Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Hugo_Holmelin
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 11
Tilmeldt: 05 okt 2008 13:57

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af Hugo_Holmelin »

Hej Zarge,

Jeg har selv søgt og undersøgt div. miligheder ved enten af at købe, en stoker eller kun et pillefyr!
Vores beslutningen er nu taget, en Bio18 med en 29 KW kedel.
Vi har p.t. brugt ca. 1000 l. olie samt ca. 25 m træ af blandet herkomst, på opvarmning af ca. 200 km" d.v.s. dette træ var (er) en blanding af elmesygt træ, gran, fra oprydning i hegn, gamle paller m.v.
Dette er blevet brændt i en Baxi OT35 fra 1979 (i lidt dårlig stand).
Den langhårede i hustanden (konen), har vurdere, at hvis vi kun brænte fosilt brænstof ville vi nok bruge ca. 3500- 4000 l. olie, dette har vi vurderet, at ved at bruge piller kan vi ca. betale det samme som nu, og forhåbentlig med en vuderet besparelse, men har ikke det hængende over hoved, at vi skal bruge tid på at producere ca. 25 m træ om året, så dette vil kun villle være til vores fordel, set i forhold til vores fritid.
Jeg kan ikke give dig et bedre råd, end at vi har valgt at købe en sådan fætter, da vi har vurdere, at det vil være en god invenstering, specielt set i forhold til andre produkter jeg har undersøgt på markedet (pris og muligheder).
Jeg føler desuden, at jeg har fået en særdeles god vejledning af VVS-Eksperten (fyret er bestilt her), jeg mangler dog en prøvningsattest fra DTI, men den skulle være på vej, således at hele serien med bio18 er dækket, (dette er tjekket hos DTI) derfor har jeg ikke nogen bekymninger med at købe et sådant.
Jeg har lagt et indlæg om dette, under godkendelser, så se evt. her. Det kan godt være at dette, har haltet lidt, men nu er jeg ikke bekymret.

Jeg vil her ligeledes indskyde, at der står at man skal føre en ordenligt og faglig debat på dette forum, jeg har godt nok ikke været medlem ret længe (og har ikke et pillefyr endnu), men jeg vil her dog indskyde, at personlige holdninger og føleser, ikke gavner "gamle" og nye pillebrændere, mig selv inkl.
Hvis man er utilfreds med en leverandør, retter man henvendelse hertil, eller til forbrugerstyrrelsen, at kaste snavs, tro på ens bedre viden, gavner jo ikke en god debat.
Jeg mener, at vi alle skal give vore erfaringer videre, give forslag, hjælpe andre, men mudderkastning føler jeg ikke høre hjemme her, samt at dette ikke gavner andre.

Hugo

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af Zarge »

Tak for de mange svar.
Jeg er helt klar over at det neppe bliver billigere med piller end med pind, men jeg vil også gerne ha noget der er nemt, hvis altså prisforskellen bliver ALT for stor (og det er naturligvis en smags sag...)
Noget helt andet... Jeg kan se at de fleste taler varmt for røgvendere... hvorfor er de egentlig ikke i fra starten, hvis de er så gode? (ingen kritik elelr noget, bare nysgerig, det virker mest logisk at gøre et produkt så godt som muligt fra starten hvis det kan gøres med små midler...)
Jeg faldt over en test, mener det var fra teknologisk institut, hvor de testede 3 kedler, en salamander A og en C samt den Viarus U22 som vist høre til Bio 18 (?) De fik alle en meget lav virkningsgrad, mener det var omkring 50%... Det var med brænde som jeg forstår det, men vil det sige at den forbrænder pillerne på en anden måde som er meget bedre ( den er jo opgivet til en noget højere virkningsgrad med Bio 18), eller hvordan hænger det sammen? Og vil det så igen sige at hvis man smider en pind i engang i mellem (kan man ikke godt det, hvis man aligevel kommer forbi ;-) at så falder virkningsgraden, eller hvordan...
Jeg ved godt jeg måske lyder meget negativ/ tvivlende, men det er jeg ikke... Jeg var faktisk ved at købe en Bio18 med 24kW kedel i weekenden... og hælder stadig meget til den da den er dejlig billig, og får gode bemærkninger... Men min indtægt er desværre ikke længere til de impulskøb som den var tidligerer... ;-) så derfor vil jeg gerne ha "fyret" alle spørgsmål af inden dankortet hives gennem maskinen... Og jeg har et godt indtryk af vvs eksperten i mejrup, ved holstebro hvor jeg har kikket ( forresten nogen der har erfaringer med dem?) men det er jo altid klogt at spørge andre end sælger også... ;-)

Mvh Tonni Madsen
Hugo_Holmelin
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 11
Tilmeldt: 05 okt 2008 13:57

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af Hugo_Holmelin »

Hej Tonni,

Som jeg skrev i sidste indlæg, har jeg kun gode erfaringer med VVS-eksperten, min normale smed "blæste" mig næste ud at kontoret, fordi jeg ville købe hos dem og ikke hos ham, VVS-Eksperten har nu formidlet en kontakt en en "neutral" smed, som der herefter, er blevet lavet en aftale om installationen.
Hvad angår dit spørgsmål om røgvendere kan jeg kun henvise til mit tidligere spørgsmål om samme, hvorfor de ikke er med levere, er jo nok, et spørgsmål om salgspris, men hvis du læse indlæget, kan du nok, selv lave dissse for ca. 300,- kr.

Hugo
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af Falck »

Hmmm, man kan åbenbart hurtigt få fingrene i maskinen....

J.P: Det var ikke noget angreb af Bio 18 overhovedet. Tonni skriver om fastbrændsel, samt piller, og mit indlæg var egentlig bare for at han skulle overveje om der skulle fyres med brænde eller det skulle være piller. Vil han derimod fyre med piller samt brænde så er der da ikke noget alternativt til bioen, da alle andre kombi løsninger er væsenlig dyere men ikke bedre.

Bob: Jeg ansat til at passe skranken i butikken. Hvad firmaets ejere beslutter skal indeholdes i varesortimentet, er deres og kun deres beslutning. Efter at du handlede med VVS-Grosisten og købte din Tatano, er firmaet blevet solgt og den nye ejerkreds har besluttet at de ikke mener at Tatano lever op til kvalitets krav som VVS-Grossisten tilstræber at have deres vare, og herefter ladet den udgå at sortimentet. Jeg bryder mig ikke om at du sammenkæder en oplevelse i 2003 hos VVS-Grossisten med min person, da jeg ALTID bestræber mig for at yde god service og holde hvad jeg har lovet. Grunden til at jeg er her på forummet er udelukkende af privat karakter, og forsøger, så vidt det er muligt, altid at hjælpe der hvor det er muligt.
Og igen: Jeg har ingen økonomisk interesse i VVS-Grossisten eller andre firmaer, Nej jeg er ikke på provisions løn, så jeg er her kun af privat interesse, intet andet.
Og ja, jeg gemmer mig ikke under et eller andet alias, jeg hedder Jan Falck, og bor i Ødsted

Tonni: Det er ikke længe side at jeg var forbi hos VVS Eksperten i Holstebro for at dele en pizza med gutterne deroppe, dem kan du rolig handle med :-)
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af Troldmand. »

VVS Grossisten og VVS Eksperten Spiser de ikke pizza ved samme bord nu om dage;-))

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Har takket: 26 gange
Blevet takket: 44 gange
Kontakt:

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af H.S »

Hej
Jeg har kikket på denne tråd
Og svarer helt personlig på denne og kun om en person nævnt her
For som et godt ordsprog siger skal man tænke sig rigtig godt om inden man siger noget negativ

MEN det der her bliver rettet mod personen Jan Falck er ikke ok
Jeg har kendt manden i snart 15 år Jeg ved hvad han personlig står for
Det har intet med det der her bliver skelet til. Prøv at læs nogle af hans indlæg


Og om Selskabet Falck har bedre service Hvad har det med sagen at gøre
nb. tabte de ikke noget transport pga. service og pris

NB. Troldmand :great:

NBB.
Jeg hedder Henrik Schack og bor i Horsens det vil jeg godt stå ved :lol:
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af Jens »

Det er lidt off topic, - men vil nu også lige understrege at Jan Falck's service er der nu ikke noget at udsætte på, heller ikke når han er på arbejde.

Hvad angår fyret, så synes jeg du skulle finde én, hvor du kan se den i drift og måske allerbedst prøve at få lov til at rense den :-)
Det er jo meget forskelligt hvad folk synes om en given opgave, og det med at rense fyret, det er ligesom en tvungen opgave mange år frem.

Hvis fyret (gælder alle testede fyr) nogensinde skal i nærheden af de testede virkningsgrader, så skal den holdes ren og det er altså noget lettere sagt end gjort med en støbejernskedel.
Men det bedste vil være at du vurderer det ved selvsyn.
Jeg ville droppe tanken om pind i den, og så gå direkte efter fyr med højeste virkningsgrad. Men smag og behag er jo forskellig.

Mvh Jens
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af Troldmand. »

Ok - synes nu alligevel Bop's indlæg var ok, hvem vil ikke gerne advares mod et useriøst firma. Falck fremhæver jo selv, at han repræsentere VVS Grossisten i sin profil.
Såe......
Jae.. joe.. Så må man jo også tage hvad der kommer. At Falck er en herlig gut ingen tvivl om det, er man nu lidt oppe at koge - ja så ryger der hurtigt det nærmest brændbart med, at forstå;-))))

Skynder mig at sige jeg har absolut ingen erfaring har med VVS Grossisten.
Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Har takket: 26 gange
Blevet takket: 44 gange
Kontakt:

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af H.S »

Troldmand. skrev:Ok - synes nu alligevel Bop's indlæg var ok, hvem vil ikke gerne advares mod et useriøst firma. Falck fremhæver jo selv, at han repræsentere VVS Grossisten i sin profil.
Såe......
Jae.. joe.. Så må man jo også tage hvad der kommer. At Falck er en herlig gut ingen tvivl om det, er man nu lidt oppe at koge - ja så ryger der hurtigt det nærmest brændbart med, at forstå;-))))

Skynder mig at sige jeg har absolut ingen erfaring har med VVS Grossisten.

Hej Trold
Jeg giver dig og bob ret langt hen af vejen og ja hvis man som kunde er sur ja så skal det sku ud fair nok

Jeg skriver også at dette er et personlig indlæg da jeg på trods af mange bla bla :twisted: :evil:
ikke mener at Jan Falck skulle personlig rammes
Og ja man vælger selv sine venner.. og hvem man spiser pizza med
Meen uanset det Jan er sku en go fyr :great:

:oops:
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af jni »

[quote="Troldmand."]Ok - synes nu alligevel Bop's indlæg var ok, hvem vil ikke gerne advares mod et useriøst firma. Falck fremhæver jo selv, at han repræsentere VVS Grossisten i sin profil.

Det er det da det eneste rigtige og fremhæve at man arbejder hos vvs-eksperten, ellers fik man da for alvor skudt alle mulige suspekte bagtanker i skoende, hvis man kom til at fremhæve et produkt frem for et andet. Jeg har da ihvertfald kun læst seriøse indlæg fra Falck.
Og jeg ville da også vælge en kedel med høj virkningsgrad.

mvh jesper

Besvar