Kohler eller Honda motor?

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af John Skov Jensen »

BFE » 05 Apr 2011, 22:26 skrev: Godt du kom igennem nåleøjet, men hvad specifikt taler imod Stiga? og hvad taler for eks Husqvarne/Johnsered?
Jeg fik at vide hos forhandleren, at når man var "nede" i denne idgangsprisklasse, var produkterne fra de fleste producenter meget ens og lige dårleig/gode om man så må sige. Og det kan jeg da godt se når jeg kigger nærmere på de forskellige konstruktioner, da de ligner meget min gamle Western 11/36. Men den holder jo endnu uden nogen som helst problemer, trods mange års arbejde. (med undtagelse af remskift og masser af punkteringer) :wink:
Nogle af de fakta der for mit vedkommende fik mig til at vælge Jonsered er
Klippebordophæng, jeg syntes det er klein og simpelt lavet på en Stiga.
Hydrostat pedal, på en Stiga er det en pedal der enten vippes fremad eller bagud, virkelig akavet at bruge

Men dermed ikke sagt at Stiga er en dårlig maskine, udvælgelsen skulle jo bare ske da jeg ikke havde råd til en af hver icon_cheesygrin.gif og der dukkede et godt tilbud op på en Jonsered. Hvis det samme tilbud var dukket på en Husqvarna i stedet for på Jonsered havde jeg haft en Orange i dag i stedet for en rød.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af Landlyst »

Har du overvejet at købe en go brugt frontklipper, f.eks. jonsered eller huskvarna? Personligt ka jeg ikke lide en traktor, da den er svær at komme til hjørneren med og den køre i det den skal klippe... new15

Men skulle jeg vælge mellem de to ville jeg hælde til huskvarnaen, selv om den "kun" har en cylinder... Stiga er bare lige en tand mere "brug og smidvæk maskine" icon_cheesygrin.gif

Men igen det er er ikke den store forskel på dem, du kunne også kigge på snapper/simplisiti (?) som er samme maskiner men faktisk en ok maskine med fine detalier...

Men vigtigst er prøv nu at sæt dig op og kør en tur på dem for det ka jo være du sidder kanont på den ene og er smadret af den anden... :great:
Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
16
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af BFE »

Har pt opgivet købet af Stiga. Var ude og se på den i dag igen og kan godt se, at Huaqvarnaen er bedre bygget på visse områder. Må indrømme, at det nok var den 2 cylindrede V-motor fra Honda der fik mundvandet til at løbe.
Går lidt i tænkeboks....... Tak for kommentarer fra jer.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.
Jan P
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 61
Tilmeldt: 14 jul 2010 21:37
Mit fyr: KSM Tuxedo 30 F-auto
Areal: 300 + 200 værksted
Brændsel: flis
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: 60-100m3

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af Jan P »

Jeg har en 24 hk 2 cylindret Craftsman det er godt nok brigs og skraton men den har kørt perfekt den har fået et nyt batteri et benzin filter og 3 sæt knive på de 5 år den har slået 3600 m2 1 -2 gange om ugen. Jeg ville holde mig fra stiga traktoren kender en der har det der har været rigtig meget med den, desuden ligger Craftsman ikke i den dyre ende.
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af snubbi »

hej BFE
jeg har haft en craftman 17,5hk 42" til at klippe 3x5000 m2 det gjorde den i 8 år, uden at det koste andet en kil rem og et par knive samt lidt olie en gang i mellem.
den er bytte ud med en husqana easy rider på 2 cylinder 25hk med front klipper .
brug lidt ekstra til en med hydrostatis gearkasse ,jeg vil sige at husqanan er et godt valg .hvis du har mange buske og træer på ejendomen kan jeg varmt anbefald en med frontklipper (har skåret 1time af klippe tiden på de 15000m2 jeg klipper) :great:

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af Tom_AT »

Det med at Mange anbefaler Honda bunder nok i en vis manglede kendskab til Kohler.
Som en tidligere i tråden er inde på er Kohler amerikansk. Det er en ganske brugt industri motor, i mange sammenhæng, også herhjemme. Jeg har set flere fodervogne kører med Kohler motorer på 20. år - og det endda uden olieskift eller andet. Kohler er mindst ligeså meget kram som Honda, hvis ikke også bedre.

Om det skal være stiga eller husqvarna. Jeg var selv faldet for en stiga rider. Men så oplevede jeg dem begge side og side, altså en stiga rider og en tilsvarende husqvarna.
Stiga'en er bare mere klejn. klippebordet er lavet i tyndere materiale. Den føromtalte frem/bak pedal på en stiga er ikke særligt ergonomisk, og så er den uklippede radius på en stiga rider/knæk styret traktor kæmpe stor. Hermed ikke sagt at stige er ringe, for det tror jeg ikke det er . husqvarna er bare lige en tand eller to bedre.
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af snubbi »

du vil ikke fortryde at købe en husqvarna har selv købt en husqvarna proflex knæk styret sidste år jeg slå 3x5000 m2 ,hade en stiga hjemme på prøve den gik retur til forhandleren .husqvarnaen er billiger i knive og kilremme
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af Tom_AT »

Husqvarna's frontklipper har også den fordel at knivene ikke kører synkront. Det gør de på Stiga, trukket af en tandrem. Dvs, skulle man være uheldig at køre på noget med knivene kan man risikere at knivene smadrer imod hinanden. Hvor stor risiko der så er for dette, aner jeg ikke :-)
Senest rettet af Tom_AT 12 apr 2011 19:32, rettet i alt 1 gang.
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af snubbi »

det var derfor den gik retur ,ramte en skælpæl hos en kunde smadre tandremmen samt 2 knive .det kostede en krig at få lavet ,jeg kunne købe 2 komplet sæt knive +kniv holder+lejer+remme, for det samme som 2 knive og en rem kostede til stigaen
BumleDK
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 84
Tilmeldt: 11 dec 2010 20:46
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 160+90 kælder
Brændsel: Havre
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 40 kg
Årligt forbrug: ?

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af BumleDK »

For lige at smide et andet mærke i spil vil jeg foreslå en Snapper... Jeg skiftede min gamle Stiga ud med en 23 hk 2cyl Snapper. Der ligger en B&S motor i, som går rigtig fint. Der skal utrolig meget belastning til at motoren går ned i omdrejninger. Den kan faktisk godt stoppe én af de tre knive uden man kan høre det.

Min gamle var en frontmonteret Stiga og den var væsentligt smidigere rundt om træer/hjørner m.v. Men træk på frohjulene er ikke optimalt med kuperet grund og "stor" vogn bagefter... Det lykkedes faktisk mig at smadre to sæt knive ved at tandremmen rykkede sig. Men den var bedre til bioklip når knivene lappede over.

Besvar