Side 2 af 2

Re: "Økonomi kørsel"

: 27 okt 2008 17:59
af Ernst Drastrup
Som "rigtig" gammel v.v.s.ser lærte man altid, at returen hjem til kedlen altid skulle være over 60 grader.

Al slags brændsel har noget der kaldes et dugpunkt, og man skal altid ligge mindst 15 grader over dugpunktet.
Meget træ ligger inde med et dugpunkt på mellem 35 og 45 grader.
derfor skal man helst over de 60 grader for at være sikker.

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.

Re: "Økonomi kørsel"

: 27 okt 2008 22:12
af Ole S.
Ernst Drastrup skrev:Som "rigtig" gammel v.v.s.ser lærte man altid, at returen hjem til kedlen altid skulle være over 60 grader.

Al slags brændsel har noget der kaldes et dugpunkt, og man skal altid ligge mindst 15 grader over dugpunktet.
Meget træ ligger inde med et dugpunkt på mellem 35 og 45 grader.
derfor skal man helst over de 60 grader for at være sikker.

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
Hej

Et dugpunkt i træ, det har jeg aldrig hørt om, og det selvom jeg er gammel træ mand. :oops: kan du forklare yderligere???

Mener ikke at det er noget problem i en lav retur temp i en støbejernskedel.

Re: "Økonomi kørsel"

: 27 okt 2008 22:22
af Jens
Dugpunktet kender jeg heller ikke, og som sådan er der ingen problem med lav retur temp i støbejernskedel.
Men hvis den er helt nede omkring 20-25 grader så kan røgen godt kondensere nederst i kedlen, hvor den er koldest, - og det giver noget træls snask i askeskuffen.
Har i år sat kedelshunt på, hvilket har fjernet kondensproblemet og det synes umiddelbart til at fyret køre mere jævnt, - men næppe målbart i pilleforbrug, hverken op eller ned.

Mvh Jens

Re: "Økonomi kørsel"

: 27 okt 2008 22:38
af Walder
Mange spændende tanker ind tilvidere.

De 16 kg. kom til at holde stik ved omkring 120 grader. Nu har jeg prøvet at øge lidt mere.
Jeg har i det seneste døgn kørt med en fremløbstemperatur på 60 grader, og har ikke set skyggen af kondens.
Har kun glanssod, men da pausefyringen er lidt mindre nu end tidligere, aftager problemet.

Her lidt om glanssod (løbesod!)
viewtopic.php?f=22&t=4087

Walder

Ps:
Henrik - Jeg skal jo have endnu en modulerende pumpe hvis dit T300 forslag skal kunne virke. (Koster jo en bondegård :shock: )
I dag anvender jeg en alminde ups pumpe og kører faktisk på den laveste hastighed mellem kedel og beholder - men tanken er da meget god.
(Allsun kalde mig "Superbruger" af T300, ved anvendels af Bool-pumpe icon_cheesygrin.gif )

Re: "Økonomi kørsel"

: 27 okt 2008 22:52
af H.S
Walder skrev: Ps:
Henrik - Jeg skal jo have endnu en modulerende pumpe hvis dit T300 forslag skal kunne virke. (Koster jo en bondegård :shock: )
I dag anvender jeg en alminde ups pumpe og kører faktisk på den laveste hastighed mellem kedel og beholder - men tanken er da meget god.
(Allsun kalde mig "Superbruger" af T300, ved anvendels af Pool-pumpe icon_cheesygrin.gif )
Du har jo en pæn bondegård dyt dyt ska vi byt :lol: (nå nej så har du jo ikke noget at bruge pumpen til)
Kan den ikke bare starte og stoppe efter temp (ellers må vi jo finde en deal med alle de piller du sparer ;-))
Du er vel også det man kalder superbruger Mindst :great:
NB. Godt man ikke bliver for gammel til at lege (det er bare prisen der stiger)

Re: "Økonomi kørsel"

: 28 okt 2008 07:48
af Flunk
Jeg kan da tilføje vedr. dugpunkt.
Dugpunkt er et udtryp for hvornår en gas kondenserer.
Vanddamp kondenserer ved ca. 45 grader.
Fordampet svovlsyre som der er i røgen fra oliefyr kondenser ved forskellig temp aghængig af svovlindholdet i olien der afbrændes.
Der findes garanteret også en kurve for røg fra træafbrænding, afhængig af træsort o.s.v.
Her er vedhæftet dugpunkt for vanddamp og svovlsyredampe.

Re: "Økonomi kørsel"

: 28 okt 2008 15:51
af Ernst Drastrup
Der kan læses en hel del om dugpunkt på dette link.
http://www.hfb.dk/pdf-txt/artikler/12-1.pdf

Jeg har altid lært at denne dug har en tærende virkning på stålpladekedler, men kan ikke angribe støbejern.
Så støbejernskedler kan udmærket tåle en lav returtemperatur.

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.