Stigning i pilleforbrug efter justering

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Tommy Busk
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 38
Tilmeldt: 06 jan 2013 12:52
Mit fyr: Scotte 10 kw.
Areal: 110 m2
Brændsel: 8mm træpiller mrk. södra
Fremviser gerne i postnummer: 4250

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af Tommy Busk »

Dinsen skrev:
Et opstartsbesøg er vel en gennemgang/fintuning af styringen. Det er vel ikke en del af dette at samle kedel/brænder?
Det ved jeg ikke, jeg ved bare at NBE har monteret det som det er i dag og som jeg læser det så giver de det den del af skylden for at jeg har et overforbrug af piller - der står jeg sku af.... helt ærligt...

dannidines

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af dannidines »

hej Tommy & co,

fik lige læst tråden igennem og har et par indspark:-)

@Tommy, såfremt du vil tilbage til "dit gamle setup,' så skal du som Pille bruger skriver, ændre din kedel diff over til 0 grader = ved opnået settemp (BS 20 = 60 grader) jamen så slukker fyret ned og starter først når kedel diff under opnås, ex 15 grader (kedeltemp på 45 såfremt settemp er sat til 60 grader) ... denne måde at køre fyret på vil være "som vinden blæser" altså ingen styring / indflydelse på hvornår fyret kører og hvordan samt en helveds masse optændinger = ikke hensigtsmæssigt, hverken for eltænder, tilsodning af kedel osv..

såfremt du ønsker et setup som ovenfor, men hvor der vil være "styring på / indflydelse på fyret" så smid en trådløs rumtermostat på fyret og en temp føler i VVB og begræns VVB produktion til ex kl 03-08 og en VVB diff på 5 grader = der startes VVB op om morgenen og såfremt du ikke har 2-/3- vejs ventil på fyret, jamen så smider fyret jo varme rundt i hytten mens den laver varmt vand - dette også selvom den trådløse rumtermostat ikke kalder på varme, men så går der jo længere tid før den kalder på varme igen = fyret er jo slukket når den ikke kalder på varme og der ikke skal laves varmt vand... :-)

trådløs rumtermostat er ikke dumt at smide på sit setup, specielt ikke når du ønsker "den drift" hvilken du efterlyser... vores hus bliver, qua rumtermostaten, kun varmet op når temperaturen er 1 grad under ønsket rumtemperatur = 22 grader, så starter fyret når huset er 21 grader og stopper ved 23 grader = resten af tiden er fyret slukket, med mindre der laves varmt vand altså.. vi har 2 vejs ventil på, hvilket giver varmr i hytten når der laves varmt vand og jeg har netop begrænset VVB produktion til om morgenen = varmt vand + godt varmt hus om morgenen:-)

Pille bruger spørger til (tror han "fisker efter det logiske") hvor varmen bliver af når fyret kører tomgangskørsel og giver et dagligt forbrug på +10 kg... mit bud er, at i et gammelt hus er der gamle store rør som enten ikke er isoleret eller erdårligt isoleret med skumskåle fra jem&fusk ell. lign = trods radiatorerne er slukket, så går der meget varmespild til som gør fyret, for at holde sim settemp, skal bruge piller da returen er kølet ned.... du har ikke bemærket denne manglende varme i huset med dit start/stop setup, da fyret min. har været 45 grader, hvilket er nok til komfort varme p.t., men ikke ved -15 grader..... og der vil du snildt kunne komme meget højt op i forbrug ved et sådan setup, da kedel+rør+radiatorer konstant skal varmes op..

mit bud til dig/jer er:

1. køb en rumtermostat+kedelføler til VVB+isoler dine rør (sådremt de ikke er) og trim dit system samt fyr i brændeovnenv(fyret slukker grundet rumtermostaten)
2. trim dit setup som det er indstillet ved dit opstartsbesøg+isoler rør

ved 1. kan du holde dit forbrug i bund ved brug af brændeovn og fyret tænder/slukker ikke i utide = det du egentlig ønsker = kræver et par investeringer for at virke i praksis.. ved løsning 2. kan du læne dig tilbage i lænestolen og nyde varmen, du vil opleve, at forbruget på 25 kg næsten vil være konstant trods temperatuen falder til -15 grader ved dette setup, da fyret er konstant varmt og ikke skal knokle sig op i temp... blæst kan dog hive forbruget op, men det er uundgåeligt..

der er selvfølgelig 3. dit første setup, det kan du godt køre med, men køb 15 eltændere og ha i skuffen, det får du brug for:-) men hvis du vælger det, hvorforver skorstenstrækket sat til 3, er der ingen træk i den skorsten??

du skal nok blive glad forvdit fyr, træerne vokser ikke ind i himmelen, selv måtte der 2 vintre til før jeg accepterede det bruge træpiller og ikke producerede dem når det lavede varme:-)
Tommy Busk
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 38
Tilmeldt: 06 jan 2013 12:52
Mit fyr: Scotte 10 kw.
Areal: 110 m2
Brændsel: 8mm træpiller mrk. södra
Fremviser gerne i postnummer: 4250

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af Tommy Busk »

Hmm jeg forstår bare stadig ikke hvorfor jeg tidligere har kørt med et døgn forbrug på 15 kg og nu skal leve med 25 kg fordi jeg har haft besøg af NBE - Nå men nok om det jeg vil købe mig en rumtermostat, hæve kedeltemperaturen og krydse fingre for at mit fyr stopper som dit.

Jeg forstår dog ikke rigtigt hvorfor det er et problem at kedeltemperaturen er på 45 grader. hvad skal man bruge 60 grader varmt vand til i systemet. Det forekommer mig som spild at varme det op. Det danner jo ikke kondens og der er ikke behov for den ekstra varme nogen steder.

Hvad er BS 20 ?
levi

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af levi »

Tommy Busk skrev:Hmm jeg forstår bare stadig ikke hvorfor jeg tidligere har kørt med et døgn forbrug på 15 kg og nu skal leve med 25 kg fordi jeg har haft besøg af NBE - Nå men nok om det jeg vil købe mig en rumtermostat, hæve kedeltemperaturen og krydse fingre for at mit fyr stopper som dit.

Jeg forstår dog ikke rigtigt hvorfor det er et problem at kedeltemperaturen er på 45 grader. hvad skal man bruge 60 grader varmt vand til i systemet. Det forekommer mig som spild at varme det op. Det danner jo ikke kondens og der er ikke behov for den ekstra varme nogen steder.

Hvad er BS 20 ?
BS 20 - er BLACKSTAR 20.

Tommy - kan vi få nogle billeder af dit fyr/setup ?

Den optimale kedeltemp. er 60-70 grader i et pillefyr :great:
Tommy Busk
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 38
Tilmeldt: 06 jan 2013 12:52
Mit fyr: Scotte 10 kw.
Areal: 110 m2
Brændsel: 8mm træpiller mrk. södra
Fremviser gerne i postnummer: 4250

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af Tommy Busk »

levi skrev:
BS 20 - er BLACKSTAR 20.

Tommy - kan vi få nogle billeder af dit fyr/setup ?

Den optimale kedeltemp. er 60-70 grader i et pillefyr :great:
optimal kedeltemperatur, ja men hvorfor? skal det forstås således at pillerne ikke forbrændes ordenligt hvis vandtemperaturen i kedlen ikke kommer op på 60 grader?? anmoder om at du udspecificere lidt.

Hvad vil du have billeder af og hvorfor. jeg mener setuppet er nøjagtigt som på side 2 i denne manual: http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... nglish.pdf

levi

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af levi »

Tommy Busk skrev:
optimal kedeltemperatur, ja men hvorfor? skal det forstås således at pillerne ikke forbrændes ordenligt hvis vandtemperaturen i kedlen ikke kommer op på 60 grader?? anmoder om at du udspecificere lidt.

Hvad vil du have billeder af og hvorfor. jeg mener setuppet er nøjagtigt som på side 2 i denne manual: http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... nglish.pdf
Billeder kan udelukke indlysende fejl/mangler på en installation - derfor er billeder altid et godt hjælpemiddel :great:
Tommy Busk
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 38
Tilmeldt: 06 jan 2013 12:52
Mit fyr: Scotte 10 kw.
Areal: 110 m2
Brændsel: 8mm træpiller mrk. södra
Fremviser gerne i postnummer: 4250

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af Tommy Busk »

Mit udstyr er meget kompakt og der er et par pex rør der burde skiftes ud, det er den enste "fejl" der er ellers har flere pro folk sagt god for det :? skal se på det med billede senere.
levi

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af levi »

Tommy Busk skrev:Mit udstyr er meget kompakt og der er et par pex rør der burde skiftes ud, det er den enste "fejl" der er ellers har flere pro folk sagt god for det :?
Ok.
Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af WoodyHugo »

pille bruger skrev:En anden ting er, har du fået ændret umbraco skruerne til en gevindstang,
så du kan spænde brænderen tæt i samlingen ind til kedlen ?
Det betyder jo ret meget at den ikke trækker falsk luft.
Har du også fået flyttet sneglen så studsen ikke vender ud til siden ?
Det giver jo en mere ens pilledocering.
Hvad er det for en måde at svare på ? ?
Brugeravatar
Paw Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 133
Tilmeldt: 07 feb 2012 18:54
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 4-5 Ton
Geografisk sted: Hostrup ved Hedensted

Stigning i pilleforbrug efter justering

Indlæg af Paw Nielsen »

Kære guldfisk.
Jeg forstår ikke din kritik af 'pillebrugers' indlæg. Kan du måske uddybe det en smule?
Nu med pillesilo evolution2. Med hjul og påfyldningsluge i siden!!!

Besvar