Side 2 af 3

Re: Røgtemperatur

: 04 jan 2010 13:07
af Flunk
Det kan være en sodpartikel der har sat sig i det lille hul i iltsonden.
Prøv at tag iltsonden ud og varm spidsen godt igennem med en lighter.
Her skal den så vise 0% ilt.

Re: Røgtemperatur

: 04 jan 2010 13:09
af Flunk
nimbus49 skrev:Det ser ud til at du har ret (igen..). Den siger "kalibreringsfejl" med det samme, og vil ikke rigtig noget. Jeg prøver at skrue den ud, men skal nok regne med at have pungen op.
Tak for hjælpen.
Altid glad for at kunne hjælpe

Re: Røgtemperatur

: 04 jan 2010 13:33
af nimbus49
Jeg har haft den ude, prøvede ikke med lighteren (så det for sent), men nu kalibrerede den. Så må vi se hvordan den opfører sig.

Re: Røgtemperatur

: 04 jan 2010 13:41
af Flunk
Lad os endelig høre om dine erfaringer og hvordan det ender

Re: Røgtemperatur

: 04 jan 2010 15:38
af nimbus49
Fyret er faldet til ro. Ligger og kører 55-65% ydelse lige nu, røgtemperaturen faldet til 180 grader. Nu prøver jeg med nogle af Flunks indstillinger, jeg kan dog ikke se nogen Fuel PID synes jeg?

Re: Røgtemperatur

: 06 jan 2010 20:46
af nimbus49
Flunks blowergraph fik fyret til at gå besærk og røgtemperaturen steg til næsten 300 grader når det var værst (ved 100%). Jeg er nu gået den anden vej til en mere rolig kurve der ender på 30 ved 100%. Røgtemoperaturen er faldet, forbruget er faldet. Skorstenen ryger noget og det soder stadig til indvendig. Jeg kittede om for en sikkerheds skyld, lukkede de to luftrør ned til 6 mm huller. Blæste ventilatoren ren. Det kører nu, meeen det soder stadig for meget, når jeg åbner lågen er flammerne fede og gule. Det virker som om der er røg derinde, iltprocenten ser dog ok ud.
Jeg kan se at stenene i "loftet" over bålet efterhånden er temmelig slidte. Mon det kan få flammerne til at stige lige op og varme røgen op?
En anden teori kan være at blæseren ikke kører som den skal, den blæser men jeg husker at hvæset var et helt andet da den var ny. Mon den kan gå delvis i stykker??? Min hukommelse kan jo også snyde, den første sæson sov jeg nærmest i fyrrummet - det er ikke så tit mere! Alt i alt er jeg kommet et stykke vej, når kedeltemp. passer ligger den på 50-60% ydelse, men efter et stykke tid går den to grader under setpunkt og ryger op på 100%, det betyder at røgtemperaturen svinger fra 170 - 250 grader.
Det eneste jeg har fundet ud af er at vl 25 måske har brug for en anden blowergraf end r 15.

Re: Røgtemperatur

: 07 jan 2010 07:44
af Flunk
Hvis flammen virker fed/gul, tror jeg den får for lidt luft?
Men hvis ilt% passer med det den skal være, så får den åbenbart luften et forkert sted?
Har du checket de små huller der er i det vandrette stykke af retorten?
Kan ses på side to i dette indlæg:
viewtopic.php?f=23&t=3186&hilit=sodring&start=10

Har du tjekket for utætheder ved toplåge, frontlåge, røgrør, o.s.v.

Re: Røgtemperatur

: 07 jan 2010 09:17
af nimbus49
Jeg har aldrig set huller i det vandrette stykke. Er det sikkert at det findes på alle modeller? Spændende det vil jeg straks kaste mig over når jeg kommer hjem. Jeg er iøvrigt enig i konklusionen om at hvis ilten passer må den få luften et andet sted. Toplågen er med garanti tæt, jeg kan ikke finde en måde at tjekke fronten på synes jeg.

Re: Røgtemperatur

: 07 jan 2010 09:26
af Flunk
Hullerne i det vandrette stykke er meget svære at komme til i en R15
Det er sikkert ikke lettere i en R25, hvis der er nogen
Man skal ind gennem luftkassen, eller have herden helt afmonteret.

Re: Røgtemperatur

: 22 jan 2010 18:33
af nimbus49
Jeg måtte til sidst bide i det sure æble og bestille en montør fra Liagro. De sendte martin som jeg har haft på besøg før. Han gik det hele efter og konstaterede at lamdasonden var stået af. Den ville godt kalibrere i fri luft, men "kortsluttede"når den blev skruet i igen. Det korte af det lange blev at den blev skiftet ud, Martin brugte så en del tid på fintuning af systemet. Nu kører den som i de gode gamle dage, fra 40-75%, med en røgtemperatur på 110-160 grader alt efter belastning. Godt arbejde!
Til orientering for de der frygter at lamdasonden står af kan jeg oplyse at mit fyr har kørt 3,5 år siden start, det er ok synes jeg. Jeg har aldrig måttet skifte andet i den tid, nu skal jeg lige se om forbruget også falder så melder jeg mig snart ind i "Jeg elsker min benekov" gruppen.
mvh
Poul