Skal man skifte til elbil ?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 284 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af svanggaard »

Lintz skrev: 03 dec 2023 09:32 https://nyheder.tv2.dk/business/2023-12 ... l-at-tippe

Kan ikke passe andet end dette må få betydning for tankstationer over hele landet - Nok ikke lige "mæ det vuns" men på sigt. Især de bemandede som efterhånden minder mere om et lille supermarked.
Det kommer til at kræve noget nytænkning hvis de skal overleve.

Det samme med de store bil-forhandler-paladser med marmor på gulvene og fancy kaffemaskiner som er betalt af reservedelspriser samt service.
Jeg ved ikke om vi snakker lidt forbi hinanden... Tror ikke vi er uenige om at elbiler er fremtiden. Alene de sidste dage har jeg hørt om 2 afgiftsstigninger på benzin/diesel på sammenlagt ca. 1,5 kr. Jeg bruger i forvejen 40.000,-/år på brændstof - en elbil ville sluge strøm for ca. 5500/år for samme kørselsbehov. Så jeg er selv i markedet for elbil, og bider til bolle så snart det er opportunt. Passat'en skal synes til Juli - så jeg har lidt tid at løbe på.

Jeg opponerer til gengæld imod, at der ikke bliver brug for bilforhandlere og mekanikere. De skal helt sikkert tilpasse deres forretninger, men gør de det, får de rigeligt at lave.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

Jeg er overasket over forskellen ikke er stører. Nu har prøjserne godt nok noget af Europas sorteste el, men alligevel....
Hvis det havde været dansk el der havde været brugt, så var regnestykket måske 75-80.000 km.
Gad vide om de har medregnet at el-mikset bliver grønnere over bilens levetid => CO2 udledningen pr km bliver mindre i slutning af bilens levetid
https://www.inputmag.dk/elbiler-er-co2- ... kilometer/

https://www.vdi.de/themen/mobilitaet/vd ... w-antriebe
Jeg fandt denne fra 2020
https://www.vdi.de/news/detail/co2-bila ... fahrzeugen
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 329 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Bri_Jac »

svanggaard skrev: 06 dec 2023 20:07 Jeg opponerer til gengæld imod, at der ikke bliver brug for bilforhandlere og mekanikere. De skal helt sikkert tilpasse deres forretninger, men gør de det, får de rigeligt at lave.
Der var mange dygtige folk på Nokia dengang jeg arbejde i Sydhavnen. Men ledelsen fattede ikke der var en stor omvæltning i gang, så døde firmaet.
Tror simpelthen ikke på at bilfabrikanterne der har hovedvægt på fossilbiler har fattet at de snart går konkurs. BYD har jo overhalet Tesla...
så nej VW bukker under, de lavede en ID3 og ID4 med store problemer som jeg husker - hvem tør købe sådan en elbil igen?!? ingen...
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 284 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af svanggaard »

Der er jo masser af eksempler på virksomheder og produktlinjer om pludselig er totalt overflødige. Ud over Nokia er der f.eks. også Kodak, Beta(cam) og Skype. Men der findes jo stadig foto, dvd/streaming og videomøder.

Tyskerne skal nok redde VW. Det er simpelthen så stor en del af deres selvforståelse, at de ikke vil lade stå til. Lige nu kæmper de f.eks. for at få indført handelshindringer ift. de statsstøttede kinesiske el-biler.

Men ja, fossilbilen er døende. Det ser ikke lyst ud for de værksteder og bilforhandlere som ikke vil erkende det.

Spørgsmålet er dog hvor hurtigt det går. F.eks. findes der mig bekendt ikke reelle alternativer til fossildrevne håndværker biler. Og der er nogle ret gode tilbud på fossilbiler for tiden - f.eks. fik jeg dette tip tidligere i dag
1d479f6f-c938-4201-bcd0-afc5fe2c416a.jpeg
Jeg har ikke undersøgt nærmere overhovedet... men umiddelbart er det dælme billigt.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 203 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af BWJ »

Bri_Jac skrev: 28 dec 2023 20:19 Der var mange dygtige folk på Nokia dengang jeg arbejde i Sydhavnen. Men ledelsen fattede ikke der var en stor omvæltning i gang, så døde firmaet.
Tror simpelthen ikke på at bilfabrikanterne der har hovedvægt på fossilbiler har fattet at de snart går konkurs. BYD har jo overhalet Tesla...
så nej VW bukker under, de lavede en ID3 og ID4 med store problemer som jeg husker - hvem tør købe sådan en elbil igen?!? ingen...
Bare nysgerrig, hvad har BYD overhalet Tesla med ??
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 28 dec 2023 21:05 Der er jo masser af eksempler på virksomheder og produktlinjer om pludselig er totalt overflødige. Ud over Nokia er der f.eks. også Kodak, Beta(cam) og Skype. Men der findes jo stadig foto, dvd/streaming og videomøder.

Tyskerne skal nok redde VW. Det er simpelthen så stor en del af deres selvforståelse, at de ikke vil lade stå til. Lige nu kæmper de f.eks. for at få indført handelshindringer ift. de statsstøttede kinesiske el-biler.

Men ja, fossilbilen er døende. Det ser ikke lyst ud for de værksteder og bilforhandlere som ikke vil erkende det.

Spørgsmålet er dog hvor hurtigt det går. F.eks. findes der mig bekendt ikke reelle alternativer til fossildrevne håndværker biler. Og der er nogle ret gode tilbud på fossilbiler for tiden - f.eks. fik jeg dette tip tidligere i dag
1d479f6f-c938-4201-bcd0-afc5fe2c416a.jpeg
Jeg har ikke undersøgt nærmere overhovedet... men umiddelbart er det dælme billigt.
Bemærk at leasing periode kun er 12 md, og der skal betales 15.000 kr i første gangs ydelse, og så er det kun 10.000 km/år
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 284 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af svanggaard »

Hvis det er for godt til at være sandt er der nok fare på færde :roll:

Personligt går jeg stadig efter elbilen. Men objektivt set skal afskrivningen på elbiler nok sættes noget højere end på fossilbiler. I lyset af hvor hurtigt priserne falder, er jeg mest tryg ved en leasingmodel p.t. Jeg ærgrer mig over, at jeg ikke nåede knaldtilbuddet på leasing af TMY.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

BWJ skrev: 28 dec 2023 21:50 Bare nysgerrig, hvad har BYD overhalet Tesla med ??
https://insideevs.com/news/693667/oems- ... la-2023q3/
b3.PNG
BYD har solgt flere rene elbiler end Tesla i Q3 fordi nogen af Tesla´s fabrikker var nedlukket ifb med ombygningen til den opdaterede TM3 Highland.
BYD sælger flere elektrificerede biler end Tesla, men heri medregnes også plug in hybrid biler, og ikke kun rene elbiler (Sådan tror jeg i hvert fald det er)
Det Kinesiske bilmarked er kæmpe, så selvom vi ikke kender de kinesiske mærker, kan de god være store
https://www.statista.com/chart/30758/mo ... ar-brands/
b2.PNG
Der bliver solgt dobbelt så mange biler i Kina, ifh. til Europa
https://www.best-selling-cars.com/europ ... car-sales/
b1.jpg
BYD var har solgt 56% flere biler end sidste år, og var i august det 4 mest sælgende bilmærke i verden.
I Sverige var BYD ATTO 3 den næst mest sælgende bilmodel
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »


Besvar