Fejlsøg Metrotherm 160L... 43oC

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
pendec

Re: Fejlsøg Metrotherm 160L... 43oC

Indlæg af pendec »

madssakre skrev: 07 dec 2020 09:12 Hvor meget frigang skal der være på stiften. Det er en returventil med intern føler. Den kunne bevæge sig ca. 1 mm...
Det er vel præcis som min 160l som din, og intern føler på. Jeg tror måske du skal forsøge at trykke den ind , nogle gange men 1mm kan være nok til at lukke op og ned. Min gulvvarme har det næsten sådan med nok bare 1mm..

Men hvis du kan mærke varmt vand på fremløb, og intet efter returventil, så stoppes det jo , fordi termostat reagerer, måske dog på forkert temp.

Når du kører på el, og du har trykket knap ind så elpatron virker, kan du så se effekt ved at dreje på temp foran på vvb fronten og den røde lampe reagerer? Så burde du jo også se nuværende temp i vvb på den måde. Er det ikke 5c per prik?

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
10
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Har takket: 144 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Fejlsøg Metrotherm 160L... 43oC

Indlæg af madssakre »

pendec skrev: 07 dec 2020 09:20 Det er vel præcis som min 160l som din, og intern føler på. Jeg tror måske du skal forsøge at trykke den ind , nogle gange men 1mm kan være nok til at lukke op og ned. Min gulvvarme har det næsten sådan med nok bare 1mm..

Men hvis du kan mærke varmt vand på fremløb, og intet efter returventil, så stoppes det jo , fordi termostat reagerer, måske dog på forkert temp.

Når du kører på el, og du har trykket knap ind så elpatron virker, kan du så se effekt ved at dreje på temp foran på vvb fronten og den røde lampe reagerer? Så burde du jo også se nuværende temp i vvb på den måde. Er det ikke 5c per prik?
Med el, virker termostat. Den tænder når den drejes til ca. 60. Så der hvor målerne sidder må der være omkring 55.

Jeg fik motioneret stiften lidt mere og fik 1 mm mere frigang, så 2 mm i alt

Er det virkelig rigtigt at man kan skifte den stift pakning uden at vandet pisser ud. Jeg skruede pakningen lidt ud og så piblede der jo vand ud som jeg ville forvente. Men det hjalp også mht kalken, som blev skyllet mere væk.

Nu måler jeg igen om en time...
pendec

Re: Fejlsøg Metrotherm 160L... 43oC

Indlæg af pendec »

madssakre skrev: 07 dec 2020 10:34 Er det virkelig rigtigt at man kan skifte den stift pakning uden at vandet pisser ud. Jeg skruede pakningen lidt ud og så piblede der jo vand ud som jeg ville forvente. Men det hjalp også mht kalken, som blev skyllet mere væk.
Jeg har også prøvet det du siger og satte den på igen, måske kan andre bekræfte det. Jeg synes ikke at have fundet en video hvor man ser det samme, der virker det som vand er lukket ud, altså uden tryk på vandet.

Jeg har planlagt det, så jeg håber man kan uden at tage trykket. :)
pendec

Re: Fejlsøg Metrotherm 160L... 43oC

Indlæg af pendec »

madssakre skrev: 07 dec 2020 10:34 Er det virkelig rigtigt at man kan skifte den stift pakning uden at vandet pisser ud. Jeg skruede pakningen lidt ud og så piblede der jo vand ud som jeg ville forvente. Men det hjalp også mht kalken, som blev skyllet mere væk.
Fandt denne, som jo burde bekræfte man skifter den mens rør er under tryk, så drypper den kun en smule, og man burde ikke frygte det vælter ud med vand.
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
10
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Har takket: 144 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Fejlsøg Metrotherm 160L... 43oC

Indlæg af madssakre »

pendec skrev: 07 dec 2020 15:13 Fandt denne, som jo burde bekræfte man skifter den mens rør er under tryk, så drypper den kun en smule, og man burde ikke frygte det vælter ud med vand.
Hej

Lige som du skrev fik jeg det bekræftet ved selvsyn. Det er kun små dryp.
Der var en del kalksten derinde. Jeg tror det har sat stiften et sted mellem helt lukket og helt åben. Der sidder nemlig en lille skive for enden af stiften og der var kalk på begge sider. Og den skal kunne gå helt ud når den er lukket...
Om det så er nok til at drille elpatronen må vise sig til sommer.

Nu har jeg i hvert fald varmt vand igen :-)

pll
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 227
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Fejlsøg Metrotherm 160L... 43oC

Indlæg af pll »

Det kan være skoldningssikringen på afgang vandvarmer, denne skal forhindre for varmt vand i hanerne ved at blande koldt vand i vandet fra vandvarmer.

Besvar