Der må være noget galt

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Re: Der må være noget galt

Indlæg af Albert »

Levi har ret,ingen videnskabsmænd i vvs branchen :)

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Der må være noget galt

Indlæg af mejeristen »

ja. MEN hvor går brugeren hen hvis det går galt!! Suprex vil nok ikke hjælpe hvis der ikke er udført efter forskrifterne
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
levi

Re: Der må være noget galt

Indlæg af levi »

mejeristen » 31 Jan 2011, 22:24 skrev:ja. MEN hvor går brugeren hen hvis det går galt!! Suprex vil nok ikke hjælpe hvis der ikke er udført efter forskrifterne
Hvad er det for nogle foreskrifter der ikke er overholdt - og hvad er det der går galt ?

At tage luft af en ekspansion, - eller tilføje luft til en ekspansion er på ingen måde underlagt nogle direkte LOV bestemmelser!

Jeg er enig i at det er optimalt med en manometer måling, - så man kan se fortrykket i ekspansionen (Som jeg også skrev tidligere) - men hvis man ikke har dette værktøj, - så kan man bruge den anden løsning, - og så kan man ved et eftersyn af anlægget efterfølgende evt. få målt fortrykket i ekspansionen.

Det er virkelig ikke raketvidenskab det her, - og der er vitterligt ingen grund til at gøre denne sag så indviklet :cry:

Men nok om det, - der er vist kogt suppe nok på denne debat icon_cheesygrin.gif
levi

Re: Der må være noget galt

Indlæg af levi »

For lige at få alle tingene helt på plads, - så vil jeg understrege jeg er HELT enig i at et måleinstrument til at måle fortrykket i ekspansionen er den helt optimale måde at bruge.

Min største pointe i denne tråd handlede mest om at Trykekspansioner på returen er lidt af en gammel "skrøne", - idag er 9 ud af 10 ekspansioner i DK med "EPDM Membran", - og kan derfor holde til de temp. ekspansionerne ikke kunne holde til i gamle dage, - derfor kan man sagtens montere dem på fremløbet, - også uden at det går ud over levetiden.

At man stadig anbefaler montering på returen, - er lidt ligesom nogle anbefaler pumper på returen, - og andre anbefaler montering på fremløbet, - det er en smagssag, - begge dele er lige korrekte.

For lige at forklare hvad "EPDM Gummi" er, - så kan jeg oplyse at det er den samme gummitype som bruges i kvalitets pressfittings, - og den samme gummitype man kan købe til Havedamme (En af de dyreste og stærkeste gummityper der findes).
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Der må være noget galt

Indlæg af mejeristen »

levi » 31 Jan 2011, 23:13 skrev:Min største pointe i denne tråd handlede mest om at Trykekspansioner på returen er lidt af en gammel "skrøne", - idag er 9 ud af 10 ekspansioner i DK med "EPDM Membran", - og kan derfor holde til de temp. ekspansionerne ikke kunne holde til i gamle dage, - derfor kan man sagtens montere dem på fremløbet, - også uden at det går ud over levetiden.

Fandeme rart at læse er nemlig kommet til at placere mine på fremløbet :oops:

MHT trykreduktion på eksp.beh

Tja du har helt sikkert ret, min pointe var bare at skulle der ske et eller andet som kan henføres til eksp.beh (ved ikke hvad det skulle være) og producenten af disse finder at man ikke har gjort som de beskriver at man skal gøre så kunne man jo godt tænke at.......

Ikke at det sker, mere en hypotetisk betragtning! :)
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

levi

Re: Der må være noget galt

Indlæg af levi »

På baggrund af denne tråd, - har jeg bestilt et stk. værktøj til at måle fortrykket i ekspansioner.

Det er meningen man kan leje det hos os i fremtiden :)
SScan11020113360.pdf
(70.25 KiB) Downloadet 113 gange
Udover måleinstrumentet skal man bruge en cykelpumpe :great:
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Re: Der må være noget galt

Indlæg af majland »

Og hvis man ikke er til manuelt arbejde (i.e cykelpumpe) og alligevel har trykluft ved hånden så en pumpepistol med manometer. i.e http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... &Grp=&n=10 eller hvis det skal være digitalt http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... =2630&n=10
(sidstnævnte fik jeg i julegave - den gamle analoge havde fået så mange slag/stød at den ikke længere var nøjagtig)
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
Rimus
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 jan 2010 15:47
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 170+60
Brændsel: Grantræ
Fremviser gerne i postnummer: 7560
Geografisk sted: 7650 Hjerm

Re: Der må være noget galt

Indlæg af Rimus »

Men man må vel ikke pumpe almindelig luft i trykbeholderen da der er fugt i den og skader beholderen...Har jeg hørt
levi

Re: Der må være noget galt

Indlæg af levi »

Rimus » 01 Feb 2011, 16:51 skrev:Men man må vel ikke pumpe almindelig luft i trykbeholderen da der er fugt i den og skader beholderen...Har jeg hørt
Det tror jeg er endnu en "skrøne" - ifølge Kierulff (Producent af ekspansioner) - er det ganske alm. luft man pumper i membranerne :great:
michael karløv
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23 okt 2010 07:20

Re: Der må være noget galt

Indlæg af michael karløv »

Hej alle.
For at gøre debatten kort tog jeg 0,7 bar´ tryk af begge beholdere med en dæktryksmåler og nu fungere det så alle havde ret Tak for det og især til Søren fra vvs centeret
Først vil jeg sige, af de alle vvs´er jeg har snakket med ville de gøre nøjagtig det samme som jeg har gjort, med vand tryk el ej bare vand temp var under 7 grader (De siger tryk og temp følges ad så gælder det om at kende vægt fylden ved given temp) og placering af akkutank/ekspansion var som Søren beskrev det. Jeg har sgu ikke så meget forstand på vvs, men den ene der skruet det sammen for mig ved virkelig hvad det drejer sig om (han har ikke været med til opstarten så han er ubekendt med dette problem)
Mit næste spørgsmål er så hvor mange vvs´er regner og dividere sådan rigtigt på tingene når først der et problem????, jeg tror hvis de stod med det konkrete problem ville de nok gøre det samme som nu, så´en virker det da ihvertfald når man taler med dem.
mvh Michael

Besvar