Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
mhko
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 69
Tilmeldt: 30 mar 2011 09:42
Mit fyr: twin heat M20
Areal: 158
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 10 ton

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af mhko »

næ ikke hvis man læse det der er skrevet i hans første anlægs forklaring...

anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af anderswitt »

ja mhko der er noget som ikke passer i installationen og der er nok også noget med forsikringen til laden 16A
så det skal nok lige tjækkes af en autoriseret elinstallatør
LCB
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 23 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af LCB »

Der sidder et 16A HPFI i stuehus altså den som "går" ud i laden, det bryder alt i stald/lade/Inverter.
Ved siden af inverter er der nu lavet 1 stk. for mig at se lidt special HPFI til inverter .1 stk. HPFI 16A til mine kraft stik, og 1 stk. 13A HPFI til lys.
Før kørte lys på 16A og det sagde elektrikeren var ulovligt.

Så der er vel sådan set 2 HPFI efter hinanden når det i stuehuset bryder alt ude. og det er ulovligt ?
Senest rettet af LCB 15 sep 2012 09:25, rettet i alt 1 gang.
Mvh

Lcb
mhko
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 69
Tilmeldt: 30 mar 2011 09:42
Mit fyr: twin heat M20
Areal: 158
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 10 ton

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af mhko »

det var det jeg syntes jeg læste:-)

tror sådan set ikke at det er ulovligt, men det er ikke smart, med mindre at den hpfi i laden har en mindre udløser strøm end den inden for og den hpfi til inveteren igen har en mindre udløser strøm end den i laden.
ellers vil EN af hpfierne udløse, men da de sidder i serie ikke nødvendigvis den første...
håber du forstår min forklaring, ellers må jeg forklare det på en anden måde.

p.s. dette skal en elektrikker også se, informere dig om.
LCB
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 23 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af LCB »

Jeg forstår fint din forklaring, men forstår ikke helt problemet i det, men jeg er bestemt heller ikke god til strøm :o)
bare en af dem udløser, så er det vel fint, "problem" klaret ?

Men det er så en af problematikkerne, det andet som var grunden til at jeg startede indlæget var mere aflæsning af strøm, og der er jeg ikke blevet så meget klogere, der er jo mange meninger.
Mvh

Lcb

mhko
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 69
Tilmeldt: 30 mar 2011 09:42
Mit fyr: twin heat M20
Areal: 158
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 10 ton

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af mhko »

hvis der sker en jord fejl, overgang ude i laden, kan det sagten ske at hpfien inde i huset udløser og tager alt strømmen til huset, selv om dette ikke er nødvendigt, hvis laden var skildt fra huset.

dit spørgsmål med afregning har ikke noget med hpfi at gøre.

inverteren måler alt den strøm der bliver produceret, el måleren måler den strøm der løber ud i nettet, og den strøm der løber ind i huset.
så hvis du trækker den strøm der er løbet ud i nettet og den strøm der er løbet ind i huset fra det inverteren har lavet får du det forbrug du har haft selv.
dette tal kan du så lægge til den strøm der er løbet ind i huset så har du dit samlede el forbrug.

mvh
klr
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr »

LCB » 13 Sep 2012, 16:35 skrev:Hej


Når jeg aflæser min Inverters produktion på display, så er KW/h der meget højere end det tal på Kamstrup måleren, som viser hvor meget strøm jeg ligger ud på nettet.

Er dette lovligt, og hvis ja, hvilke KW/h tal skal jeg så gå efter når jeg skal oplyse til skat hvor meget strøm jeg har produceret ?
Altså som du beskriver det der, ser jeg ikke noget "underligt". Det er din inverter, der viser din produktion - og det er det tal du opgiver til Skat, hvis du vil bruge afskrivninger. Kamstrup-måleren viser salg til nettet = produktionen minus det du har forbrugt, mens der er produceret.

Afregningen til el-selskabet = forbrug fra nettet minus salg til nettet. Er den forskel negativ skal du af med penge. Er den positiv får du 60 øre pr. kwtime fra energinet.dk.

Dit samlede forbrug=forbrug fra nettet (måler) + produktionstallet (inverter) - salg til nettet (måler).

Hjalp det?
klr
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr »

mhko » 15 Sep 2012, 09:41 skrev:så hvis du trækker den strøm der er løbet ud i nettet og den strøm der er løbet ind i huset fra det inverteren har lavet får du det forbrug du har haft selv.
dette tal kan du så lægge til den strøm der er løbet ind i huset så har du dit samlede el forbrug.
Du kom vist til at lave en fejl der. Du har taget "strøm ind i huset" med 2 gange - som plus og minus. Det giver 0. Så det er ikke rigtigt, som jeg læser det.

Jeg vil tillade mig at henvise til mit ovenstående indlæg.
LCB
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 23 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af LCB »

Hej

jeg ved udemærket at mit spørgsmål med afregning ikke noget med hpfi at gøre :) Vi taler om 2 separate spørgsmål.

HPFI... hvis der sker en overgang ude i laden, er der så noget farligt i at det kan være HPFI i huset der står fra istedet for i laden, eller i laden i stedet for i huset, for hvis kun det er et spørgsmål om at jeg skal finde ud af om det er den ene eller anden der er stået fra, så ser jeg ikke det store problem i det.
hvis det altså er lovligt.

Afregning.... jeg regner med at vælge afskrivnings metoden, og er nu med på at det er det tal på inveteren jeg skal bruge, hvis det altså er lovligt, det må jeg så finde ud af, og hvis ikke så sætte en separat måler op, men er det ikke lovligt så skal elektrikeren jo for mig at se betale for den, da det han laver jo skal være lovligt, og det var et komplet tilbud.
Mvh

Lcb
klr
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr »

LCB » 15 Sep 2012, 10:35 skrev:Hej

det er det tal på inveteren jeg skal bruge, hvis det altså er lovligt, det må jeg så finde ud af, og hvis ikke så sætte en separat måler op, men er det ikke lovligt så skal elektrikeren jo for mig at se betale for den, da det han laver jo skal være lovligt, og det var et komplet tilbud.
Selvføgelig er det tallet fra inverteren der skal bruges. Du kan da ikke klandre din elektriker for at han ikke har sat en seperat måler op??!!

"Lovligheden" er et forhold til Skat - og de har ikke forlangt noget. Der er helt sikkert en vis usikkerhed i tallet fra inverteren (måske op til 4%), men det må vi alle indtil videre leve med. Det har IKKE noget med elektrikeren at gøre. Jeg forstod din usikkerhed i forhold til, at din måler på salg til nettet viser et andet tal end din inverter (og at det var det du mente var ulovligt). Det har du i hvert fald fået svar på.

Besvar