Side 2 af 3

Re: Hvor højt drift tryk

: 03 jan 2009 15:06
af Jan_Al
Og husk så lige at når man trykprøver så SKAL det være med vand og ALDRIG med luft!! :wink:

Re: Hvor højt drift tryk

: 03 jan 2009 15:45
af kenneth baunsgaard
Det kommer vel an på trykket. PÅ mit arbejde laver jeg tit tethedsprøvning 2bar luft, og 4bar vand ved trykprøvning på tankvogne som kører med alt mulig mærkelig, men der er selvfølgelig også påstemplet på vognen hvilket tryk den skal prøves ved

Re: Hvor højt drift tryk

: 03 jan 2009 17:41
af MichaelK
Hej


Hvis nu radiatoren sprænges når du trykprøver med luft, så er kræfterne i
den sammenpressede luft meget store. Der kan altså ske en mindre
eksplosion! Det kan ske fordi luften udvider sig meget mere end det er
tilfældet, når der trykprøves med vand.

Det er set i forhold til din personlige sikkerhed, bedre at trykprøve med
vand istedet for luft.



Mvh.



PS.:
Er der stadig ingen der kan svare på, om fordele og ulemper ved et
drifttryk på 1,5 bar i forhold til 1,0 bar?

Re: Hvor højt drift tryk

: 04 jan 2009 01:36
af LCB
kenneth baunsgaard skrev:Det kommer vel an på trykket. PÅ mit arbejde laver jeg tit tethedsprøvning 2bar luft, og 4bar vand ved trykprøvning på tankvogne som kører med alt mulig mærkelig, men der er selvfølgelig også påstemplet på vognen hvilket tryk den skal prøves ved


2 Bar med luft... ?? inden døre eller ude ?

Jeg mener bestemt at der er en regel der siger at man ikke må trykprøve med mere end 0.2 bar luft inden døre, men kan nemt tage fejl :)

Mvh

LCB

Re: Hvor højt drift tryk

: 04 jan 2009 12:44
af kenneth baunsgaard
indendøres, vi skulle jo nødig fryse. Efter at tankvognene fyldt med 2bar tryk,[ tager noget tid med en tank på 55m3 ] og den selvfølgelig er tæt ved alle luger og deslige , kommer der en sagkyndig som er tilknyttet færselsstyrelsen, som kontrolerer og stempler vognen. Det er samme fremgangsmåde med vand dog til 4 bar

Re: Hvor højt drift tryk

: 04 jan 2009 13:53
af Claus Birth
Mishael skrev:
PS.:
Er der stadig ingen der kan svare på, om fordele og ulemper ved et
drifttryk på 1,5 bar i forhold til 1,0 bar?

Som jeg beskrev tidligere er der en lille fordel ved et øget tryk, det er primært når man er plaget af luft i systemet ( anlægget ),
hvor det øgede tryk komprimere luften mere end ved et lavere tryk, fylder altså mindre og er lettere at komme af med.

Claus Birth :great:

Re: Hvor højt drift tryk

: 04 jan 2009 14:21
af pille bruger
Højeste mulige tryk er en fordel. Tænk på en trykkoger. Vandet komprimeres og kan optage mere energi fra solfangeren.
Ved for lavt tryk (1 bar) vil vand og kølervæske nemt koge, og afgiver derved luft. Har du auto udlufter på vil
du opdage, at den også kræver et vist tryk for ikke at stå og sive væske ud. (den sider jo på det højeste sted, med mindst tryk)
Faktisk så skal du ofte efterfylde vand pga. fordampningen ( Vand skilles i bestanddele under hyppig opvarmning/afkøling )
Hvis dit anlæg kommer for højt op i tryk på en dejlig sommerdag :sol: , vil din sikkerhedsventil åbne.

Re: Hvor højt drift tryk

: 04 jan 2009 16:12
af MichaelK
Claus Birth skrev:Mishael skrev:
PS.:
Er der stadig ingen der kan svare på, om fordele og ulemper ved et
drifttryk på 1,5 bar i forhold til 1,0 bar?

Som jeg beskrev tidligere er der en lille fordel ved et øget tryk, det er primært når man er plaget af luft i systemet ( anlægget ),
hvor det øgede tryk komprimere luften mere end ved et lavere tryk, fylder altså mindre og er lettere at komme af med.

Claus Birth :great:
Hej Claus

Ok, så er det ikke nogen fordel for mit vedkomne at hæve trykket. Jeg døjer nemlig ikke med luft i systemet 8)

Mvh. Michael


pille bruger skrev: Højeste mulige tryk er en fordel. Tænk på en trykkoger. Vandet komprimeres og kan optage mere energi fra solfangeren.
Ved for lavt tryk (1 bar) vil vand og kølervæske nemt koge, og afgiver derved luft. Har du auto udlufter på vil
du opdage, at den også kræver et vist tryk for ikke at stå og sive væske ud. (den sider jo på det højeste sted, med mindst tryk)
Faktisk så skal du ofte efterfylde vand pga. fordampningen ( Vand skilles i bestanddele under hyppig opvarmning/afkøling )
Hej Pille Bruger

Nu er det ikke lige solfangere jeg skrev om, jeg nemlig ingen :) Men skal jeg forstå dit indlæg rigtigt, så kan man
hæve trykket en smule, hvis der er problemer med at få varmen transporteret rundt i systemet.
Nu er det altså ikke fordi de 10 meter vandsøjle (1 bar) ikke er nok hos mig. Jeg tænkte bare i lidt driftsøkonomiske
baner. icon_cheesygrin.gif


Mvh. Michael


Jeg takker for alle svar :great:

Re: Hvor højt drift tryk

: 04 jan 2009 22:45
af pille bruger
pille bruger skrev: Højeste mulige tryk er en fordel. Tænk på en trykkoger. Vandet komprimeres og kan optage mere energi fra solfangeren.
Ved for lavt tryk (1 bar) vil vand og kølervæske nemt koge, og afgiver derved luft. Har du auto udlufter på vil
du opdage, at den også kræver et vist tryk for ikke at stå og sive væske ud. (den sider jo på det højeste sted, med mindst tryk)
Faktisk så skal du ofte efterfylde vand pga. fordampningen ( Vand skilles i bestanddele under hyppig opvarmning/afkøling )
Hej Pille Bruger

Nu er det ikke lige solfangere jeg skrev om, jeg nemlig ingen :) Men skal jeg forstå dit indlæg rigtigt, så kan man
hæve trykket en smule, hvis der er problemer med at få varmen transporteret rundt i systemet.
Nu er det altså ikke fordi de 10 meter vandsøjle (1 bar) ikke er nok hos mig. Jeg tænkte bare i lidt driftsøkonomiske
baner. icon_cheesygrin.gif


Mvh. Michael


Jeg takker for alle svar :great:[/quote]



Ja man kan sagtens hæve trykket hvis man samtidig udskifter alle termostater til tryk versioner (fjernvarme ).
Og alle rør, radiatorer og samlinger skal så også trykprøves, og sikkerheds ventil skiftes + at det hele skal godkendes af forsikringen + mange flere ting. Her er økonomien vist allerede røget.
Så en smugle ??? jo kun en smugle. Men det er nok ikke noget der kan måles på driftsøkonomien.

Re: Hvor højt drift tryk

: 04 jan 2009 23:01
af Claus Birth
For driftøkonomien har trykket i anlægget ingen betydning.
Måske er der nogen der har et specielt pga. deres anlægs opbygning, men aldrig for at det kan måles på forbrug.

Hilsen

Claus Birth :great: