Hej Ole S.
Ja, - du er helt forkert på den Ole.
Prøv lige læse indlægget fra mig i går den 3. August til "Linde", som spørger på cirkulationspumpe og bøsning til Skorsten.
Det kan udpensles meget mere, hvis man skal lave en rigtig tryktabsberegning over, hvor stor modstanden er i et centralvarmeanlæg.
Når du læser dette, kan du nok fornemme, at det har ikke en pind at gøre med, hvor højt oppe ekspansionsbeholderen sidder.
En pumpe skal bare kunne overvinde den indre modstand, der er i rør, - ventiler, - og fittings med mere.
Modstanden i rør kaldes rørmodstand, og i alt det øvrige kaldes det enkeltmodstande.
Der har jeg en tabel, jeg slår op i, for at finde ud af, hvor stor er modstanden i f. eks. en 3/4" vinkel, og så videre. Alle disse modstande lægges sammen med rørmodstanden, og ud fra dette sluttal, kan man så kigge på kurverne over f. eks. Grundfoss pumper, og så vælge en pumpe, der kan klare dette.
Hvilken trin skal pumpen så stilles på.
???
Den skal stilles der, hvor den netop kan overvinde den samlede modstand i systemet helt ud til den fjernestliggende radiator og tilbage igen.
Men mange gange, når man så har lavet sådan et anlæg, og kommer på servicbesøg, så ser man, at pumpen er stillet op på højeste trin.
Når man så spørger manden, hvorfor han har stillet på den, får man gerne svaret, - jo, så får jeg mere varme, bliver der gerne sagt.
Og det er det rene sludder. Manden risikerer at overstige de 2 sekundmeter, som er absolut max. og man på ingen måde må overstige.
Antal sekundmeter er vandets hastighed gennem rør og ventiler og alt det andet fittings, som et anlæg er bygget op af.
Og der må man aldrig overstige 2 meter pr. sekund.
Vandmængde og temperatur indgår også i disse beregninger.
Så det er slet ikke så ligetil endda.
Håber det giver et lille fingerpeg om, hvordan man udvælger en pumpe.