Nyt fyr til 80m2 hus

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
pointman
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 46
Tilmeldt: 05 apr 2008 17:06
Mit fyr: Scotte 16Kwh
Areal: 80m2 + 80m2
Brændsel: Barlinek 6 eller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: 10-16 kg
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Haderslev, Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Nyt fyr til 80m2 hus

Indlæg af pointman »

Jeg har nu været en del I tænke boksen og vakler stadig frem og tilbage.... Oliepriserne lader jo til og og kun have en vej og det er op....

Situationen er jo, at jeg har 80m2 beboelse, men faktisk det samme i kælderen, så jeg ville hvis jeg tæller kælderen have små 160m2 til opvarmning....

Jeg har en stor kældergarage, som skal være opvarmet, da jeg vil benytte den til MC værsted, specielt om vinteren, så den giver lige 40m2 mere + at den ikke er isoleret, og bliver det hellere ikke...

Om sommeren, kan jeg nøjes med en VVB... og opvarmning med Træpiller kan gøres rimelig billigt, da jeg sammen med naboen kan lave noget fælleskøb, så prisen kan holdes nede.... så lidt ekstra forbrug vil være OK...

Men hvor går grænsen for m2 størrelsen så jeg ikke får mere bøvl end godt er.... Jeg skal jo fyre temmelig meget af I Træpiller for at det bliver dyre end Olie... Men et pillefyr/stoker er lidt dyre I indkøb, hvis man da ikke kan finde noget lettere brugt...

Så tæller jeg kælderen med, så kan det vel godt betale sig og se på et stoker/pillefyr eller hvad?

Mvh

Erling

danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Nyt fyr til 80m2 hus

Indlæg af danni-nielsen »

Hvis du kun vil fyre med træpiller og vil varme små 200m2 er der jo også dette fyr

http://www.biovarme.dk/content.aspx?sub_page_id=71

ved godt det ligger i den dyre ende, men det hele er samlet et sted (vvb,magesin og fyr) og med elektronisk tændning er der jo også mulighed for om sommeren kun og varme vvb. op.

Prøv lige og udfylde din profil så er det lidt nemmer og hjælpe dig.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Nyt fyr til 80m2 hus

Indlæg af Ulrik »

Lige for tiden er olien blevet dyrere og pillerne billigere. Hvor længe den holder ved jeg ikke, men besparelsen er i hvert fald stor nu.

Hvis du holder dig til pillefyr af typen scotte, pellx osv så tror jeg du er bedst tjent. De kan sagtens stilles til at køre fint om sommeren med et par daglige opstarter.
Det eneste det faktisk kræver er, at du er mere obs på indstillingerne og sætter dig godt ind i styringen.
Det er afgørende.
MvH Ulrik©
Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re: Nyt fyr til 80m2 hus

Indlæg af Stokerservice »

vi har 162m2 og bruger for tiden 9-10 kg/døgn med en bio 18 brænder den kan tænde og slukke 3 gange i døgnet, den er da super til små huse, det er der sikkert også andre små pille brænder der er
En pillebrænderovn som kan tilsluttes centralvarme systemet ville også være et godt valg
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Nyt fyr til 80m2 hus

Indlæg af Falck »

Ulrik skrev:Lige for tiden er olien blevet dyrere og pillerne billigere. Hvor længe den holder ved jeg ikke, men besparelsen er i hvert fald stor nu.

Hvis du holder dig til pillefyr af typen scotte, pellx osv så tror jeg du er bedst tjent. De kan sagtens stilles til at køre fint om sommeren med et par daglige opstarter.
Det eneste det faktisk kræver er, at du er mere obs på indstillingerne og sætter dig godt ind i styringen.
Det er afgørende.
Hvis du fx tager scotten, så har den jo inbygget selvtænder samt inbygget timer, som gør at du kan sætte brænderen til at tænde fx kl 4 til 6 om morgenen for at lave varmt vand, og så være slukket resten af dagen. Du kan iøvrigt sætte alle de timere ind du vil....

Besvar