luft-luft montering Top eller bund i stuen?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
pendec

Re: luft-luft montering Top eller bund i stuen?

Indlæg af pendec »

Tak til alle, den blev monteret i loft. Innova model, kæmpestor, så spændende bliver hvordan det kommer til at gå, når kvinden var forvænt med en brændeovn, det lover dog ok, der synes at komme en anden varme rundt i andre rum hun ikke synes at have mærket før ud.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: luft-luft montering Top eller bund i stuen?

Indlæg af Bri_Jac »

I min gamle IVT Luft/Luft er der i brugsanvisningen beskrevet at den skal monteres højt, da den ved varme sætter luftdyserne nedrettet, så den varme luft kommer mod gulvet, og der blander sig med "kold" luft og cirkulerer rundt
ved at bruge den om sommeren som airconditonditioner så vil luftdyserne pege mod loftet for at undgå kuldetræk på menneskerne i rummet
Jassi
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04 feb 2020 10:21

Re: luft-luft montering Top eller bund i stuen?

Indlæg af Jassi »

Der findes ganske rigtigt både luft til luft varmepumper, som skal monteres i gulvhøjde samt så højt som muligt. Når det drejer sig om luft til luft varmepumper, som skal monteres på væggen, anbefaler vi altid en minimumshøjde på 1,5 m. De fleste gode varmepumper vil sende varmen ned mod gulvet og videre ud i rummet, så højden er altså ikke noget problem.

Vær dog opmærksom på, at der ikke står noget i vejen, så den varme luft bliver stoppet og dermed ikke bliver fordelt. Vær ligeledes opmærksom på, at luften fra varmepumpen kan være 50°grader varm. Det er ikke alt trægulv, der er lige modstandsdygtigt mod for høje varmegrader, så hav det in mente.

Venlig hilsen

Kaj Segarinsen
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: luft-luft montering Top eller bund i stuen?

Indlæg af Bri_Jac »

Hvilke modeller bliver helt op til 50grader varme?
Min luft/luft bliver aldrig over 35grader Celsius. Det er målt lige ved udblæsningsdysen på selve inderdelen
ivt.png

Besvar