Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af Lintz »

MobyDuck skrev: 13 jan 2020 18:35 Så mon ikke at det fremover vil blive mere end 3300 kWh pr. år når de først får gang i tv, tablets og alt det andet der tager strøm :D
- Og så er det jo så at der er det lidt underlige at du faktisk kan bruge mere el til varme uden at din udgift til netop varmen ikke stiger.
Det er sku da en lidt underlig måde at håndterer det på - For "Nu ser vi lige hvor meget du bruger til husholdning og så skal vi nok fortælle dig hvad du skal give for opvarmningen derefter"

Men det er jo sådan det er skruet sammen :roll:

- Og for øvrigt, Tillykke med trillingerne 0305.gif 0305.gif 0305.gif lol.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

thermik
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af thermik »

MobyDuck skrev: 13 jan 2020 18:35 Lintz og lamborg, jeg er sådan set helt enig med det i skriver. At det kommer an på hvad ens husholdningsforbrug er - og det kan svinge op og ned. Men mine beregninger er også kun lavet ud fra de sidste års forbrugtal i husholdningen som har lagt på 3200-3300 kWh. Og jeg har i mine beregninger antaget at det vil være det samme fremover eller måske endda mere (jeg har en datter på 2½ år og tvillinger på vej). Så mon ikke at det fremover vil blive mere end 3300 kWh pr. år når de først får gang i tv, tablets og alt det andet der tager strøm :D
Så jeg er helt med på at husholdningen har indflydelse på kWh prisen.

Men ud fra de data jeg har at gøre med, så vil jeg stadigvæk påstå at kWh prisen til vp'en er ca. 1,40-1,50 kr. :)
Aj nu stopper i F'*** kom nu ind i kampen... Lige pludselig skriver i pænt og sobert og er ligefrem enige.. Hvad skal det ikke ENDE med??

Get a room boy`s
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af lamborg »

Så for satan mobyduck stort tillykke herfra . Jeg fik min tidligere kone på en hørefejl. Jeg troede hun sagde hun havde skillinger men så havde hun tvillinger :-) . Nej pjat mine mindste er tvillinger . Jeg har 5 hjemmelavede børn og da de begyndte at komme i kuld fik jeg snittet trådene :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af Lintz »

kreller skrev: 13 jan 2020 19:27 Vi har skam en separat måler til opvarmning, men pr kvartal er det først efter de 1000kwh at prisen er billig.
Men du bliver stadig afregnet efter dit husholdningsforbrug - Det jeg mente med min bemærkning omkring en bi-måler var at hvis I blev afregnet til fastpris uanset om jeres forbrug i husholdningen var 2000 kw eller 10000 kw. - Så var det muligt at sige først på året at mine f.eks 8000 kw til opvarmning vil koste x antal kr. Det kan I ikke nu sådan som ordningen er.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af kreller »

Vi kan kun sige det kvartals mæssigt og fordi jeg har solceller får jeg lidt flere billige kwh end hvis man bare trak 4000 fra total forbruget.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af Lintz »

thermik skrev: 13 jan 2020 19:31 Aj nu stopper i F'*** kom nu ind i kampen... Lige pludselig skriver i pænt og sobert og er ligefrem enige.. Hvad skal det ikke ENDE med??
Ah - Så vidt jeg lige husker mener jeg nu nok at både Mobyduck og Kreller har skrevet meget sobert omkring emnet. :P Det er da ikke sikkert at vi er enige - Men så kan vi måske være enige om at være u-enige - Eller omvendt :roll:

For øvrigt har jeg nu aldrig anfægtet om tallene som er blevet slynget om med er korrekte - Syntes bare det er en lidt underlig måde at man skal afregnes med på sit varmeforbrug når det forgår via el.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
MobyDuck
Stoker II
Stoker II
5
Indlæg: 31
Tilmeldt: 11 feb 2019 16:07
Mit fyr: Vølund F2120-16
Areal: 225 m2 + 100 m2
Fremviser gerne i postnummer: 6971
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af MobyDuck »

Okay, enige er vi ikke helt endnu. :roll:

Så når jeg nu har bimåler på til VP og dermed efter et helt år kan se hvad forbruget er på VP, og ud fra tælleren ved hovedtavlen kan regne ud hvad der er brugt til resten af husholdningen, hvad mener I så at jeg skal gøre for at regne den rigtig udgift til mit varmeforbrug og pris pr kWh? :great:
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af Lintz »

MobyDuck skrev: 13 jan 2020 20:36 Okay, enige er vi ikke helt endnu. :roll:

Så når jeg nu har bimåler på til VP og dermed efter et helt år kan se hvad forbruget er på VP, og ud fra tælleren ved hovedtavlen kan regne ud hvad der er brugt til resten af husholdningen, hvad mener I så at jeg skal gøre for at regne den rigtig udgift til mit varmeforbrug og pris pr kWh? :great:
Ja - Som du siger, vi er nok ikke helt enige :D

Men jeg vil gøre det ganske enkelt.
Hvis vi tager nogle lette tal.
Du har brugt 4000 kw til husholdning og 4000 kw til varme.
Ergo har du betalt 4000 kw til en høj pris og 4000 kw til en lave pris.
Disse to tal lægges sammen og divideres op i 8000.

Det har det kostet dig pr kw til husholdning samt varme.

For helt reelt - Mobyduck. Du venter jo nok ikke med at sætte varme på huset indtil du har brugt de 4000 kw til huset. Så de 4000 første kw du bruger vil være en sammenblanding af forbrug til hus og varme - Og der giver du jo den høje pris. Ligeledes med de sidste 4000 kw - Som så selvfølgelig bliver billigere. Du kan jo også sige det sådan at det er billigere for dig at vaske tøj i December end det er i Januar. Ligeledes vil det også være dyrer at varme huset i Januar end i December - Hvis det er regnet ud på årsbasis.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af kreller »

Det er regnet ud pr kvartal. Hvis du er hos Eniig, kan du se forbruget pr måned og derved beregne kvartalsvis.
MobyDuck
Stoker II
Stoker II
5
Indlæg: 31
Tilmeldt: 11 feb 2019 16:07
Mit fyr: Vølund F2120-16
Areal: 225 m2 + 100 m2
Fremviser gerne i postnummer: 6971
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af MobyDuck »

Lintz skrev: 13 jan 2020 21:00 For helt reelt - Mobyduck. Du venter jo nok ikke med at sætte varme på huset indtil du har brugt de 4000 kw til huset. Så de 4000 første kw du bruger vil være en sammenblanding af forbrug til hus og varme - Og der giver du jo den høje pris. Ligeledes med de sidste 4000 kw - Som så selvfølgelig bliver billigere.
Jeg er godt klar over, at hvis min husholdning kun bruger fx 3000 kWh/år, at så er de første 1000 kWh min vp bruger til den dyre pris, og først efter 4000 kWh er det billigere. Altså at det er en sammenblanding hen over året.

Jeg vil stadigvæk holde på, at den reducerede el-afgift er tiltænkt at gå hovedsageligt til det forbrug der går til opvarmning med el.
Det er vel også derfor at staten har valgt, at man skal over 4000 kWh før det træder i kraft. Netop fordi at det normale husholdningsforbrug ikke skal have ”gavn” af denne afgiftsreduktion, men at det hovedsageligt skal tilgå ens varmepumpe/el-radiator. Hvis meningen var at give gevinsten til hele husets el-forbrug (inkl. lys, kaffemaskine osv.), så havde de vel sat grænsen til 0 kWh i stedet for 4000 kWh.
Så om vi bliver enige eller ej, så vil det i mit eget regnskab forblive sådan at reduktionen går til varmeudgiften, og at lys mm. stadig betaler for den dyre pris. :)

Besvar