LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af kreller »

Jeg har ikke erfaring med det, men en akkutank er til at gemme ekstra opvarmet vand i ? og buffer kører med samme temp som huset ?
Når du får varmepumpe på, tror jeg du glemmer din Baxi :)

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal »

Kreller, så fik vi da slået fast at det hedder en buffertank for den vil jo aldrig komme til at indeholde anden temperatur end det der der kører ind i huset fra varmepumpen, for jeg bruger jo slet ikke buffertanken når jeg kører med Baxifyret,
Men det virker da som en meget smart detalje, det der som troldmanden nævner til sidst med en termostatstyring på den sidste cirkulationspumpe, men så er der vel ingen cirkulation på når pumpen holder pause og hvis ja, hvordan udnyttes varmen så i buffertanken. Ellers er jeg nu også af den opfattelse af funktionen for buffertanken er som Pelle nævner med at returvandet skal ind i bunden af tanken, jeg kan ikke lige helt se formålet med at vi stort set holder samme temperatur i hele tanken.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af kreller »

Var det hos mig, så skulle bufferen kører med hele tiden som det sidste på returen, uden at kunne fyldes med fremløb fra varmepumpen, så når huset ikke kalder på varme længere vil bufferen have samme temperatur og det vil så kunne cirkulere med lav hastighed fra varmebærepumpen i et godt stykke tid uden at varmepumpen er i drift.
Nu har du solvarme, og putter du dens fremløb ned i bufferen, vil varmepumpen tro at huset er varmet op da den mærker på returen og så slukke. Det er sådan jeg tænker det skal gøres og det er ikke sikkert at det er korrekt.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

Kreller.
Det er meget korrekt, som du får det skrevet - altså efter min overbevisning. Mit kører nøjagtig som du beskriver. Dog med den lille tilføjelse, at noget af fremløb fra pumpen, også går med i toppen af tanken - sammen med retur fra huset. Med den lille finesse at fremløbet fra pumpen og ind i toppen af tanken, er begrænset af en hane, jeg kan dreje efter behov. Lukker jeg hanen helt, tvinges alt vand fra vp ind i huset, og på vej fra huset igennem tanken og ud til vpen.
Hele vinteren har hanen stået på ca. halv åben. Og hvorfor denne hane funktion. Lukker alle termostater i huset, vil der være retur ned igennem beholderen igennem den halv lukket hane og ud til vp. Tanken vil stille og roligt blive varmet op indtil den er ca. 40 grader såvel i top og bund. Vpen mærker returen er oppe på maks. og går i pause.
Nu har vpen buffertanken som føler for, hvornår den skal starte op igen. Jo større tank man har, jo længere tid går der, inden den starter op igen.

Min termostat styre pumpe.
Ude i varmepumpen er der en cirkulationspumpe. Forøvrigt en rigtig hidsig èn, der skovler vand fra sig. Den klarer at kunne levere vand til hele systemet + hus.
Tilbage til før omtalt hane. Da hanen er lukket halvt, tvinges vandet ind i huset. Og på + dage er det rigeligt.
Først når kulden rigtig presser på, får pumpen ude i vpen lidt hjælp af den termostatstyret pumpe. Den termostatstyret pumpe gør det, at den suger vandet forbi buffertanken. Buffertanken har ingen berettigelse så længe, at huset klare at kunne aftage varmen

En varmepumpe skal ikke have en akkumuleringstank, den skal have en buffertank. En varmepumpe er at betragte som et oliefyr. Starter og stopper efter behov. For økonomikørsel af varmepumpen, vil man gerne opnå og have så få start stop som muligt.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af kreller »

Hvad æder den ekstra pumpe så i forhold til bare at lade den varme bufferen med returen ? Måske kunne du være heldig at den ville komme op i temp og derved kunne tvinge pumpen i stå i et par timer. Måske et forsøg til næste vinter ? Kan sagtens være at din måde er mest rigtigt eller mest økonomisk.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af pelle »

Jeg er gået lidt i tænke boksen. :)

Syntes det er spændende at følge med i. Man kan jo altid blive klogere :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
5
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Centrifugal »

Troldmand. skrev: 03 feb 2019 13:01
En varmepumpe skal ikke have en akkumuleringstank, den skal have en buffertank. En varmepumpe er at betragte som et oliefyr. Starter og stopper efter behov. For økonomikørsel af varmepumpen, vil man gerne opnå og have så få start stop som muligt.
Kunne buffertanken ikke være en del af huset hvor der er tung gulvarme? - 20 m2 beton-terrændæk svarer til 2m3 beton, hvilket er godt 4 ton beton.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

Jo det kunne det sagtens. Man skal bare være sikker på, at der altid er flov nok igennem slangerne. Så vidt jeg har erfaret, går vpen i nødstop, hvis ikke der er flov nok igennem veksleren ude i vpen. Kan kompressorer ikke komme af med varmen stopper den. Min VP kræver tilkoblet 32mm rør, med mindre rørdiamter får den problemer. Det var hvad jeg blev fortalt da den blev startet op.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

pelle skrev: 03 feb 2019 13:43 Jeg er gået lidt i tænke boksen. :)

Syntes det er spændende at følge med i. Man kan jo altid blive klogere :great:
Du er vant til at tænke, at det er dig / huset, der skal have glæde af den opsamlet varme i tanken. Her er det lige modsat. Med varmepumpe er det den, man tilskyndet ved at have et lager af varmt vand at tage af. Selvfølgeligt i forening med hvad der er i huset af vand.
Om der findes en mere snu måde at gøre det på, end jeg har gjort er muligt. Skulle det vise sig ligger værktøjet parat.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af lamborg »

Troldmand. Jeg har lidt svært ved at se hvor du vil hen med det . Eller det vil sige det kan jeg godt men rent økonomisk tror jeg ikke det gør så stor eller hvis overhovedet en forskel. Du har jo varmet en del ekstra vand op i første omgang og derfor har VP jo kørt længere end nødvendigt og det henter du så bare ind igen fordi den kan forsinke start på din VP men spørgsmålet ligger så i om det ikke i sidste ende giver den samme køre tid og derved samme økonomi der er jo ikke nogen "optændingstid" på VP . Det er jo rent on/off styret af temp på din retur og hvis du lukker for kuglehaanen og tanken kun sidder på din retur så har du vel bare et stort badekar med samme retur som du har fra anlægget og det gør jo ingen forskel .??
Lige en lille en til det med flov . Du har forstået det korrekt og jeg kan godt sige dig at det er PISSE iriternede når den går ned fordi den ikke kan komme af med varmen :-) Så ikke lukke for for mange termostater :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Besvar