Skal man skifte til elbil ?
-
- Stoker XV
- 10
- Indlæg: 1216
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 147 gange
- Blevet takket: 284 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Jeg ved ikke om vi snakker lidt forbi hinanden... Tror ikke vi er uenige om at elbiler er fremtiden. Alene de sidste dage har jeg hørt om 2 afgiftsstigninger på benzin/diesel på sammenlagt ca. 1,5 kr. Jeg bruger i forvejen 40.000,-/år på brændstof - en elbil ville sluge strøm for ca. 5500/år for samme kørselsbehov. Så jeg er selv i markedet for elbil, og bider til bolle så snart det er opportunt. Passat'en skal synes til Juli - så jeg har lidt tid at løbe på.Lintz skrev: ↑03 dec 2023 09:32 https://nyheder.tv2.dk/business/2023-12 ... l-at-tippe
Kan ikke passe andet end dette må få betydning for tankstationer over hele landet - Nok ikke lige "mæ det vuns" men på sigt. Især de bemandede som efterhånden minder mere om et lille supermarked.
Det kommer til at kræve noget nytænkning hvis de skal overleve.
Det samme med de store bil-forhandler-paladser med marmor på gulvene og fancy kaffemaskiner som er betalt af reservedelspriser samt service.
Jeg opponerer til gengæld imod, at der ikke bliver brug for bilforhandlere og mekanikere. De skal helt sikkert tilpasse deres forretninger, men gør de det, får de rigeligt at lave.
-
- Stoker XIX
- 12
- Indlæg: 5485
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 407 gange
- Blevet takket: 425 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Jeg er overasket over forskellen ikke er stører. Nu har prøjserne godt nok noget af Europas sorteste el, men alligevel....
Hvis det havde været dansk el der havde været brugt, så var regnestykket måske 75-80.000 km.
Gad vide om de har medregnet at el-mikset bliver grønnere over bilens levetid => CO2 udledningen pr km bliver mindre i slutning af bilens levetid
https://www.inputmag.dk/elbiler-er-co2- ... kilometer/
https://www.vdi.de/themen/mobilitaet/vd ... w-antriebe
Jeg fandt denne fra 2020
https://www.vdi.de/news/detail/co2-bila ... fahrzeugen
Hvis det havde været dansk el der havde været brugt, så var regnestykket måske 75-80.000 km.
Gad vide om de har medregnet at el-mikset bliver grønnere over bilens levetid => CO2 udledningen pr km bliver mindre i slutning af bilens levetid
https://www.inputmag.dk/elbiler-er-co2- ... kilometer/
https://www.vdi.de/themen/mobilitaet/vd ... w-antriebe
Jeg fandt denne fra 2020
https://www.vdi.de/news/detail/co2-bila ... fahrzeugen
-
- Stoker XIV
- 14
- Indlæg: 813
- Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
- Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
- Areal: 110
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
- Har takket: 329 gange
- Blevet takket: 42 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Der var mange dygtige folk på Nokia dengang jeg arbejde i Sydhavnen. Men ledelsen fattede ikke der var en stor omvæltning i gang, så døde firmaet.svanggaard skrev: ↑06 dec 2023 20:07 Jeg opponerer til gengæld imod, at der ikke bliver brug for bilforhandlere og mekanikere. De skal helt sikkert tilpasse deres forretninger, men gør de det, får de rigeligt at lave.
Tror simpelthen ikke på at bilfabrikanterne der har hovedvægt på fossilbiler har fattet at de snart går konkurs. BYD har jo overhalet Tesla...
så nej VW bukker under, de lavede en ID3 og ID4 med store problemer som jeg husker - hvem tør købe sådan en elbil igen?!? ingen...
-
- Stoker XV
- 10
- Indlæg: 1216
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 147 gange
- Blevet takket: 284 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Der er jo masser af eksempler på virksomheder og produktlinjer om pludselig er totalt overflødige. Ud over Nokia er der f.eks. også Kodak, Beta(cam) og Skype. Men der findes jo stadig foto, dvd/streaming og videomøder.
Tyskerne skal nok redde VW. Det er simpelthen så stor en del af deres selvforståelse, at de ikke vil lade stå til. Lige nu kæmper de f.eks. for at få indført handelshindringer ift. de statsstøttede kinesiske el-biler.
Men ja, fossilbilen er døende. Det ser ikke lyst ud for de værksteder og bilforhandlere som ikke vil erkende det.
Spørgsmålet er dog hvor hurtigt det går. F.eks. findes der mig bekendt ikke reelle alternativer til fossildrevne håndværker biler. Og der er nogle ret gode tilbud på fossilbiler for tiden - f.eks. fik jeg dette tip tidligere i dag Jeg har ikke undersøgt nærmere overhovedet... men umiddelbart er det dælme billigt.
Tyskerne skal nok redde VW. Det er simpelthen så stor en del af deres selvforståelse, at de ikke vil lade stå til. Lige nu kæmper de f.eks. for at få indført handelshindringer ift. de statsstøttede kinesiske el-biler.
Men ja, fossilbilen er døende. Det ser ikke lyst ud for de værksteder og bilforhandlere som ikke vil erkende det.
Spørgsmålet er dog hvor hurtigt det går. F.eks. findes der mig bekendt ikke reelle alternativer til fossildrevne håndværker biler. Og der er nogle ret gode tilbud på fossilbiler for tiden - f.eks. fik jeg dette tip tidligere i dag Jeg har ikke undersøgt nærmere overhovedet... men umiddelbart er det dælme billigt.
- BWJ
- Stoker XVII
- 13
- Indlæg: 3384
- Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
- Areal: 155
- Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Har takket: 203 gange
- Blevet takket: 238 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Bare nysgerrig, hvad har BYD overhalet Tesla med ??Bri_Jac skrev: ↑28 dec 2023 20:19 Der var mange dygtige folk på Nokia dengang jeg arbejde i Sydhavnen. Men ledelsen fattede ikke der var en stor omvæltning i gang, så døde firmaet.
Tror simpelthen ikke på at bilfabrikanterne der har hovedvægt på fossilbiler har fattet at de snart går konkurs. BYD har jo overhalet Tesla...
så nej VW bukker under, de lavede en ID3 og ID4 med store problemer som jeg husker - hvem tør købe sådan en elbil igen?!? ingen...
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
-
- Stoker XIX
- 12
- Indlæg: 5485
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 407 gange
- Blevet takket: 425 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Bemærk at leasing periode kun er 12 md, og der skal betales 15.000 kr i første gangs ydelse, og så er det kun 10.000 km/årsvanggaard skrev: ↑28 dec 2023 21:05 Der er jo masser af eksempler på virksomheder og produktlinjer om pludselig er totalt overflødige. Ud over Nokia er der f.eks. også Kodak, Beta(cam) og Skype. Men der findes jo stadig foto, dvd/streaming og videomøder.
Tyskerne skal nok redde VW. Det er simpelthen så stor en del af deres selvforståelse, at de ikke vil lade stå til. Lige nu kæmper de f.eks. for at få indført handelshindringer ift. de statsstøttede kinesiske el-biler.
Men ja, fossilbilen er døende. Det ser ikke lyst ud for de værksteder og bilforhandlere som ikke vil erkende det.
Spørgsmålet er dog hvor hurtigt det går. F.eks. findes der mig bekendt ikke reelle alternativer til fossildrevne håndværker biler. Og der er nogle ret gode tilbud på fossilbiler for tiden - f.eks. fik jeg dette tip tidligere i dag
1d479f6f-c938-4201-bcd0-afc5fe2c416a.jpeg
Jeg har ikke undersøgt nærmere overhovedet... men umiddelbart er det dælme billigt.
-
- Stoker XV
- 10
- Indlæg: 1216
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 147 gange
- Blevet takket: 284 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Hvis det er for godt til at være sandt er der nok fare på færde
Personligt går jeg stadig efter elbilen. Men objektivt set skal afskrivningen på elbiler nok sættes noget højere end på fossilbiler. I lyset af hvor hurtigt priserne falder, er jeg mest tryg ved en leasingmodel p.t. Jeg ærgrer mig over, at jeg ikke nåede knaldtilbuddet på leasing af TMY.
Personligt går jeg stadig efter elbilen. Men objektivt set skal afskrivningen på elbiler nok sættes noget højere end på fossilbiler. I lyset af hvor hurtigt priserne falder, er jeg mest tryg ved en leasingmodel p.t. Jeg ærgrer mig over, at jeg ikke nåede knaldtilbuddet på leasing af TMY.
-
- Stoker XIX
- 12
- Indlæg: 5485
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 407 gange
- Blevet takket: 425 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
https://insideevs.com/news/693667/oems- ... la-2023q3/ BYD har solgt flere rene elbiler end Tesla i Q3 fordi nogen af Tesla´s fabrikker var nedlukket ifb med ombygningen til den opdaterede TM3 Highland.
BYD sælger flere elektrificerede biler end Tesla, men heri medregnes også plug in hybrid biler, og ikke kun rene elbiler (Sådan tror jeg i hvert fald det er)
Det Kinesiske bilmarked er kæmpe, så selvom vi ikke kender de kinesiske mærker, kan de god være store
https://www.statista.com/chart/30758/mo ... ar-brands/ Der bliver solgt dobbelt så mange biler i Kina, ifh. til Europa
https://www.best-selling-cars.com/europ ... car-sales/ BYD var har solgt 56% flere biler end sidste år, og var i august det 4 mest sælgende bilmærke i verden.
I Sverige var BYD ATTO 3 den næst mest sælgende bilmodel