Skal man skifte til elbil ?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

Iflg. denne artikel når vi 2047 før der er flere elbiler end fossil biler.
https://samvirke.dk/artikler/se-kortet- ... in-kommune
De biler de sælger i dag holder vel minimum 15 år, Så der går jo mange år før salget af brændstof rigtigt dør ud, og de fleste kæder jo begyndt at omstille sig, så de også har ladestandere.
Men hvis man ser bort fra tankstationer ved motorveje, så får resten nok svært ved at sælge strøm, hvis man kan lade ved supermarkeder, Mac Donald, osv

Nu ved jeg dog ikke hvordan Samvirke mener de kan forudse udviklingen af elbiler med nogen nøjagtighed. Det ville jo kræve en krystalkugle og forudse hvordan afgifter på brændstof, biler, ejerafgift vil udvikle sig de kommende år, for slet ikke at tale om priser på elbiler.
Regeringen smider jo f.eks. lige 1 kr på benzin/diesel efter nytår. Og prisen på elbiler styrtdykker nu.
Så lige at en Renault Twingo kommer til at koste 150.000. Det er jo samme pris som mikobiler som Hyundai i10/Toyota Aygo
https://bilmagasinet.dk/renault/twingo-2025
Hvem ved. Det er da ikke utænkeligt at f.eks brugte biler i Golf klassen bliver usælgelige i Danmark, og må eksporteres.
I dag kan man få en VW ID4 model 2022/23 med 0 km på tælleren til 300.000, en årgang 2022 ID3 koster 200.000.
Man kan ikke købe sammenlignelige brugte fossilbiler til den pris.

Den lave pris på elbiler skyldtes så også kun at VW ikke kan sælge deres biler i resten af verden.
For 2 år siden var der 1½ års ventetid på elbiler, og nye elbiler blev solgt til 50-75.000 over listeprisen.
Det medførte at opkøbere bestilte store mængder biler.
I resten af Europa (Hvor man ikke har høje bilafgifter, og dermed ikke samme rabat på elbiler som vi har i Skandinavien) Er der ikke særlig stor efterspørgsel på elbiler. Og efter Tesla sænkede prisen med 130.000 kr./bil / Der ikke er leveringsmangel. Så er de brændt inde med dem, og de vil jo gerne af med dem mens der stadig er garanti på dem. Efter årsskiftet er der mange der er årgang 22 = 2 år gamle
=> VW får svært ved at sælge nye biler når man kan købe en brugt der har kørt 0 km, til 2/3 af nyprisen.

Vedr. Service. Så er jeg på hold Linz...;o)
Det er da nok muligt at en ny motor til en E-tron koster 75.000,
Men det tager formodentligt kun få timer at skifte den, og hvis det skal gøres pr kulance. Så er det nok ikke det der betaler for forhandlernes paladser i glas og stål.

Jeg blev lidt chokket da du nævnte prisen på kalibre på en Tesla. Meeen 25.000 alligevel..... :shock: icon_frown.gif
De bagerste kalibre til min koster 1500 kr/stk, og de forreste 3000.
Det er da dobbelt pris af det jeg plejer at give, men mon ikke de også bliver billigere efterhånden som kopiproducenterne øjner et marked.
https://www.bildeleshop.dk/tesla/model- ... msekaliber

Jeg tænker mere på alle de små mekanikkere. I dag kan VW ikke finde ud af at fejlsøge på en VW elbil. Den bliver hooket op på en speciallist der sidder med special software og viden på hovedkontoret. Hvordan skal den lille mekanikker omstille sig til det.
Han kan selvfølgeligt stadigt ordne bremser, AC, skifte dæk osv. Men 2/3 af arbejdet forsvinder hvis service(Olieskifte) og fejlfinding forsvinder

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 285 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af svanggaard »

Fandt den lige på trustpilot
calibre.png
Jeg ved ikke hvad der er op og ned i sagen.

Tesla scorer umiddelbart elendigt på Trustpilot (1,8). Ikke fordi jeg nogensinde har stolet på trustpilot, men alligevel påfaldende at scoren er under f.eks. Dacia.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Lintz »

svanggaard skrev: 03 dec 2023 14:21 Fandt den lige på trustpilot
calibre.png
Jeg ved ikke hvad der er op og ned i sagen.

Tesla scorer umiddelbart elendigt på Trustpilot (1,8). Ikke fordi jeg nogensinde har stolet på trustpilot, men alligevel påfaldende at scoren er under f.eks. Dacia.
Den ville jeg nok tage med et gran salt :D
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

Det er i øvrit også interessant at følge med i udviklingen i Tyskland.
Det kræver langt færre hænder og bygge elbiler, og prøjserne er ikke specielt gode til det =>
Fagforeningen kæmper med næb og klør mod elbiler, og særligt mod Tesla, der snart vil have den største bilfabrik i Tyskland, og ikke har overenskomst.
VW flytter produktion til Kina, opkøber Kinesiske fabrikker, softwarefirmaer, mm. I håb om at kunne producere billigere, og agere mere agilt.
Men bakker også på ambitionerne på elbiler, fordi de håber at kunne sælge fossilbiler i Europa så længe at de kan nå at blive konkurrencedygtige på elbiler
=> Euro norm 7 skulle have trådt i kraft i 2025, men Tyskerne og Franskmændene har fået den udskudt, da de var bange for Europæisk bilproduktion skulle blive udkonkurreret.
Tyskerne har jo ikke afgifter på biler, så en elbil er derfor dyre end en fossilbil. Men Tyskerne har haft et tilskud til elbiler på 60.000/bil.
Tyskerne har konstateret at Tysken ikke købte Tyske elbiler, og at de elbiler der blev solgt, blev eksporteret til resten af Europa.

Så da Tyske bilproducenterne samtidigt lagde pres på regeringen, blev;
Tilskuddet til elbiler reduceret.
Euro norm 7 udskudt.
Der blev givet tilskud til udvikling af syntetiske brændstoffer.
Det skete i hvert fald ikke af miljø hensyn, men udelukkende fordi Kinøjserne ikker er så gode til at lave forbrændingsmotorer =>Tyske biler er mere konkurrencedygtige. Der skal bruges flere hænder til at lave ICE biler

Det virker lidt som Don Quixote´s kamp mod vindmøller.
Den tyske fagforening strejker, og ligger alle mulige forhindringer i vejen, for at forsinke overgangen til elbiler, da de er bange for tab af arbejdspladser.
Men den største grund til tab af arbejdspladser, er at produktet er for dyrt og for dårligt, fordi Tyskerne/franskmændene har siddet på hænderne, alt for længe grundet det stivnede tyske arbejdsmarked. Og slet ikke er agile nok i forhold til Tesla, Kinesere mf.
Og jo længere tid de venter, jo mindre konkurrencedygtig bliver de
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 03 dec 2023 14:21 Fandt den lige på trustpilot
calibre.png
Jeg ved ikke hvad der er op og ned i sagen.

Tesla scorer umiddelbart elendigt på Trustpilot (1,8). Ikke fordi jeg nogensinde har stolet på trustpilot, men alligevel påfaldende at scoren er under f.eks. Dacia.
Der har i øvrit også været meget snak om at Tesla ligger helt i bund, når det handler om at gå gennem syn i Tyskland.
Der er jeg nu mere rolig.
Der er vel ingen tvivl om at biler der ikke kommer til service, har større chance for at have fejl, end biler der kommer til service.
Den hyppigste fejl på Tesla/elbiler er bremserne, fordi de ikke bliver brugt. Så ikke mærkeligt de ligger lidt højere her.
De første TM3 havde mindre gode bærearme. De er blevet forbedret. Om det har løst problemet ved jeg ikke, men det er i hvertfald dem med dårlige/de første bærearme der er til syn nu.
Når man kigger på hvor meget en TM3 går i stykker, så ligger den lige midt i feltet, lige ved siden ag VW Id3

https://www.whatcar.com/news/reliabilit ... ars/n26158

TMY ligger nummer 3
https://www.whatcar.com/news/reliabilit ... uvs/n26161

Min største usikkerhed inden køb af min TM3 var netop service/reparation/fejlfinding.
Tesla i danmark sælger (Vistnok) ikke stumper til andre værksteder, så hvis der skal bruges original dele, så skal de bestilles i f.eks Holland, eller rep skal foregå hos Tesla, eller Tesla autoriseret værksted. Det lyder ikke nødvendigvis billigt

Det jeg i virkeligheden gerne vil, er at køre hen til et nærved liggende værksted, snakke med en værkføre/mekanikker, og finde ud af hvad der er galt, hvad det koster, og hvem der skal betale.
Det er jo mildest talt ikke sådan Tesla fungere.
Her skal man booke over en app, modtage et oveslag på f.eks 1150 kr, for at der er hul i beklædningen. man skal acceptere tilbud, selvom man ikke er klar over om det en garanti sag, eller noget man selv skal betale
Min første oplevelse med Tesla´s værksted var helt håbløst.
Min elektriske bagklap kørte ikke altid helt op. Jeg prøvede at booke en ranger service, Der var ca. 6 ugers ventetid.
Der kom ikke noget svar tilbage, så efter 4 uger ringede jeg til værkstedet i Hillerød, og fik oplyst at ranger service ikke lavede fejlfinding.
Hvis jeg skulle have tid på et værksted, var første tid yderligt 8 uger efter, og i Hillerød, Der er 1½ times kørsel hver vej
Værkføreren fortalte mig at jeg først måtte komme ind med bilen for at de kunne se havde der var galt, så ville de bestille stumper, og jeg kunne komme ind og få repareret bilen.
Jeg svarede at jeg kunne se på nettet, at der var mange andre der havde samme fejl som mig, så mon ikke godt han viste hvad der var galt, og kunne have stumper klar, så jeg ikke skulle køre 2 gange. Det gik han med til
Jeg modtog så en besked om at min tid på værkstedet var ændret fra (Et eller andet; 4 april kl 10, til 4 april kl 10) Så jeg kom 4 april kl. 10. For at få afvide at dele ikke var kommet, og det havde jeg også modtaget en advisering om.
Jeg viste adviseringen, og sagde at det ikke alene havde kostet en feriedag, men også 2 x brobilletter , da jeg arbejde i jylland
Tesla sagde at det var de kede af, og de ville sende en ranger ud og skifte dele hjemme hos mig selv.
Det gjorde de bare ikke, og jeg måtte ringe 6 gange for at få styr på sagerne. Reparationen tog 4-5 måneder at få udført.

Det skal siges at jeg udover dette har fået skiftet baglygter (der var fugt i dem) og rattet. Begge gange sendte de en ranger. Rattet kunne de dog ikke få af, så jeg måtte køre til Greve. Alt dette foregik helt uproblematisk, og er meget nemmere for mig, end at skulle køre på værksted.
Der var også slidt hul i stoffet ved A stolpen (Bag fordøren, ved sikkerhedsselen) Selvom bilen kun havde kørt 50.000 km mente Tesla ikke det var en dæknings berettiget reklamation. Så måtte ranger køre igen, og jeg fik ikke nogen regning.

Særligt for et par år siden da der var leveringstid på alt, var der mange der klagede over service fra Tesla.
For det første var der kæmpe spring i mængden af elbiler. Pludseligt meldte regeringen ud at prisen på elbiler skulle stige med et eller andet 100.000 eller sådan noget.
Så der blev solgt mange elbiler inden nytår, men ingen efter. Hvordan agere man på det, når man hedder Tesla.
Senere droppede regeringen afgiftsstigningen.
Tesla har på verdensplan fordoblet salget af elbiler hvert år de seneste år. I Danmark er salget sikkert mere end fordoblet hvert år.
Hvordan skalere man værkstedskapaciteten, så den passer med efterspørgslen, på en bil der ikke skal til service ?
Min oplevelse, er dog at Tesla´s service er blevet meget bedre. Men 1; Jeg har aldrig skulle betale, og 2; Det de har lavet har virket. Hvordan var det gået hvis der havde været problemer, og der ikke rigtigt var andre steder at køre hen, fordi der ikke var andre der rigtigt havde erfaring i rep af Teslaer.

Tidliger var der ofte lange leveringstider på reservedele. I hvert fald hvis det var en garantisag, så fik kunden en gratis lånebil. Men da der ikke kunne skaffes Teslaer, så fik de en Renault Clio.
Nogen havde Clever abonnement, og måtte betale 700/md, uden at have elbil i månedsvis

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

Hvis man som jeg tror at elbiler er fremtiden, så ser det skidt ud for europæerne
https://www.visualcapitalist.com/electr ... odel-2023/

https://cleantechnica.com/2023/10/07/wo ... uto-sales/
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 329 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Bri_Jac »

svanggaard skrev: 03 dec 2023 12:13 Jeg tror ikke vi skal have ondt af autoværkstederne. Hvis de vil omstille sig til elbiler, skal de nok få noget at lave.

Bilforhandlere skal nok klare sig. Det er ikke sikkert de får lov at sælge nye biler, men der er jo også et brugtbilmarked som skal passes.
3-5 år fra nu er scenenariet.
Jeg mener nu ligefrem det modsatte, hvem vil købe en brugt brændstof bil? den er jo dyr i service den er dyr i grøn ejerafgift, og et senere videresalg er jo nærmest umuligt

Værkstederne fremadrettet kan ikke overleve hvis de har bygget en en stor fin salgshal får lånte midler. For de kan jo ikke overleve på at rense bremser og sælge dæk og lave en reparation engang imellem når bilisterne kører galt. De nye biler bliver jo solgt på nettet så dem har de jo heller ikke fortjenesten på...

Bilbranchen er allerede forandret, de er bare ikke gået op for dem endnu. Alle de mindre virksomheder der lave bremsedele og udstødninger som eksporteres til Tyskland, vil gå fallit...

Worst-case scenariet er at Tyskland går ind i en stor recession da bilbranchen er lokomotivet der skulle drive den tyske økonomi, men hvis bilbranchen ikke overlever... Ja jeg er selv indstillet på en recession og har lukket ned for større unødvendige udgifter...
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 285 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af svanggaard »

Nu tænkte jeg også forhandling brugte elbiler. Og erhvervsbiler er slet ikke med på el-bølgen endnu. VW Crafter og Ford transit får lov at køre lidt endnu - tror rækkevidden på el-varebiler ligger i omegnen af 250km på en go' dag uden trailer.

Mht. værksteder vil mener jeg stadig der bliver rigeligt at ta' sig til. Allerede nu kæmper Tesla værkstederne med at følge med - selvom de fortrinsvist arbejder med småreparationer/service på nyere biler.

Jeg er med på at olieskift ikke bliver relevant fremadrettet, men uanset hvad folk påstår, er der også sliddele i elbiler. Når først elbil parken får sammenlignelig alder, med de biler vi kører i nu, skal der nok blive noget at se til. Men det kræver at værkstederne omstiller sig. Det kræver efteruddannelse og nyt værktøj til f.eks. diagnosticering.

Forleden læste jeg om en Tesla ejer som havde opgjort udgifterne til 0,67kr/km efter 8 år og 250.000km på vejen. For mig lyder det helt vanvittigt at bruge 20.000kr/år i snit på reparationer og dæk. Den reelle pris er dog noget lavere, da reparationer de første 80.000 var på garanti.
Teslatweet.png


Det bliver virkeligt spændende at se om de mindre udbredte el-bil mærker kan serviceres på sigt. Jeg er sikker på at man nemt finder en mekaniker som kan servicere en fossil Polo om 10 år. Jeg er mere i tvivl om der findes BYD, xpeng og Hongqi værksteder.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 05 dec 2023 20:29

Mht. værksteder vil mener jeg stadig der bliver rigeligt at ta' sig til. Allerede nu kæmper Tesla værkstederne med at følge med - selvom de fortrinsvist arbejder med småreparationer/service på nyere biler.

Jeg er med på at olieskift ikke bliver relevant fremadrettet, men uanset hvad folk påstår, er der også sliddele i elbiler. Når først elbil parken får sammenlignelig alder, med de biler vi kører i nu, skal der nok blive noget at se til. Men det kræver at værkstederne omstiller sig. Det kræver efteruddannelse og nyt værktøj til f.eks. diagnosticering.

Forleden læste jeg om en Tesla ejer som havde opgjort udgifterne til 0,67kr/km efter 8 år og 250.000km på vejen. For mig lyder det helt vanvittigt at bruge 20.000kr/år i snit på reparationer og dæk. Den reelle pris er dog noget lavere, da reparationer de første 80.000 var på garanti.
Teslatweet.png

Det bliver virkeligt spændende at se om de mindre udbredte el-bil mærker kan serviceres på sigt. Jeg er sikker på at man nemt finder en mekaniker som kan servicere en fossil Polo om 10 år. Jeg er mere i tvivl om der findes BYD, xpeng og Hongqi værksteder.
Altså nu er en Tesla model S er kompliceret bil til +1 million kr. Ovenikøbet bygget i USA, Hvilket ikke nødvendigvis borger for kvaliteten.
Jeg kender nogle der har haft dem, der viste mere om model S end nogen mennesker burde.
For eksempel har den en kompleks luftundervogn. Og i kombination med lidt dårlige undervognskomponeter. Er det ikke en god kombination.
Mig bekendt er det hovedsageligt de ældre modeller der er rigtig slemme.

Jeg er sikker på at ejere af tyske luksus biler har oplevet værer udgifter end 0,7 kr/km
Kender en der havde en vw. Touareg v12
Det kostede f.eks 60.000 at få lavet bremser, 30.000 og få skiftet generator. Og da den havde kørt 125.000 havde v12 motoren både defekt knaster og en revnet foring. Og hvis man punktede, så skulle alle 4 dæk skiftes hvis der var mere end 1,5 mm forskel på diameteren.

Og det er da muligt at du godt kan finde en mekaniker der kan reparere en polo. Men der var da mange der ikke kunne reparere en Lupo

Men sådan en oplevelse får jo ikke mig til at sige at fossilbiler ikke duer.
Hvis der er dyre reparationer på elbiler, er det så ikke ofte selvkørende funktioner, så som defekte afstandsmålere/sensorer.
Det er jo faktisk ikke noget med elbiler og gøre, men assistent systemer der også kunne findes i fossile biler, men er for dyre. Da der bliver lagt afgifter oven i prisen
Og du har da ret i, at hvis der skal kalibreres kameraer, hver gang der skiftes en forrude, eller skiftes sensorer ved hvert lille påkørsel. Så er det naturligvis ekstra arbejde.
Da elbiler typisk er tungere og har mange hk, så skal der sikkert også skiftes flere dæk, og undervognskomponeter.
Bremser bliver ikke brugt, og ruster. Så det koster nok også lidt.
Og vi er da helt enige om at det kommer til at kræve efteruddannelse, og adgang til producenternes software

Vedr. Tesla. Så er der vel ikke noget mærkeligt i at de har lidt svært ved at følge med. Hvad har de solgt; 20 gange så mange biler som sidste år?

Hvor mange havde regnet med at verdens mest solgte bil blev en elbil i år ?
Senest rettet af triumph 06 dec 2023 00:32, rettet i alt 1 gang.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 05 dec 2023 20:29
Forleden læste jeg om en Tesla ejer som havde opgjort udgifterne til 0,67kr/km efter 8 år og 250.000km på vejen. For mig lyder det helt vanvittigt at bruge 20.000kr/år i snit på reparationer og dæk. Den reelle pris er dog noget lavere, da reparationer de første 80.000 var på garanti.
Teslatweet.png
Ps
Jeg havde købt en ny Citroen c3
År 3 kostede den 16.000 i dæk og service/ rep
År 4 kostede den 14.500
Jeg kørte 40.000 km/år. Den skulle til service for hvert 20.000 km. Der skulle den have nye styrekugler. For hver 40.000 skulle den have nye bremser. Der gik ild i generatoren, den elektriske servostyring gik i stykker. Forlygte skulle skiftes, da beslag til eljusteing knak. Returrør fra diesel pumper blev utætte 2 gange. Og forfjedre knak 3 gange (og flåede fordækket op 2 gange, med 110 på motorvejen)
Bare for at nævne et lille udpluk af glæden ved bilen

Og så checkede jeg lige Tesla's salg
I 2022 havde de solgt 2600 biler i Danmark. I 2023 havde de solgt 16.300.
Så kan man vel godt forstå at der er travlt
I 2020 solgte de 500.000 biler
I 2022: 1.300.000 biler, og i år regner de med 1.800.000 biler

Besvar