Re: RTB - PI-regulering
: 19 nov 2020 22:29
Stedet hvor alt til stokeren diskuteres.
Deltag i debatten og få svar på dine spørgsmål
https://www.stokerpro.dk/
Jeg har nu ikke problemer med at temperaturen skyder over. Når fyret slukker hurtigt skyldes det, at der også fyres i en fastbrændselskedel ved siden af. Så stopper RTB'en pga. ekstern temperatur - ikke egen.
Ok, den med fastbrændsels fyret var jo så en "mindre detalje!"svanggaard skrev: ↑19 nov 2020 22:49 Jeg har nu ikke problemer med at temperaturen skyder over. Når fyret slukker hurtigt skyldes det, at der også fyres i en fastbrændselskedel ved siden af. Så stopper RTB'en pga. ekstern temperatur - ikke egen.
Om sommeren kan fyret godt skyde over og stoppe med "temperatur opnået". Derfor sætter jeg maks-ydelsen ned til 60% når varmeaftrækket bliver for lavt. Så undgår jeg det problem. Det kunne sikkert også løses ved at reducere maks stigning/min.
Kedelpumpen starter faktisk først ved 55 Grader - netop fordi jeg har prioriteret at få temperaturen op så hurtigt som muligt. Jeg har umiddelbart tænkt at jo hurtigere kedlen bliver driftsvarm, jo hurtigere slipper jeg af med skadelig kondens.
P (2.0) og I (0.05) giver i mit tilfælde rolig og præcis drift "på den lange bane". Andre installationer kræver helt sikkert andre PI-værdier, men det fungerer rigtig godt i mit tilfælde.
Det kan være et fornuftigt udgangspunkt, men mange kan bruge endelig lang tid på at læse om PID regulering og alligevel må de gætte sig frem til en start.
Jeg var såmænd bare nysgerrig efter hvad i andre mener der skal prioriteres: rolig (langsom) opstart eller hurtig op på driftstemperatur? Underforstået under forudsætning af at temperaturen ikke skyder over målet og fyret derfor får for mange stop. Jeg prioriterer p.t. hurtig opstart, men vil meget gerne vide om jeg burde gå efter rolig koldstart i stedet?
Opstarten er ikke så vigtig i den forbindelse.svanggaard skrev: ↑20 nov 2020 07:42 Jeg var såmænd bare nysgerrig efter hvad i andre mener der skal prioriteres: rolig (langsom) opstart eller hurtig op på driftstemperatur? Underforstået under forudsætning af at temperaturen ikke skyder over målet og fyret derfor får for mange stop. Jeg prioriterer p.t. hurtig opstart, men vil meget gerne vide om jeg burde gå efter rolig koldstart i stedet?
Jeg har for øvrigt ikke fyret i fastbrændselskedel her til morgen. Mine egne kurver viser derfor et mere "normalt"/sammenligneligt scenarie i dag. VVB er tømt ca. 5.15 og igen ca. 6.15. Vaskemaskine og opvaskemaskine kører netop nu - de trækker også fra VVB.
Jeg er ikke med hverken flertal eller "eksperter" her på forum, nærmere tvært imod. Mener ikke fyret køre noget det bare ligner "af sig selv" og mener ikke der skal alverdens ekstra KinaSkrammel på der kun kan gå i stykker eller skabe ubalance.svanggaard skrev: ↑20 nov 2020 07:42 Jeg var såmænd bare nysgerrig efter hvad i andre mener der skal prioriteres: rolig (langsom) opstart eller hurtig op på driftstemperatur? Underforstået under forudsætning af at temperaturen ikke skyder over målet og fyret derfor får for mange stop. Jeg prioriterer p.t. hurtig opstart, men vil meget gerne vide om jeg burde gå efter rolig koldstart i stedet?
ja, du er en ener383CI skrev: ↑20 nov 2020 18:04 Jeg er ikke med hverken flertal eller "eksperter" her på forum, nærmere tvært imod. Mener ikke fyret køre noget det bare ligner "af sig selv" og mener ikke der skal alverdens ekstra KinaSkrammel på der kun kan gå i stykker eller skabe ubalance.
Ej heller er jeg det fjernest enig i hvordan fyrene skal køres ind og indstilles. Mit har taget 14 dage at trimme, men udfra andre principper end "Afvejning" og O2 indstillet som beskrevet. Så køre det ja, lige så godt eller ringe som det store flertal.
På den anden side har jeg det bedst kørende BS/BS+ fyr skorstensfejeren har set og der er i hele området, ink fejerens eget. Samtidigt belv det nævnt at de faktisk var svære at få til at køre godt og ordentligt og at mange stod og kørte varierende ringe.
Skorstensfejerens egne ord, sagt uden forespørgsel.
Så vil jeg "ski** p*" hvad andre siger, det er værst for dem selv de hopper på producentens limpind.
Jeg vil til en hver tid foretrække rolig drift og stabil temperatur. Igen, hvordan vil du køre rundt på en ringvej med mange lyskryds? For du køre "fuld hammer" og bremser og der er netop mange kryds når det fast brændsels fyr blander sig.
Det kan laves meget smartere, økonomisk og komfortabelt, og det ville være min prioritet.