Baxi multiheat 1.5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10379
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af thy »

Ikke nogen dum ide at gøre sådan.
Pausefyring vil du som sådan ikke bemærke.
Det vil være når temp kommer i nærheden af 20 grader ude selfølgelig efter hvor stort forbrug du vil have på givent tidspunkt.

Nu skifter Baxi folk jo ikke modeller så tit ;-)
Vi er jo tilfredse med noget der bare dur
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

nemocharley

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af nemocharley »

Hej Ulrik

Jeg ved ikke nok om emnet til at kunne sig om din analogi holder stik. Det jeg kan se efter er virkninggrad, og der er en forskel, helt klart. Jeg har set et Østrigsk kondenserende pillefyr med 103% - og der er immervæk et stykke ned til de 90%, som er virkningsgraden for de fyr jeg kigger på. Men gud ved hvad der vil ske med Økofenen hvis jeg smed skovflis ned i den?

På PHs hjemmeside skriver de at deres PH12 er meget velegnet til solvarme pga auto tænd/sluk - jeg tror det skal forståes sådan, at dette er bedre end stokere der pausefyrer.

Men jeg fatter det ikke. Er det ikke ligemeget i praksis?
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af Ollii »

Hvis fyret alligevel skal stå og pausefyre hele sommeren ville jeg sku droppe solvarmen. :-)

Hvis ikke den skal stå og pause fyre skal du ud med benzin og ligther hvis ikke solvarmen er tilstrækkelig. :)
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af Ulrik »

nemocharley skrev:Hej Ulrik

Jeg ved ikke nok om emnet til at kunne sig om din analogi holder stik. Det jeg kan se efter er virkninggrad, og der er en forskel, helt klart. Jeg har set et Østrigsk kondenserende pillefyr med 103% - og der er immervæk et stykke ned til de 90%, som er virkningsgraden for de fyr jeg kigger på. Men gud ved hvad der vil ske med Økofenen hvis jeg smed skovflis ned i den?

På PHs hjemmeside skriver de at deres PH12 er meget velegnet til solvarme pga auto tænd/sluk - jeg tror det skal forståes sådan, at dette er bedre end stokere der pausefyrer.

Men jeg fatter det ikke. Er det ikke ligemeget i praksis?
Jo, auto tænd er bedre til solvarme netop fordi det kan starte og stoppe afhængigt af solvarmen.
Pausefyring er uøkonomisk og sviner.
Ikke at jeg vil til kamp mod baxi. Det er et godt fyr. Men med mangler jeg ikke ville kunne acceptere. Det blev da også fravalgt af mig netop pga. den manglende tænding.
Baxi har godt nok en virkningsgrad på lidt over 90%. Men det er UDEN den obligatoriske pausefyring den står og kører med i de danske hjem.
Årsvirkningsgraden vil være væsentlig lavere på et fyr der pausefyrer. Men det kan du ikke se på papirerne.
MvH Ulrik©
nemocharley

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af nemocharley »

Ok tak for det. Jeg havde tænkt at fyret skulle være slukket - men der er selvfølgelig altid problemet med overgangs månederne.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af Bigfoot »

Så skal der vist lige kammertonen retur her. Hvorfor er folk så kritiske omkring det pausefyringsprincip???? min er justeret ind med Thy's indstillinger, og mit lille partytelt af et hus, det kører 9-10 måneder om året, uden pausefyring. Resten af tiden er det ganske simpelt slukket, og hvis du vil have solvarme oveni, så er det jo kun mindre tid den skal være tændt.

Men du har ikke rigtig nævnt dette alternative brændsel endnu..... eller har du??? hørte jeg skovflis??? for så dur ingen af dem....
1.5'eren, eller den lille CPi12, kan ikke køre med andet end pilleflis. Skovflis er altså ret så groft at høvle igennem.

Ang dem som siger at CPi12'en er ferrarien under stokere, eller hvad de nu siger, så er det ikke helt ubegrundet. Det er en lille kompakt stoker, med omrører, bygget solidt, og fabriksmonteret med iltstyring og det hele.
Skulle jeg skifte baxien ud med noget, så blev det nok sådan en. Men hvorfor skifte den blå dame, hun passer sig selv.

Så jeg ville hellere høre lidt om det alternative brændsel du omtaler så fint.... hvad drejer det sig om for noget? det er ikke helt uvæsentligt her.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
nemocharley

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af nemocharley »

Det er korn, jeg kan få adgang til.

Jeg kan se at der er nogen i mit nærområde, som ejer en baxi 1.5 - men jeg kan ikke skrive til dem, og de ser ikke ud til at være så aktive på forum - hvad gør jeg?
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af Bigfoot »

du er da altid velkommen her også, det er dog lidt af en køretur, men det er jo op til en selv.

Korn brænder de begge fint. Jeg har kørt med det i min. En ren fornøjelse faktisk, når man har iltstyring....

Det er dog ikke alt korn der er lidt nemt at fyre af i den, grundet den vandretliggende snegl.
Jeg har gode erfaringer med hvede, men det stik modsatte med havre. Havre laver noget popcorn lignende aske, som bare pakker sig til lige foran bålet og kvæler det hele.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
nemocharley

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af nemocharley »

tak for info - det var sgu ret væsentligt! Der er lidt langt til Varde, men tak for tilbuddet - kan hænde jeg benytter mig af det, hvis jeg er på de kanter (hvilket hænder en gang imellem).
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af Ollii »

Det er heller ikke uvæsentlig lige og nævne korn og mus/rotter i samme sætning. Men kan man opbevare det skadedyrsfrit er det et udemærket alternativ.
Dog har jeg valgt det fra netop pga. skadedyr selvom jeg kan få det til 60 øre kiloet i sække.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Besvar