra Twinheat sparede jeg som nævnt ca. 1ton piller men også strøm til VVB om sommeren, så lad os anslå det til 3-4000kr stille og roligt betaler det Scotten :great:

nemocharley

problem med hvad jeg skal gøre

Indlæg af nemocharley »

Ifald bufferen står et sted, hvor den tabte varme kan bruges, så er det vel ok?

Mht. tænd/sluk brændere så er det netop den overvejelse, jeg selv har været igennem - jeg har jo kun andres driftserfaringer (på dette forum, på et svensk forum ved min fars gamle arbejdskammerat og ved en gammel svensk studiekammerat) at læne mig op ad. I fald der er et brændselsspild så lader det til at være meget lille. Men sagen bliver jo hurtig mere speget end røget, da de fleste jeg kender med disse brændertyper netop bruger buffertank m. diverse styringer (og ofte solvarme også). Setuppet er således meget anderledes (og ofte dyrere) end et enkeltstående fuldt modulerende pillefyr.

Anyways - ift. trådstarters problemstilling; så kan der tales for og imod. I fald han kun vil bruge træpiller, så var der måske idé i at skifte, hvis han kan få lidt penge ind for Twinheaten. Men omvendt, at skifte et ellers velfungerende fyr.... det skurer altså lidt i mine ører. En buffertank og boligudvidelse og måske noget flisbrændsel, det vil altsammen forbedre driften på anlægget.
Dennis5610
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 feb 2013 00:15

problem med hvad jeg skal gøre

Indlæg af Dennis5610 »

mange tak for jeres svar det er meget venligt af jer. :) hvad ville i mene mit fyr er værd idag.det eneste jeg ville savne er at kunne brænde nogle ting af i kedlen men fyrre kun med træpiller og ville blive ved med det.. :)
regner med hvis jeg skal skifte fyr ville det blive Black Star.

Besvar