Nyt Fyr, Combi stoker/fastbrændsel/tyskland ?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
joejjoej
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 47
Tilmeldt: 20 okt 2010 16:20

Re: Nyt Fyr, Combi stoker/fastbrændsel/tyskland ?

Indlæg af joejjoej »

Dansk prøve attest ?

Er det helt rigtig ?? En afprøvning fra et tysk akkrediteret institut er vel lige så god f.eks TÜV nord bare det er efter gældende retningslinier

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Nyt Fyr, Combi stoker/fastbrændsel/tyskland ?

Indlæg af Bigfoot »

Det er sådan. Du har heller ikke meget ud af at syne din bil i Flensborg, når du kører på danske plader
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
joejjoej
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 47
Tilmeldt: 20 okt 2010 16:20

Re: Nyt Fyr, Combi stoker/fastbrændsel/tyskland ?

Indlæg af joejjoej »

Dansk godkendelse ? er en tysk akkrediteret fra f.eks TÜv ikke lige så god bare den er lavet efter de samme retningslinier

Mht til ATmos kombikedlen ( piller /Oliebrænder/gasbrænder og træhåndfyring så skal Passat som er dansk forhandler have ca 36.000 - 42.000 for den ( af hængig af ydelse ) men i Tyskland koster den dyreste 3500 Euro dvs 26.000 kr + fragt som mon ikke man skulle snakke med en lokal bliktud om at montere den ?
joejjoej
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 47
Tilmeldt: 20 okt 2010 16:20

Re: Nyt Fyr, Combi stoker/fastbrændsel/tyskland ?

Indlæg af joejjoej »

titan s kedel hedder Bio agro men det er vel en de importere nogen der kan gennemskue hvilken land eller model

http://www.titanheating.dk/91_-combi-stokerfyr.htm

den kommer fra og hvad den egentligt hedder
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Re: Nyt Fyr, Combi stoker/fastbrændsel/tyskland ?

Indlæg af majland »

Bigfoot » 22 Oct 2010, 14:21 skrev:Det er sådan. Du har heller ikke meget ud af at syne din bil i Flensborg, når du kører på danske plader
En tysk tempo100 godkendelse kan også laves på en dansk bil - og kigger du på listen fra teknologisk institut så er der flere tuv test på listen... Ved ikke hvad det indebærer at få en en udenlandsk på listen, oversættelse til danske måske ?
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Nyt Fyr, Combi stoker/fastbrændsel/tyskland ?

Indlæg af mejeristen »

joejjoej » 22 Oct 2010, 14:08 skrev:Dansk prøve attest ?

Er det helt rigtig ?? En afprøvning fra et tysk akkrediteret institut er vel lige så god f.eks TÜV nord bare det er efter gældende retningslinier

Tysk attest er ok, der er bare liiige noget med at den skal være skrevet på et forståeligt sprog for godkendende myndighed --> det vil i realiteten sige DANSK
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Nyt Fyr, Combi stoker/fastbrændsel/tyskland ?

Indlæg af mejeristen »

men du kan jo spørge din fejer om han vil godkende et anlæg hvor attesten er skrevet på TYSK
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Nyt Fyr, Combi stoker/fastbrændsel/tyskland ?

Indlæg af Bigfoot »

Nu vil de fleste mennesker i det område dernede kunne forstå, læse og udtale godt tysk. Så det er nok ikke et problem med fejerens sprogfærdigheder, spørgsmålet er om det er lovligt.

Hvor er du egentlig fra helt præcis Jørgen?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
joejjoej
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 47
Tilmeldt: 20 okt 2010 16:20

Re: Nyt Fyr, Combi stoker/fastbrændsel/tyskland ?

Indlæg af joejjoej »

Jeg bor 6780 Skærbæk og har skorstenfejermester fra Toftlund efter der er sket omroleringer i distrikterne
joejjoej
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 47
Tilmeldt: 20 okt 2010 16:20

Så er beslutningen taget :-)

Indlæg af joejjoej »

Hej Alle


Skal lige holde jer opdatere.

Efter tur til agromek har jeg besluttet mig til et

Kedel type CN 25 med en CN stoker type 400 ( 400 liter magasin ) virkningsgrad afprøvet 91 %
Dansk produceret kedel og stoker samt styring
link : http://www.cn-maskinfabrik.dk/stoker_ke ... _og_stoker

Da jeg har halmfyr i forvejen ( 20 år gl ) med åben ekspa. samt en 2000 l akkutank så er det "eneste" ekstr jeg skal have en trækstabilisator.

Har jeg glemt noget ??

Beslutninggrundlag : Dansk produceret smedekram. de andre på agromek var noget tynt gods at have i fingrene
Firmaet ligger vel 25 km herfra , letter support og reservedele ( gl. velrenomeret maskinfabrik/maskinhandel )
Mange sider referance liste hvor bl. en tidli. overværkfører og noget af en opfinder fra Ribe Makinfabrik har valgt den .. det er et ekstra plus - jeg har arbejdet under ham tilbage i 81)
Kan fyre med alt ink 10 cm skovflis. Keddelrumslængde for træ fyring 70 cm
Man fyrer ind fra siden og kan fylde op uden røg selvom træet ikke er brændt ud ( i stedet for topfyring)
Kraftig 8 mm snegl med direkte monteret gearmotor som både kan køre frem og tilbage !

Jeg regner med at montere ( det gør CN) uden om akkutanken , den skulle kunne styre håndtere træfyring uden akkutank og så kun bruge akkutanken til det gamle halmfyr ( som også æder 1/2 palle :-) ) samt måske fyre tanken op om sommeren med stokeren således der er varme til flere dage og stokeren kan slukkes.

Skorstenfejeren har været ud og har været meget behjælpelig med at forhåndsgodkende mine planer incl mit valg.

Han var på ingen måde vanskelig :-) ( mester fra Toftlund)

eneste uafklaret spørgsmål villle en 15 have været nok til at opfyre 300 m2 medium isoleret det overvejede forhandleren men syntes så at 25 kunne neddrosle og 15 kan kun tage 40 cm brænde )

hilsen jørgen

Hører meget gerne jeres kommentarer og yderligere indputs :great:

Besvar