RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
tmyren
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 22
Tilmeldt: 22 sep 2021 20:11
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af tmyren »

pendec skrev: 25 okt 2021 21:17 De har så ændret navnet, og vil nu kalde det reklamationsret, som betyder, at formodningsreglen gælder de første 6 måneder af købet, som betyder NBE skal bevise at fejlen IKKE var der fra start, også oversat til 6 måneders garanti :)

Læs mere her om deres reklamations ret: https://www.nbe.dk/reklamationsret-rtb/
Der er udvidet reklamationsret nævnt med aut. årlige service besøg , intet om egen installation mere, dog stadig forbehold i reklamationsret ved fejl installation af anlæg :)

Så omformuleret men stadig det samme hvis du kender købeloven for forhandlere.


Garanti er ikke det samme som reklamation.
Og nu har de så også omformuleret det. Måske skal man bare kigge på archive.org, så ligger de gamle ikke gældende bestemmelser jo stadig der, formuleret som garanti og krav.

Henrik fra pillestoker formulerede det som at "sliddele" altså dem som der var i direkte kontakt med høj varme... f.eks en eltænder, den var ikke omfattet af 2års garanti. Det er nok lidt som på en ny bil... køre du den forkert kan du jo godt file koblingen ned på et par dage.

Men ellers læser jeg det som om de 2 år gælder som normalt, altså hvis en del fejler fordi den er fejlbehæftet og har været det fra købet blev indgået og sliddele er selvfølgelig en vurdering, men det ekstra år skal man muligvis ikke lægge så meget i ;-)
Tak for info!

pendec

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af pendec »

tmyren skrev: 25 okt 2021 21:37 Henrik fra pillestoker formulerede det som at "sliddele" altså dem som der var i direkte kontakt med høj varme... f.eks en eltænder, den var ikke omfattet af 2års garanti. Det er nok lidt som på en ny bil... køre du den forkert kan du jo godt file koblingen ned på et par dage.

Men ellers læser jeg det som om de 2 år gælder som normalt, altså hvis en del fejler fordi den er fejlbehæftet og har været det fra købet blev indgået og sliddele er selvfølgelig en vurdering, men det ekstra år skal man muligvis ikke lægge så meget i ;-)
Tak for info!
Jeg har MGM, og fik en ekstra eltænder mere, så det kan variere fra firma til firma og hvilken garanti dækker hvad. (Efter 3 år, har jeg stadig tænder i overskud)

Men jo, sliddele er ofte ikke med men de taler jo årlig service, og service som på bilværksted kan inkludere alt også bremser og dæk :) For en pris, altså.

Men jo, ved ikke med Windhager,ökofen og de andre smarte østrig modeller, om der er sliddele i noget aftale der.
tmyren
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 22
Tilmeldt: 22 sep 2021 20:11
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af tmyren »

2 års Garanti type 2.
Hvis du overfører dine realiseret Co2 besparelser til NBE, ( blanket udfyldes )
så laver vi et opstarts besøg og udvider garantien til 2 år, GRATIS.
Det lyder meget interessant... Kan du uddybe det
M.v.h.
Tue
axelrose
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15 okt 2020 20:42
Blevet takket: 2 gange

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af axelrose »

tmyren skrev: 25 okt 2021 21:48 Det lyder meget interessant... Kan du uddybe det
M.v.h.
Tue
Den skal du vist lige overveje 2 gange. Der er firmaer de giver en hel del penge for co2 kvoter, jeg fik selv over det halve af mit pillefyr betalt.
Som standard ville de give 2000 kr .
pendec

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af pendec »

tmyren skrev: 25 okt 2021 21:48 Det lyder meget interessant... Kan du uddybe det
M.v.h.
Tue
Det var i 2013

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 284 gange

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af svanggaard »

tmyren skrev: 25 okt 2021 21:28 Det med en buffertank kunne ellers være en god ide, desværre er min kælder meget lille (6m2 -vaskemaskine -tørretumbler -blødgøringsanlæg), så jeg tror ikke det er muligt at proppe mere der ned. I stedet tilkøber jeg et vejrkompensaions kit, så bliver driften endnu mere økonomisk og giver færre stop/start.
Jeg tror ikke tanken behøver at være særlig stor for at hjælpe.

KWh = 0,0011627907 * antal liter vand * antal graders opvarmning

Hvis vi regner med 60 på fremløb og 20 på retur og 100Liter

KWh = 0,0011627907 * 100 * (60-20) = 4,65kWh

4,65kWh virker umiddelbart som en fin størrelse "varmebatteri" til et hus på 130m2. Det vil helt sikkert gøre det muligt at begrænse antal optændinger/dag. Prisen er nok sammenlignelig med vejrkompensering, men jeg anerkender, at tanken fylder mere.
tmyren skrev: 25 okt 2021 21:28 Mht pillestørrelsen er det så mere økonomisk med de store 8mm end 6mm?... jeg forestiller mig bare de små smuldre lettere
Pillestørrelse betyder intet. Det er ligegyldigt om du fyrer med 6 eller 8mm. Hvis du smider 1 dl madolie oven i pillerne en gang imellem skal sneglen nok trække smulden med op.
tmyren
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 22
Tilmeldt: 22 sep 2021 20:11
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af tmyren »

axelrose skrev: 25 okt 2021 22:07 Den skal du vist lige overveje 2 gange. Der er firmaer de giver en hel del penge for co2 kvoter, jeg fik selv over det halve af mit pillefyr betalt.
Som standard ville de give 2000 kr .
Aaa ok... man solgte altså egentlig en Co2 kvote🤔.... men som jeg forstår det på det i skriver er det ikke en mulighed mere
pendec

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af pendec »

tmyren skrev: 26 okt 2021 14:10 Aaa ok... man solgte altså egentlig en Co2 kvote🤔.... men som jeg forstår det på det i skriver er det ikke en mulighed mere
Hvis du ser på sparenergi.dk , så er co2 salg ikke en måde at spare noget på, når man taler pillefyr.
De synes kun at lave co2 besparelse på steder du kan spare energien i huset nu, så salget må være slut som option.
tmyren
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 22
Tilmeldt: 22 sep 2021 20:11
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af tmyren »

svanggaard skrev: 25 okt 2021 23:08 Jeg tror ikke tanken behøver at være særlig stor for at hjælpe.

KWh = 0,0011627907 * antal liter vand * antal graders opvarmning

Hvis vi regner med 60 på fremløb og 20 på retur og 100Liter

KWh = 0,0011627907 * 100 * (60-20) = 4,65kWh

4,65kWh virker umiddelbart som en fin størrelse "varmebatteri" til et hus på 130m2. Det vil helt sikkert gøre det muligt at begrænse antal optændinger/dag. Prisen er nok sammenlignelig med vejrkompensering, men jeg anerkender, at tanken fylder mere.


Pillestørrelse betyder intet. Det er ligegyldigt om du fyrer med 6 eller 8mm. Hvis du smider 1 dl madolie oven i pillerne en gang imellem skal sneglen nok trække smulden med op.
Jeg tænkte på om jeg evt. kunne bruge den gamle vandvarmer som buffer den er på 50L den fylder nemlig ikke så meget🤔.... det kunne da være jeg skulle lade være med at smide den ud
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 284 gange

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af svanggaard »

Tror trods alt den er for lille. Jeg mener der er 34 liter vand i mit RTB fyr - tænker den skal være lidt større forholdsmæssigt før det gi'r mening. I øvrigt er den gamle VVB sikkert fyldt op med kalk og det er ikke sikkert den har egnede tilkoblingsmuligheder.

Besvar