IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af vinther2 »

Hej igen
Har lige snakket med Fibia. Min "Fibiabox" står i bridge mode!

Forklarede medarbejderen det med at logge ind på min router med 2.1:xx, men det kunne han heller ikke forstå, men nu regner jeg det heller ikke for så meget, de er jo kun uddannet til det de skal, men flink nok.

Men hvorfor skal jeg taste 192.168.2.1 for at logge på router? Især når der er lavet bridge mode på Fibias boks?
Nu må I ikke får grå hår (evt. flere :D ) over det, men jeg synes det er mærkeligt. Også at kameraer skifter frem og tilbage mellem ny og gammel ip.

God mandag aften.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af lamborg »

Hvis det er din asus må du have sat dit lan op til 192.168.2.1 som gateway . Den er fra fabrikken sat default til 192.168.1.1 så du må jo selv have ændret det . Hvis det er fibaboksen så må der være en fejl i deres config men hvis den står i brigdemode forstår jeg ikke at dens DHCP server virker. Kan du logge ind i den ??
Måske skulle du holde din reset knap inde i minimum 30 sek med en kuglepen eller en nål for at lave reset til fabriksindstillninger .
Du kan gøre det samme ved din fibiaboks så vil den hente sin config igen fra udbyderen.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af vinther2 »

Lamborg, jeg har på intet tidspunkt ændret noget, det har jeg simpelthen ikke forstand på.
Har fået Fibia og deres boks, så har jeg købt min egen router, Asus ac 68 U og koblet den til. Derefter kontaktet Fibia for at sætte deres boks i bridge mode,- det er det hele.
Er ikke den store nørd, men selvom de 70 år nærmer sig, følger jeg dog stadigvæk med.
pendec

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af pendec »

Nu spørger jeg måske lidt mærkeligt.
Har du haft nogen på besøg, hjælp, børn eller andre som trukket kabler ud, ændret på dem, den i fibia boks ikke sidder korrekt?
Som jeg husker det fra min mors boks (3 år tilbage) var en port dedikeret til WAN -> egen router, og 3 andre porte til LAN, hvis man ikke havde egen router.
Så hvis du nu har fibia i forkert port og den sidder i WAN(gul) på asus boks, så ved jeg ikke om DHCP bliver "relay" altså gentaget over på dit lokal netværk, tvivler men det kan jo også ske.

Du bliver nok nødt til at tage et billede af de ip som du mener kamera får, forkert. Og når de får den rigtige, og så kan vi se "gateway" om den også stadig peger på asus boks, eller om du ikke får svar på gateway ip når du forsøger at logge ind på den ip via en browser. Fibia boks er vist låst, så der kommer ingen fornem webside du kan gøre noget på der.

Note: Der er flere varianter af den Fibia boks, måske kan du lægge et produkt navn, og model op her, så kan man slå den op hos Fibia og se om den også har dedikerede porte til LAN mode, og WAN mode.
pendec

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af pendec »

vinther2 skrev: 11 maj 2020 16:43Men hvorfor skal jeg taste 192.168.2.1 for at logge på router?
Du bor ikke tæt på nabo som du har anbefalet denne asus router eller lign. model, som du så forbinder til på WIFI og ser hvad du nævner her? Hvis det er standard password brugt, så vil i jo begge have login muligheder og ikke forstå det, uden andet at sige end: Det virker jo! :)

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af vinther2 »

Det er en Icotera i5851, og kabler er forbundet rigtigt. Der er heller ingen som har "pillet" ved boksene. Kender ingen naboer som har en Asus router og passwords er nogle jeg selv har lavet.
pendec

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af pendec »

Så er det måske bare 192.168.2.x som skifter og ikke selve "2" i dit netværks nummer. Og så er det stadig normalt afhængig af asus opsætning at ip udskiftes når den får tildelt ny DHCP ip. Du kan så gå ind i DHCP server delen og sikre den altid får den samme.
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af vinther2 »

Tror du er ved at ramme noget rigtigt :) Det som skifter ud for hvert kamera er ikke 2 tallet, men de sidste 2 eller 3 tal lige inden :port.
F.eks. 192.168.2. xxx:portnummer
X= kan skifte både til 2 og 3 tal. Det ene øjeblik kan det f.eks være 47 og når den så skifter kan det f.eks være 153 osv.

Er det her du mener, at jeg kan gå ind i routeren og "fastlåse" hvert enkelt kamara så ip altid er den samme?
pendec

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af pendec »

Ja,
og btw, så tror jeg os IT folk har misforstået dig oprindeligt, når du skriver de sidste 2 tal :) (det læser jeg som X.Y skifter, ikke 10 eller 100 :) )
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af vinther2 »

Du har ret, jeg har ikke formuleret mig rigtigt, så kan godt se at det skaber lidt forvirring :oops:
Nu er jeg ikke nogen ørn, til det med at ændre inde i routeren, så kunne du ikke guide mig igennem, så jeg "fastlåser" mine kameraer?
Kan dog oplyse, at de sidste 24 timer, er der ikke sket ændringer, kameraerne kører som de skal, men hvor længe!

Besvar