Side 2 af 2

Re: vinter /sommerdæk

: 02 dec 2010 09:41
af Hangaard
http://www.youtube.com/watch?v=3rNvXGc7 ... re=related
bare hvis FDM testen ikke er overbevisende nok :-)

Re: vinter /sommerdæk

: 02 dec 2010 10:29
af Lund
Hangaard » 02 Dec 2010, 09:41 skrev:http://www.youtube.com/watch?v=3rNvXGc7 ... re=related
bare hvis FDM testen ikke er overbevisende nok :-)
Nu er den så også 4 hjuls trukket :wink:

Re: vinter /sommerdæk

: 02 dec 2010 10:55
af Hangaard
Ja det er noget der funger :-) desværre bremser den ikke bedre end alle andre biler, så det kan snyde en hvis ikke man normalt køre med 4 hjulstræk (man tror måske ikke det er så glat som det er)

Re: vinter /sommerdæk

: 02 dec 2010 12:14
af Claus Birth
Helårsdæk er hverken sommer eller vinterdæk men sådan cirka lidt midt i mellem. De er ikke gode som sommerdæk ( støjer mere ) og de står heller ikke så godt fast som vinterdæk når det er vinter ( under 6-7gr. ), de er ikke så bløde i gummiet. Man kan jo ikke få det hele for det halve. Eneste fordele ved helårs er; kun et sæt dæk (pladsbesparende)og der skal ikke skiftes dæk i november eller december samt retur ved forårstide.

Hilsen

Claus Birth :great:

Re: vinter /sommerdæk

: 02 dec 2010 16:22
af Hangaard
nå det endte jo med at indlæget gav anledning til lidt debat her hjemme, har set den første FDM test igen og ærlig talt så er den test da vist lidt langt ude, enten er de sommerdæk da total nedslit eller også ved spaden da ikke hvor bremsepedalen sidder.
142 meter bræmselængde ved 80km/t på våd vej og ved 6 grader, det er simpelthen løgn så simpel er det.
Vinterdæk er væsnligt bedre om vinteren ingen tvivl om det, men testen har jo intet med vinter at gørre, det er jo nærmest en våd efterårs dag.
Har da selv læst om dæk test og i sammenlignlige test, forhålder det sig slet ikke som vist i indslaget,
Så mon ikke FDM er betalt for at overdramatiser så selv vognmand jensen på 4 kartoffelrække også fatter at det er vigtig at vi sætter vinterhjul på om vinteren :P

Re: vinter /sommerdæk

: 02 dec 2010 17:01
af thy
det link jeg lagde op er DK4es motor prøve kører....

nu er det jo ikke alm landevej og derfor vil jeg nok kalde det glat bane/auqaplaning

Re: vinter /sommerdæk

: 02 dec 2010 18:34
af Hangaard
gode sommerdæk auqaplaner heller ikke ved 80km/t på den viste vej, iøvrigt ser det jo slet ikke ud som om han bremser selv ved omkring 30 km/t bremser den jo nærmest ikke, testen er i hvert fald ikke realistisk, nærmest lidt til grin

Re: vinter /sommerdæk

: 02 dec 2010 19:25
af Fer
Hangaard » 02 Dec 2010, 16:22 skrev:nå det endte jo med at indlæget gav anledning til lidt debat her hjemme, har set den første FDM test igen og ærlig talt så er den test da vist lidt langt ude, enten er de sommerdæk da total nedslit eller også ved spaden da ikke hvor bremsepedalen sidder.
142 meter bræmselængde ved 80km/t på våd vej og ved 6 grader, det er simpelthen løgn så simpel er det.
Vinterdæk er væsnligt bedre om vinteren ingen tvivl om det, men testen har jo intet med vinter at gørre, det er jo nærmest en våd efterårs dag.
Har da selv læst om dæk test og i sammenlignlige test, forhålder det sig slet ikke som vist i indslaget,
Så mon ikke FDM er betalt for at overdramatiser så selv vognmand jensen på 4 kartoffelrække også fatter at det er vigtig at vi sætter vinterhjul på om vinteren :P
De benævner det som våd vej, hvilket er forkert, det er en glatbane. En glatbane har samme egenskaber som en vej med sne på.

Jeg var på et kursus sidste år. Jeg stoppede på omkring 60 meter ved 80kmt. En dame med sommerdæk tog omkring de 120meter. Jeg tror fint på testen, dog er det ikke våd vej som er sammenligningsgrundlaget, men vej med sne.