Interface

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Interface

Indlæg af Frank_Rasmussen »

På en nyrenset kedel er min røgtemp ca. 80-90 grader. Jeg plejer (lykkes ikke altid :oops: ) at rense kedel, når røgtemperaturen er over 110 grader. Skorstenen er ca. 6,5 m med 15 cm isokern. Jeg har ikke opdaget nogen løbesod.

Det afgørende skulle være, om skorstenen er fugtig ca. 1 meter nede i lavsæsonnen om foråret og efteråret, hvor der p.g.a. mindre temperaturforskelle mellem kedel og udeluft ikke er så meget træk i skorstenen.

En trækstabilsator skulle også give noget frisk luft i skorstenen, sådan at løbesod undgås.

Hvis man kan nå skorstenen med en stige og kigge ned, så er det vel det sikreste (dog nok ikke for personen på stigen....)

Nogle har vist også et grill-termometer boret ind i skorsten ca. 1 meter fra toppen, så de kan holde øje med, at temperaturen er over 60 grader der.

'Den traditionelle form for interface" er interfaces man betaler for.

Allan1310
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 48
Tilmeldt: 28 sep 2009 18:38
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Interface

Indlæg af Allan1310 »

Hej Frank

Jeg har monteret trækstabilisator, så det skulle være iorden.
Ang. fugt nede i skorstenen, så tjekkede jeg skorstenen for ca. en uge siden og der kunne jeg se at den var fugtig ca. 30 - 40 cm. ned og det er det jeg ikke rigtig bryder mig om. Jeg ved ikke om man kalder det "løbesod" når der er en smule fugtigt i toppen af skorstenen, der er jo som sådan ikke noget der ser ud til at "løbe", eller hvad?



Mvh. - Allan
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Interface

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Hej Allan,

Uha, det ved jeg ikke. Jeg synes, at alle skriver om, at der skal være tørt ca. 1 m. nede.

Jeg tror, at det har været tørvejr de gange, jeg har checket. Det har måske også noget at sige...

På denne tid af året med høje ydelser af anlægget og god træk bør løbesod vel ikke være noget problem...?
Allan1310
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 48
Tilmeldt: 28 sep 2009 18:38
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Interface

Indlæg af Allan1310 »

Hej Frank

Det er jo også lige det der bekymrer mig og den dag jeg tjekkede, var der også tørvejr...... :wink:

Er der andre der har en kommentar/erfaring til dette.....



Mvh. - Allan

Besvar