Varmepumpe snak!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Låst
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

jopa skrev: 24 nov 2018 08:44 Virker lidt som om at diskussionen om varmepumpe ikke er velset selv i en tråd der omhandler emnet.
Personligt har jeg såmænd ikke behov for at promovere varmepumper, og fornemmer at denne side nok ikke er for mig mere.
Skriver blot om min erfaring, og kører selv i en lille Peugeot 208 1,2.

ps har serviceabb. på min :wink:
Mon ikke problematikken i virkeligheden er, at det er svært at forstå, at nu har piller i mange år været det billigste, man har kunne holde varmen med.
Nu er pillerne steget kraftigt i pris, en tendens som sikkert vil fortsætte, i takt med at de store kraftvarmeværker skal til at omstille sig til grøn drift.
Samtidig kommer der nye varmepumper, der er blevet så effektive, at de kan bruges i huse, hvor der ikke er top isoleret med mange mm. overalt.
Oven i det hele kommer staten, og sænker prisen på strøm, og hvad der kan læses, vil den tendens fortsætte.
Alt dette giver en masse stof til eftertanke, som forståeligt sætter en masse spørgsmål igang.

Og nej, en varmepumpe kan ikke lave 70 grader i fremløb. Her er der en hel masse nyt man skal til at forholde sig til. Behøver man 70 grader i fremløb? Er radiatoren kun gloende i toppen og kold i bunden. Kunne det jo tænkes, at hvis radiatoren blev 50grader helt til bunden, kunne man holde samme varme.

Vi har samme varme overalt som før med ovennævnt fremgangsmåde. De rum vi opholder os mest i, er termostaterne pillet af. Varmen styres nu af pumpens føler. De rum der blev for varme, kom der termostat på igen.

For "vores" vedkommende, har skiftet indtil nu 100% været til den positive side. Når vi kommer til den 27 denne månede, har den kørt i 3 måneder. I de 3 måneder, har den slået pillefyret med flere længder i økonomi. Hvis ikke der sker noget voldsomt, vil samlet forbrug være ca. 1300kr i strøm.

Youtube video. Varmepumpe i gammelt hus hvor der før var oliefyr.
God weekend til alle!

https://www.youtube.com/watch?v=tjChRVan-TM

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af lamborg »

Hej John.
Min kommentar var bestemt ikke ment til at genere nogen . Det min bilerne var jo bare for sjov jeg er bedøvende ligeglad hvad folk kører i . Men det var sådan lidt ligesom veganeren der demonstrer udenfor slagteren iført læder jakke og lædersko :-)..
Og det andet var bare fordi tråden sådan lidt kunne føles af andre som om at pillefyr er noget værre skrammel og det eneste rigtige er varmepumper. Og Ikke sikkert det er sådan ment overhovedet men skrevne ord opfattes forskelligt af forskellige modtagere .
Om du vil blive på tråden eller ej bestemmer du jo selv men i en diskution må man jo også regne med at nogen stiller kritiske spørgsmål :-) Men det behøver jo nødvendigvis ikke at betyde at man er negativ :-).
Min luft luft pumpe og mange andre sidder på et vægbeslag som fulgte med . Er det skidt at den sidder 15 cm fra væggen og hvorfor ??
Da jeg kørte med min jordvarme med en fremløb på 44 gr var det også med alle termostater åbne for ellers kan den ikke komme af med varmen og går i alarm. Men det kan vi ikke holde varmen ved også selvom radiatorene er varme over det hele . Det giver god mening at man med gulvvarme kan bruge det fordi den flade der afgiver varme er så meget større end en radiator men jeg har svært ved at forstå at man kan holde varmen med 45 gr i radiatorer for de er jo kun lunkne med den temp. Og jeg har lige tjekket mit pille rengskab og har på nuværende brugt noget mindre end sidste år så det er for unuanceret at skrive at økonomien slår pille fyret med flere længder .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

Lamborg.
Bemærk, jeg skrev "vores" i anført tegn. Jeg generaliser på ingen måde. Jo, jeg kan sammenligne med tidligere år. Mit gamle pillefyr skulle uanset vejret, have en sæk piller i døgnet. Og sådan har det været i 15 år. Derfor kan jeg sammenligne.

Og så forstår jeg ikke hvordan man kan opfatte at pillefyr skulle fremstå som noget skrammel. Det eneste jeg har at sammenligne med, er mit eget tidligere pillefyr skrammel, holdt op mod varmepumpen. Hvad andre har, og om de vil sammenligne med mit, må folk selv finde ud af. Jeg kan og vil ikke gå ind i diskussion, om andre kan bruge varmepumpe. Det eneste jeg kan, er at fortælle om mit skift fra pillefyr til varmepumpe. Herunder drift økonomi.

Om din pumpe sidder fortæt på vægen. Min står der beskrevet minimum en halv meter!
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af bennylar »

Lau skrev: 23 nov 2018 21:52 Udedelen skal stå udenfor - den producerer kulde og kondens, dit tag ville rådne væk og udedelen ville ikke kunne producere varme til indedelen - udedelen skal stå et sted med god luftcirkulation.

ja så dur det ikke, medmindre man bygger om på loftet... :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af bennylar »

lamborg skrev: 24 nov 2018 08:22 hæ hæ griner lidt inde bag skægget.
Tråden bryster sig bla med grøn omstilling og så køre i rundt i partikelsvinere så det batter :-) Moral er godt dobbeltmoral dobbelt så godt :-) :-).
Kan godt forstå hvorfor tonen blev lidt krads . Når man læser tråden som i øvrigt er interesant så bliver der krydret med en masse lyserøde blomster som er hamrende ligegyldige og faktisk irriterende . Kan jo gopdt forstå at man er glad for sin nye varmepumpe meeennn .
God kundeservice kender man altså først når der er problemer med et købt produkt ikke i en købssituation . Desuden skrives en del om at man ligeglad med om prisen for at fyre op er højere eller lavere end pillefyr men alligevel handler næsten alle indslag om pris i forhold til pillefyr som man så i øvrigt sammenligner med sidste år hvor det var væsentligt koldere :-)... Nå men det var bare lige et lille hint til måske at holde tråden lidt faglig interresant og skrue lidt ned for charmen :-)
jeg vil feks aldrig købe en varmepumpe for jeg ved at jeg ikke kan holde varme på huset med mindre fremløb er 70 gr og ja det er prøvet så jeg ville blive edersur hvis jeg blev lokket til at købe noget som ikke duer i mit tilfælde . Derfor vil jeg sige at ja varmepumpe er en god ting men man skal passe på ikke bare at hoppe på en vogn uden omtankte
hjælper det så lidt når jeg så har 2 stk. Landcruisere.... icon_cheesygrin.gif . jeg og fruen har hver en hobby der kræver en del trækkraft og ikke under 3500kg på krogen. :wink:

jeg holder mig også til piller her, da mit hus er "koldt" og jeg ikke tror jeg vil kunne holde varmen med en varmepumpe, (ellers er det garagen jeg skal bo i, gulvvarme) men så skal bilerne jo fryse udenfor.. :cry:
men mine forældre er desværre oppe i en alder hvor de ikke lige selv kan hele tiden og med såen et skod fyr er det jo måske bedre med en varmepumpe, deres hus er også rimelig isoleret.. måske huset endda er lettere at sælge med en varmepumpe der bevist har "virket" i deres hus.. skriver "virket" da man aldrig ved... :)
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af lamborg »

Hvad er det for en hoppy . Trækker du flodheste op af mudderet ?? :-) .
Man må da kunne få beregnet af en eller anden energi konsulent om radiatorene kan afgive varme nok til at fyre div rum op ved den og den temp i fremløb ?? Ellers er man jo ude i gætværk. Og ja jeg tror da også at huset vil være nemmere at sælge med en varmepumpe end med et pillefyr . Men jeg tror ikke på at man skal være så bange for prisstigninger på piller for hvis flere og flere fjernvarmecentraler går over på varmepumper mon så ikke prisen vil falde da efterspørgslen vil være mindre . Desuden er prisen jo ikke steget så meget alligevel . Det er bare mig der hyler fordi jeg nok fik dem meget billigt i forvejen så en stigning 2200 pr t leveret er jo noget frem for 1800 :-) og når vi så snakker 14T så bliver det jo til noget. Men det koster at have det sjovt :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af bennylar »

lamborg skrev: 24 nov 2018 13:54 Hvad er det for en hoppy . Trækker du flodheste op af mudderet ?? :-) .
Man må da kunne få beregnet af en eller anden energi konsulent om radiatorene kan afgive varme nok til at fyre div rum op ved den og den temp i fremløb ?? Ellers er man jo ude i gætværk. Og ja jeg tror da også at huset vil være nemmere at sælge med en varmepumpe end med et pillefyr . Men jeg tror ikke på at man skal være så bange for prisstigninger på piller for hvis flere og flere fjernvarmecentraler går over på varmepumper mon så ikke prisen vil falde da efterspørgslen vil være mindre . Desuden er prisen jo ikke steget så meget alligevel . Det er bare mig der hyler fordi jeg nok fik dem meget billigt i forvejen så en stigning 2200 pr t leveret er jo noget frem for 1800 :-) og når vi så snakker 14T så bliver det jo til noget. Men det koster at have det sjovt :-)
nej både og heste, dog ikke op af mudder... men tror faktisk godt de ku trække en flodhest op.. :wink:

ja mine radiatorer kan ikke bruges, det er de gamle fra 68 de ligner lidt støbejern.. de gamle har radiatorer fra 80érne, de burde kunne gi varme nok.
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

Lau skrev: 23 nov 2018 21:52 Udedelen skal stå udenfor - den producerer kulde og kondens, dit tag ville rådne væk og udedelen ville ikke kunne producere varme til indedelen - udedelen skal stå et sted med god luftcirkulation.
Ikke helt rigtigt.
Den laver kulde er rigtigt.
At den laver kondens. er ikke rigtigt. Tværtimod udtørre den sin omgivelse for vand.
På dage med høj fugtighed, samler den meget vand fra sin omgivelse. Jeg har oplevet, at den har samlet op i nærheden af 10L på et døgn. Det vand den opsamler, skal selvfølgeligt bortledes på en og anden måde. Hos mig bliver det ført ned i en brønd lavet til formålet. Derfor, taget vil blive ekstra tørt, hvis der er en varmepumpe i nærheden.

Varmepumpe af monoblok typen (som min) har ingen indedel. Alt er ude i blokken / varmepumpen.

På mange måder er det en fordel, at have den under tag. Den skal bare have optimal betingelse, for kunne få luft og kunne afgive luft.
Står den under tag, er den langt mere beskytte, hvad angår at lukke til med blade og andet. Tilmed holder den sig pæn som ny i sin levetid!
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

I dag.
Den koldeste dag i år. Stærk blæst, lidt sne. En dag som man om siger om, det er ikke en dag at sende en hund ud i. Pumpen brugte lidt mere strøm end på gode lune dage. Dog stadig overhaler den pillefyret i økonomi!

23 KW af 1,5 kr = 35 kr.

https://www.dropbox.com/s/9uat6mmubl2bo ... 8.jpg?dl=0
tutten
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26 nov 2018 13:01

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af tutten »

Hvordan er forbruget det sidste døgn Troldman her var -3 i nat brugte 46 kw til 180 kvadratmeter 23g copmax 10kw

Låst