newbe scotte spørgsmål.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
tommyhej
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21 mar 2010 13:31
Mit fyr: Scotte 16kw, opop430
Areal: 200
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8200
Geografisk sted: Århus

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af tommyhej »

Nu har jeg kørt med skortens træk på 0 i noget tid, og jeg syns at den sådan konsekvent ligger på ca 20% ydelse, burde den ikke kunne komme længere ned ?

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af paw »

Næh, der er jo altid lidt tab gennem anlæget så det er helt normalt. 20% ydelse er jo kun 3-4kw og så varmt er det jo heller ikke, endnu. Tænk også på at du har et mindre bål end du havde før på 10 %. Så de 20% svarer til de 10% inden du lavede dit skorstenstræk om.
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af Frank_Rasmussen »

tommyhej » 22 Mar 2010, 10:48 skrev: Fyret: Scotte 16kw, monteret på opop430 kedel.
Hvorfor har du en så stor kedel ('30' i 'Opop 430', står vel for 30 kW), når man kan få en mindre (Opop 418, hvor '18' vel står for 18 kW), som vel bedre matcher din brænder?

(Jeg har selv en ny model Woody-kedel på 30 kW på den samme brænder som din, så vi kan jo danne en lille klub...)
Jeg skal i dag montere røg føler og datakabel til den, er der andre gode råd jeg burde følge for at få det kørt ordentlig ind?
Hvis du har en version 6-styring, så er http://www.mhes.dk/Indkoering_af_NBE_pi ... r_v6_x.pdf god at indstille efter....
Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Blevet takket: 2 gange

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af Æblebjerg »

Du kan overveje at reducere din maks effekt fra 100 til f.eks. 60. Derved undgår du at den kører fuld skrald i korte perioder. Jeg synes det giver en mere jævn regulering. Du har ikke brug for så høj effekt.

Jeg måindrømme, at jeg også er blevet lidt nysgerrig efter at høre hvorfor du har valgt en 30kw-keddel?
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer
tommyhej
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21 mar 2010 13:31
Mit fyr: Scotte 16kw, opop430
Areal: 200
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8200
Geografisk sted: Århus

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af tommyhej »

Hej igen.

Er lige hjemvendt efter påske ferie.
Jeg havde ikke nogle præferencer mht valg af kedel. Jeg fik et godt tilbud på sådan et sæt, og så var der ikke så meget at tænke over ;)
Det kan godt være den er lige stor nok, men jeg syns udnyttelsen af den er ganske fin.
Som det ser ud bruger jeg 12-14 kg om dagen ca, og det er jeg ret godt tilfreds med.

Jeg har også her i påsken modtaget mit magasin som var i rest ordre, så hvis jeg får tid i weekenden vil jeg lave et lille indlæg med billeder af "fyr rummet"


Er der nogen der kan sige om det kan "betale sig" at slukke fyret når man ikke er hjemme, feks i dagstimerne fra 9-15 ?
eller er kosten ved at få systemet varmet op igen for "stor"

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
16
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af Tass »

tommyhej » 22 Mar 2010, 21:04 skrev:Tak for svaret, jeg har nu prøvet og sætte skorstens trækket i autoberegning ned til 2 og har sat min temperatur på 55 og "tilladt" den 10g i differense.
Hvis du kører med 55 grader som min kan du så ikke risikere at få problemer med kondensering?
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski
tommyhej
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21 mar 2010 13:31
Mit fyr: Scotte 16kw, opop430
Areal: 200
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8200
Geografisk sted: Århus

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af tommyhej »

Ang 55 grader min, så har jeg endnu ikke oplevet problemer med kondens. Jeg har kun haft kondens da jeg startede det op og efterfølgende da jeg har haft vandet af 2 gange. men ikke ved normal drift.
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Ifølge NBE så har de aldrig oplevet alvorlige kondens ved lav temperatur i bunden af deres Opop-kedel(er). De skulle endda have været særdeles onde ved disse kedler.

Men hvis det begynder at dryppe nede i den bagerste del af askeskuffen, så bør man jo nok hæve temperaturen i bunden af kedlen.
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af Ole S. »

tommyhej » 06 Apr 2010, 19:57 skrev:Hej igen.

Er lige hjemvendt efter påske ferie.
Jeg havde ikke nogle præferencer mht valg af kedel. Jeg fik et godt tilbud på sådan et sæt, og så var der ikke så meget at tænke over ;)
Det kan godt være den er lige stor nok, men jeg syns udnyttelsen af den er ganske fin.
Som det ser ud bruger jeg 12-14 kg om dagen ca, og det er jeg ret godt tilfreds med.

Jeg har også her i påsken modtaget mit magasin som var i rest ordre, så hvis jeg får tid i weekenden vil jeg lave et lille indlæg med billeder af "fyr rummet"


Er der nogen der kan sige om det kan "betale sig" at slukke fyret når man ikke er hjemme, feks i dagstimerne fra 9-15 ?
eller er kosten ved at få systemet varmet op igen for "stor"
Hej
Blir der ca 15 gr udenfor og solskin, som de lover, er der meget at spare ved at slukke fyret i dagtimerne, huset holder jo nærmest varmen selv. Du skal dog være opmærksom på at det tænder igen i så god tid, at der er varmt vand i hanerne ved aftenstide da det jo er der man har brug for det.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af stokernut »

Det mest simple er at sætte et "tænd/sluk" ur på.

Sidste efterår kørte jeg med 3 opstart i døgnet. Længden var afhængig af temp. På et tidspunkt var jeg helt nede på 3 x 1½ time og havde satdig varmt vand nok.

Her sidst i april indstiller jeg uret til at:

tænde kl. 04.30 og slukke 09.30

tænde kl. 15.30 og slukke 19.00

tænde kl. 22.00 og slukke 00.30

Det betyder fyret køre 12 timer i døgnet.

Ret hurtigt (i starten af maj) vil længden af de 3 perioder blive betydelig reduceret. Hen over sommer vil fyret enten:

a. være helt slukket

b. køre 2 gange i døgnet at ca. 2 timers varrighed pr. gang.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Besvar