Hvad skal man vælge ?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af triumph »

Hangaard skrev: 25 jul 2022 15:52 svanggaard tror du misforstår mig lidt eller også er jeg dårlig til at forklar mig.. Jeg kan godt lide at nørde og kender også til NBE´s styring / solvarme..
Men jeg kender ikke rigtig til deres kedler og ej heller woody/scotte pille brænderne og kvaliteten af disse, så så jeg trustpilot og tænkte jeg lige ville spørge her inde da det jo ikke ligefrem er de højeste karakter og anbefalinger der findes der.
Jeg regner også med at jeg selv installer fyrene jeg skal bare lige hitte ud ad hvordan jeg monter 2 og hvordan det skal kobles sammen så det er optimal.
Selve pille brænder er god kvalitet. nye NBE Kedler ved jeg ikke så meget om da jeg har en 10år gammel BS kedel. Den er fin hvis man ikke skal køre med iltstyring. Men der findes kedler man kan rense med mindre svineri ( herunder RTB og FUMUS)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af triumph »

pille bruger skrev: 25 jul 2022 15:08 Alle de nye fyr skal køre med kedeltemperatur på mindst 70 grader
Ønsker man lavere fremløbstemperatur kan man bruge vejr kompenserings ventil. icon_cheesygrin.gif
[/quote
Det jeg mener er:
Hvis hans gamle kedel køre med f.eks 60 c fremløb, og han vil køre kaskade styring med den nye kedel som primær kedel.
Den nye kedel køre med 70 C
Hvis den nye kedel ikke kan følge med, så falder temperaturen til 60 C.
Den gamle kedel starter, og kører indtil temperaturen er f.eks 72 C
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af svanggaard »

Jeg har RTB Fumus 10kW og er godt tilfreds. Som udgangspunkt passer det sig selv og virker nøjsomt. Men jeg kommer fra et ca. 40 år gammelt halmfyr, så jeg er sikkert let at imponere.

Da jeg fik pillefyret, var min største bekymring, at nogen skulle finde på at smide en masse afgifter på pillerne. Jeg valgte derfor at sætte en brændekedel ind, så jeg har lidt frihed ift. brændselsvalg. Det har vist sig at være en go' idé. Ikke pga. afgifter, men pga. inflation, krig, covid, containerskibe på tværs i Suez og alverdens andre dårligdomme. Mit setup er perfekt for mig - jeg fyrer hovedsageligt med billigt brænde, og pillefyr tager over/hjælper til, hvis ikke der fyres nok i brændekedlen.

I din situation vil to et eller 2 kaskadekoblede pillefyr helt sikkert løse opgaven. Men hvis det var mig, der skulle vælge i dag, ville jeg nok prioritere frihed ift. brændselsvalg. Måske en kombination af pillefyr og varmepumpe. Eller måske en "rigtig" stoker, som kan leve af træpiller, flis, korn og alverdens andre ting som folk har fyret med (med varierende held). Lige nu går træpillepriserne desværre kun en vej :(
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af Hangaard »

Så var jeg forbi Hedestoker og blev så endnu mere forvirret :-)
her var der et par forslag.
Vælge en Easypell pillefyr på 32Kw og evt. en buffer tank på 500-1000L som vil betyde at fyret ville køre mere jævnt og i længere tid som ville modvirke lavdrift problemer i sommer perioden, en anden fordel var som han sagde er at lysningen i mit nuværende skorsten ikke har betydning for netop dette fyr, men valgte jeg en NBE løsning så ville det give problemer at lysningen er 200mm.
Så hvis jeg ellers forstod ham korrekt så ville han ikke "bare" anbefale en kaskade løsning.
Jeg har jo så allerede en 500L buffertank samt blandeshunt så ideen er måske ikke så dum ? hvad mener i.
Jeg vil jo gerne lave det så billigt som muligt så....
Min ide var jo at købe et par brugte/nye blackstar 1016 kedler og et par brugte woody/scotte brænder i kaskade men er blevet grundig i tvivl om hvad der er det bedste og til en pris der er til at betale, easypell løsningen nærmer sig vel 65000kr før den køre.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af pille bruger »

Hangaard skrev: 26 jul 2022 14:27 Så var jeg forbi Hedestoker og blev så endnu mere forvirret :-)
her var der et par forslag.
Vælge en Easypell pillefyr på 32Kw og evt. en buffer tank på 500-1000L som vil betyde at fyret ville køre mere jævnt og i længere tid som ville modvirke lavdrift problemer i sommer perioden, en anden fordel var som han sagde er at lysningen i mit nuværende skorsten ikke har betydning for netop dette fyr, men valgte jeg en NBE løsning så ville det give problemer at lysningen er 200mm.
Så hvis jeg ellers forstod ham korrekt så ville han ikke "bare" anbefale en kaskade løsning.
Jeg har jo så allerede en 500L buffertank samt blandeshunt så ideen er måske ikke så dum ? hvad mener i.
Jeg vil jo gerne lave det så billigt som muligt så....
Min ide var jo at købe et par brugte/nye blackstar 1016 kedler og et par brugte woody/scotte brænder i kaskade men er blevet grundig i tvivl om hvad der er det bedste og til en pris der er til at betale, easypell løsningen nærmer sig vel 65000kr før den køre.
Prøv at spørg din fejer om hvilke muligheder der er mht skorstens lysningen.
Måske er inderrør er løsningen.
Måske det kan fungere som det er nu icon_cheesygrin.gif
Det er jo ham der skal godkende din nye installation.
Måske han ser andre muligheder icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af svanggaard »

Jeg har ikke problemer med med stor lysning i min skorsten i sammenhæng med RTB fyr. Jeg har aldrig haft problemer med røg i fyrrummet. Det skyldes helt sikkert, at der er røgsuger på fyret. Røgtemperaturen er lav og jeg kan derfor sagtens forestille mig, at skorstenstrækket ikke er højt nok hvis lysningen samtidigt er stor. Jeg har i øvrigt ikke monteret trækstabilisator, så røgen kan kun gå en vej - op.

Til gengæld har jeg et lille irritationsmoment; Der samles hurtigt en del aske/støv i det vandrette røgrør fra RTB til murbøsning (ca. 0,8m langt). Det får derfor en tur med støvsugeren ca. hver anden/tredie måned. Røret har aldrig været stoppet, men jeg bilder mig ind at der helst skal være nogenlunde rent. Jeg ved ikke om asken havner der ifbm. kompressorrens eller blot fordi der ikke er så meget sus på røgen.
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af Hangaard »

okay det kan jo være salgsgas så :-)
Vil det ikke også være ret uøkonomisk at køre med en 500L accu tank ?

Kan jo godt se fordelen i et fyrsystem frem for kaskade løsning med 2 kedler, men også sværere at finde letter brugte til en overkommelig pris.
Er det ikke fortsat lovlig at installer en BS2030 med en woody/scotte 30Kw pille brænder hvis ja ved i så om en BS2030 kedel har semirens.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af pille bruger »

Hangaard skrev: 26 jul 2022 16:10 okay det kan jo være salgsgas så :-)
Vil det ikke også være ret uøkonomisk at køre med en 500L accu tank ?

Kan jo godt se fordelen i et fyrsystem frem for kaskade løsning med 2 kedler, men også sværere at finde letter brugte til en overkommelig pris.
Er det ikke fortsat lovlig at installer en BS2030 med en woody/scotte 30Kw pille brænder hvis ja ved i så om en BS2030 kedel har semirens.
Gå ind på NBE.dk og find skorstens fejer påtegninger på den kedel du ønsker.
Det er den du skal vise til fejer når han skal godkende din installation.
Det vil være en god ide på forhånd at få fejer med på råd icon_cheesygrin.gif

Jo det koster at holde en akku tank varm.
Mange optændinger er heller ikke ønskeligt.

Salgsgas tror jeg ikke, men der er mange muligheder icon_cheesygrin.gif
Og du skal finde den kombination der passer ved dig.
Så få fejer ud og kig.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af triumph »

Hangaard skrev: 26 jul 2022 16:10 okay det kan jo være salgsgas så :-)
Vil det ikke også være ret uøkonomisk at køre med en 500L accu tank ?
Det er også uøkonomisk og køre lavlast 2/3 af året
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Re: Hvad skal man vælge ?

Indlæg af Hangaard »

Kikker lidt på RTB30 og Blackstar+ 25 kW på papiret yder de næsten det samme 25kw for RTB og 23kw for Blackstar+ 25
Hvad er forskellen enligt på de 2 ?
Som jeg forstår det så har lysningen i skorstene ikke så meget at sige når der er indbygget røgsug og det er der jo i begge to, ved godt det med kondens i skorstenen men det er nok ikke værre end med mit nuværende, tænker jeg.
Men ud over udsenet på de 2 pillefyr er der så en kvalitets forskel eller andet som man lige skal have med i overvejelsen hvis valget er mellem de 2 ?
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Besvar