Blackstar mini

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Blackstar mini

Indlæg af HR LUCCA »

lupo3l skrev:Jeg har bygget en del stokerfyr før i tiden så jeg er ikke i tvivl om at jeg kan få en blackstar kedel til det icon_cheesygrin.gif

Jeg har kigget på alle de stokerfyr der er på markedet og de starter ved 25Kw og har en dårligere virkningsgrad end blackstar kedelen.

Allerhelst ville jeg nøjes med at købe kedelen og bygge resten selv men det kan jeg ikke få godkendt.

Så en kedel brænderhoved og styring, resten er vel uvedkommende for godkendelsen eller?
Det passer ikke at der ikke findes storker fyr mindre ind 25 kw , har en kolega der har et REKA 10 kw , og mener de stadig sælges , hvis godt nok kun godkend til træpiller ,men det kan brænde andet icon_cheesygrin.gif ,http://www.sejlingsmedje.dk/reka-fyringsanlaeg

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Blackstar mini

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Arh, stokere er i sagens natur normalt kraftigere end pillefyr, simpelthen fordi de passer
bedre ind på en gård med mega areal til opvarmning, end til et bette parcelhus, plus det
at en stoker jo helst skal have andet end træpiller at leve af, fordi de er meget dyere i
indkøb, og derfor skal have billigere brændsel for at du får en effektiv forrentning, men
de kan da snildt køre under f.eks 10kw, selv om stokeren i max ydelse er f.eks 25kw.

Nu er ordet miniflis så desværre også nærmere et begreb end en kvalitetsbetegnelse.
Hvis du med minifils mener 100% rent træ, der er kørt over et sold, sådan at størrelsen
ikke er ret meget større end lange træpiller, og ingen stikkere, ja så er det meget anvendeligt.
Men er det f.eks noget du henter på Novoren, til i øvrigt meget billige penge, ja så der
der simpelthen så meget jord og støv i det, at dit fyrrum forsvinder i støv når du fylder
tanken, og du skal bruge åndedrætsværn, og i øvrigt får aske og slagge i rå mængder,
foruden småsten, møtrikker, plastic, og andre tilsvarende knap så brændbare emner
med i læsset.

Præcis derfor er almindelig visdom her på Stoker Pro, at vil du prøve at fyre med andet end træpiller,
så start altid med at få en prøve på brændslet, gerne et par hundrede kilo, inden du beslutter dig
for en større investering eller et større læs brændsel.

Håber ikke det afskrækker dig fra at lave forsøget, vil bare gerne sikre, at du ikke lave samme
dumme og kedelige stunt, som visse andre her på Stoker Pro, jeg selv inklusive 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
lupo3l
Stoker V
Stoker V
10
Indlæg: 157
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Blevet takket: 7 gange

Re: Blackstar mini

Indlæg af lupo3l »

Jeg har lige kigget på rekaen den havde jeg ikke set :|
Den er så kun en klasse 3 kedel med 90,9 % virkningsgrad ,til gengæld fylder den kun det dobbelte og koster det 3 dobbelte af en blackstar icon_cheesygrin.gif
Jeg har selv bygget mit nuværende anlæg .12m3 silo med flad bund omrører med bladfjedre og transportsnegl cellesluse brænderhoved og styring.
Så jeg er IKKE i tvivl om jeg kan få det til at køre på flis som jeg selv laver og som jeg også selv bestemmer størrelsen og kvalitet på.

Det eneste jeg er i tvivl om er godkendelsen.

Jeg kan se der er flere der selv har bygget en silo et det lovligt?

Jeg har en cellesluse siddende oppe under loftet ca 3 meter oppe som jeg vil køre en snegl fra over til faldrøret ned til brænderhovedet.

Så min plan er at kun at købe kedel brænderhoved og styring.
Det er vel det der er godkendt og ikke siloen og den skrå flexsnegl?

Det er vel også godt nok til skorstensfejeren?
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Blackstar mini

Indlæg af paw »

calle skrev:Jeg vil godt se stabiliteten på det, før jeg overgiver mig :wink:

Venlig hilsen
Det havde, så hudt jeg hvisker, kørt fejlfrit i 14 dage, inden åben hus, så det virkede da ok, og en fin flamme :great:
Tror nu heller ikke NBE havde stillet det op, hvis det gik ud, røg, eller andre trælse ting, mens der var åben hus, da det jo ikke ville en særlig god reklame.
Helt tilfældigt :roll: , var der en der havde demo af en flis hugger, miniflis, så man kunne se flisen uden de dersens stikkere, og længden var fin, 1-3 cm, cirka.
Men, men, NBEs pille fyr er jo kun godkendt til piller og IKKE mini flis, så skorstens fejeren skal nok ikke kigge i magasinet eller ned til brænderen, så kunne man måske få problemer, hvis det er en regel rytter til skorstens fejer man har.
lupo3l
Stoker V
Stoker V
10
Indlæg: 157
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Blevet takket: 7 gange

Re: Blackstar mini

Indlæg af lupo3l »

Hvis man kigger på godkendelsen er der godkendt til biomasse.
Og testet med træpiller

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Blackstar mini

Indlæg af paw »

lupo3l skrev:Hvis man kigger på godkendelsen er der godkendt til biomasse.
Og testet med træpiller
Ok, tjae, hvis det er formuleret på den måde, burde det jo være ok :great:
Held og lykke med det :great:
calle

Re: Blackstar mini

Indlæg af calle »

paw skrev:Det havde, så hudt jeg hvisker, kørt fejlfrit i 14 dage, inden åben hus, så det virkede da ok, og en fin flamme :great:
Tror nu heller ikke NBE havde stillet det op, hvis det gik ud, røg, eller andre trælse ting, mens der var åben hus, da det jo ikke ville en særlig god reklame.
Helt tilfældigt :roll: , var der en der havde demo af en flis hugger, miniflis, så man kunne se flisen uden de dersens stikkere, og længden var fin, 1-3 cm, cirka.
Men, men, NBEs pille fyr er jo kun godkendt til piller og IKKE mini flis, så skorstens fejeren skal nok ikke kigge i magasinet eller ned til brænderen, så kunne man måske få problemer, hvis det er en regel rytter til skorstens fejer man har.
Det kan du selvfølgelig have ret i, men hvorfor har de mon ikke valgt at markedsføre denne ide ?

Venlig hilsen
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Blackstar mini

Indlæg af paw »

calle skrev:Det kan du selvfølgelig have ret i, men hvorfor har de mon ikke valgt at markedsføre denne ide ?

Venlig hilsen
Det var vidst nok prisen på mini flis og træpiller der gjorde det.
Forskellen var ikke så stor, så måske derfor, men kan sgu ikke helt huske prisen dengang på mini flis, men måske er det billigere idag, miniflis, så måske kan det betale sig nu. Ved ikke hvad prisen er pr ton miniflis idag
calle

Re: Blackstar mini

Indlæg af calle »

Jeg ville tro, at det ville være problematisk at få flisen til at falde ned gennem smelteslangen, der jo ikke må sidde lodret. Desuden ville jeg tro, at blæs og især renseblæs ville blæse flisen ned fra herden, idet flisens vægtfylde ikke er så høj. Den er måske kun det halve af træpillers vægtfylde - vil jeg tro. Alene af den grund dødsdømte jeg projektet, idet en miniscottes magasin jo så skal fyldes op konstant.

Venlig hilsen
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Blackstar mini

Indlæg af paw »

calle skrev:Jeg ville tro, at det ville være problematisk at få flisen til at falde ned gennem smelteslangen, der jo ikke må sidde lodret. Desuden ville jeg tro, at blæs og især renseblæs ville blæse flisen ned fra herden, idet flisens vægtfylde ikke er så høj. Den er måske kun det halve af træpillers vægtfylde - vil jeg tro. Alene af den grund dødsdømte jeg projektet, idet en miniscottes magasin jo så skal fyldes op konstant.

Venlig hilsen
Det var ikke en mini dengang, men en med det røde magasin.
Jeps, blæs skal noget ned med mini flis, netop derfor kunne en 16 kw brænder max yde 12 kw ca.
Flisen faldt fint ned gennem smelte slangen, nok pgr der ikke var de såkaldte stikkere imellem, som der nok var førhen.

Besvar