Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
pille
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13 aug 2011 20:59
Mit fyr: Metroair 12KW
Areal: 150
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 5000 KW
Geografisk sted: Sjælland Haslev
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af pille »

Så meget strøm bruger en familie i gennemsnit
En typisk dansker bruger ifølge Dansk Energi i gennemsnit 1.600 kWh pr. år, mens en gennemsnitsfamilie på to voksne og to børn i et 150 m2 stort hus bruger 4.450 kWh om året.
16. jan. 2019
kan der koges mere suppe på den

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af Lintz »

MobyDuck skrev: 14 jan 2020 12:44 Så om vi bliver enige eller ej, så vil det i mit eget regnskab forblive sådan at reduktionen går til varmeudgiften, og at lys mm. stadig betaler for den dyre pris. :)
Uanset hvad skal du jo af med en sum penge i el-forbrug. Og så er det jo bare en fordelingsnøgle der skal bruges.
Pengene kommer du af med alligevel.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af lamborg »

Uha pille du må ikke koge mere suppe så bruger du jo mere strøm :-).
Hvor meget man bruger i strøm er jo meget individiuelt og hvordan Dansk Energi kommer frem til det tal ved jeg ikke Men det er jo også ligegyldigt hvis ikke din primære opvarmning er med el så får du ikke en reduktion som privat husstand.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af kreller »

MobyDuck skrev: 14 jan 2020 12:44 Jeg er godt klar over, at hvis min husholdning kun bruger fx 3000 kWh/år, at så er de første 1000 kWh min vp bruger til den dyre pris, og først efter 4000 kWh er det billigere. Altså at det er en sammenblanding hen over året.

Jeg vil stadigvæk holde på, at den reducerede el-afgift er tiltænkt at gå hovedsageligt til det forbrug der går til opvarmning med el.
Det er vel også derfor at staten har valgt, at man skal over 4000 kWh før det træder i kraft. Netop fordi at det normale husholdningsforbrug ikke skal have ”gavn” af denne afgiftsreduktion, men at det hovedsageligt skal tilgå ens varmepumpe/el-radiator. Hvis meningen var at give gevinsten til hele husets el-forbrug (inkl. lys, kaffemaskine osv.), så havde de vel sat grænsen til 0 kWh i stedet for 4000 kWh.
Så om vi bliver enige eller ej, så vil det i mit eget regnskab forblive sådan at reduktionen går til varmeudgiften, og at lys mm. stadig betaler for den dyre pris. :)
Har du prøvet at se på dit forbrug for hvert kvartal ?
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af Lintz »

lamborg skrev: 14 jan 2020 16:33 Uha pille du må ikke koge mere suppe så bruger du jo mere strøm :-).
Hvor meget man bruger i strøm er jo meget individiuelt og hvordan Dansk Energi kommer frem til det tal ved jeg ikke Men det er jo også ligegyldigt hvis ikke din primære opvarmning er med el så får du ikke en reduktion som privat husstand.
Nogle kunne måske spekulerer i at skifte til el-opvarmning hvis de er virkelige storforbruger af strøm. Konen bager måske hele tiden og fatter makker bil hver aften.
Derved får de jo lige pludseligt billig strøm til deres overforbrug.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af Fiffer »

Ja, dem med varmepumper, pumper os andre.... hvis de vel og mærke har et forbrug over 4000kw..... så kan man diskutere om det er rimeligt, og om det har været intentionen med afgiftslettelsen på elafgiften.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af kreller »

Fiffer skrev: 14 jan 2020 21:31 Ja, dem med varmepumper, pumper os andre.... hvis de vel og mærke har et forbrug over 4000kw..... så kan man diskutere om det er rimeligt, og om det har været intentionen med afgiftslettelsen på elafgiften.
Hvordan bliver du pumpet ?
pendec

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af pendec »

kreller skrev: 14 jan 2020 21:53 Hvordan bliver du pumpet ?
Du ved, som med afgifter som fjernes et sted, så tages de bare et andet sted. Nogen skal jo betale og pengene skal staten have ind.

Så hvor noget sættes ned, så hæves det et andet sted. Og dem som så får rabatten og samtidig betaler mere til staten får altså mere end dem som ikke får rabat og stadig betaler mere til staten.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af lamborg »

rigtigt Pendec men man kan jo ikke rigtigt klante folk for bare at gøre det som er intensionen med afgiftnedsættelsen. Tror og det er bare min mening vil jeg gerne understrege at det kommer til at gå som med solcellerne . Når tilpas mange er skiftet over så skrues der den anden vej under påskuddet at nu skal der invisteres i bedre elnet for at klare presset .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
pendec

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af pendec »

lamborg skrev: 14 jan 2020 22:35 rigtigt Pendec men man kan jo ikke rigtigt klante folk for bare at gøre det som er intensionen med afgiftnedsættelsen. Tror og det er bare min mening vil jeg gerne understrege at det kommer til at gå som med solcellerne . Når tilpas mange er skiftet over så skrues der den anden vej under påskuddet at nu skal der invisteres i bedre elnet for at klare presset .
Lige præcis, elbilerne er hårdt ramt, de nåede dårligt at fjerne reg. afgift på elbilerne, så kommer de og tager strømafgifts refusion som man får på elvarme, så det er præcis som med solceller, de skal bare fylde skatte bassinet op, og ja lokke nok med på nye løsninger, for efterfølgende har nogle smarte folk så regnet ud folk betaler deres "rabat" tilbage i tifold mange år efter.

Det har Danmark vel snart lært noget af. Ligesom erhvervet har lært at når afgifter stiger og de fjernes igen, så er det ikke forbrugeren som får pengene tilbage i form af billigere varer, næe, mindre i produktet, mindre indhold i sodavand og chokoladen vejer mindre men koster det samme, fordi afgifter stiger :)

Her på lolland venter vi også på investering i elnettet, da de mener vi producerer rigelig med strøm, og de kan ikke komme af med det til de byer som kan bruge det, så nu vil de forsøge at sælge strømmen billigere til omegnen, præcis hvordan har jeg ikke helt forstået endnu. Men de venter kun på kapaciteten udvides som ja, nogle betaler for, så strømmen kan sendes væk fra lolland.

Besvar