Side 2 af 3
Re: PID driller, hjælp
: 27 okt 2015 14:57
af pille bruger
Det er nu ikke svært at stille luft og ydelse ned ved 10%,
men kig så engang på hvor meget man kan grisse ved at spare de forkerte steder. ( CO tal )
Overvej brænde ovndebatten med fyringsforbud om natten
Så er det ikke smart at snyde med afvejningen, og se at magasin måleren fiser afsted,
eller at man ikke får varme i hytten fordi der er sparet for meget på den gratis luft.
Jo, den er da gratis endnu
Re: PID driller, hjælp
: 27 okt 2015 15:06
af Torpet
Helt korrekt triumph, men forskellen er at fyret så aldrig kan komme ned på 10% ydelse. Det kører hele tiden min 16-20% ydelse, det må da vist være uøkonomisk i længden, ikke?
- Under setpoint.jpg (20.44 KiB) Vist 1495 gange
Re: PID driller, hjælp
: 27 okt 2015 17:14
af Olaf13
Er det ikke sådan at fyret moduler op eller ned med en ydelse der modsvare den effekt du aftager? Så hvis du aftager mindre lukker et par radiatorer vil den nok gå ned på en ydelse på 10%, ik?
Re: PID driller, hjælp
: 27 okt 2015 17:51
af Hjemme teori
Ja den der har du sku fået galt i halsen Torpet.
Intet i din pid regulering kan gøre at du kommer ned på 10% og sparer piller. Forstået sådan at hvis dit fyr kører 16-20% for ligge en ½ grad under, kan du ikke ved først at sparke det i røven få det ned på 10% og blive der. Som Olaf skriver, hvis du kører 20% og fyret ikke stiger i temp, er det fordi du aftager varmen.
Men stiller du PID helt skævt kan du nok få det ned på 10% i noget af tiden, men så kører det bare 30% i ca. det samme tidsrum.
Så der hvor PI justering hjælper er at få fyret til at køre roligt, da optimal forbrænding er sværere at opnå nå fyret fiser op og ned i ydelsen, da det her er enten foran/bagud med henholdsvis luft eller piller.
Så må desværre skuffe dig, din teori med PI til at komme ned på 10% ydelse, har ikke gang på jord. Du må vente til det bliver sommer igen. Og her vil det ikke være noget at efterstræbe, da tomgangstabet er uforholdsmæssigt stort ved 10%. Så heller urstyring og lade fyret bestille noget et par timer om dagen. Alternativt lave opstillingen så du får udnyttet restvarmen i fyret efter VVB-drift(om sommeren, her er næsten 2kWh).
Torpet skrev:Helt korrekt triumph, men forskellen er at fyret så aldrig kan komme ned på 10% ydelse. Det kører hele tiden min 16-20% ydelse, det må da vist være uøkonomisk i længden, ikke?
Under setpoint.jpg
Re: PID driller, hjælp
: 27 okt 2015 18:04
af Torpet
Hjemme Teori: Nu har jeg dog læst fra Michaels Mhes-introduktion:
‘Forklaring på PID-regulator’ at
“For lille I-andel, som medfører at vi aldrig kommer op på setpunktet”??
Re: PID driller, hjælp
: 27 okt 2015 18:06
af Torpet
PS uden at komme over setpoint, vil det aldrig kunne gå ned til 10% ydelse.
Re: PID driller, hjælp
: 27 okt 2015 18:08
af Torpet
Olaf: Jo, i princippet er det hvad der normalt vil ske, men det syntes som om der er en bremse på ved 64.9°, altså lige under setpoint, så fyret derved hele tiden kører med en forhøjet ydelse, da det jo sikkert prøver at komme op på setpoint. (har prøvet at lukke radiator lavere, kun een kørende). Jeg prøvede lige at gå ned til ydelse min. 1.7 wK ved 10%, hvor den fra fabrikken er sat til min. 1.5 wK (burde i teorien kunne være 1 wK min. for et 10wK fyr), men det helt pusten på 1.7 wK, så jeg er nu tilbage på 1.8 wK
og fremløb er ved at varme op igen efter det faldt med 6 grader ved bare den ændring, så jeg ligger tæt på grænsen af hvad der min. skal til af piller. Jeg testede også lige 10% flammen ved at sætte den til tvang på 10%. Flammen fik et enkelt nyk opad fra 18% til 19%, men efter jeg frigav den, stormede den atter op på en 25% ydelse. (Tvang = min. og max. begge to på 10% og så frigjort igen til min. 10% og max 100%, så den selv styrer det igen).
Nu er fyret igen oppe på sin temperatur, er på 24% ydelse, men stopper atter lige under de ønskede 65°. Det betyder vel ikke så meget, bare underligt.
Re: PID driller, hjælp
: 27 okt 2015 18:19
af pille bruger
Torpet skrev:Olaf: Jo, i princippet er det hvad der normalt vil ske, men det syntes som om der er en bremse på ved 64.9°, altså lige under setpoint, så fyret derved hele tiden kører med en forhøjet ydelse, da det jo sikkert prøver at komme op på setpoint. (har prøvet at lukke radiator lavere, kun een kørende). Jeg prøvede lige at gå ned til ydelse min. 1.7 wK ved 10%, hvor den fra fabrikken er sat til min. 1.5 wK (burde i teorien kunne være 1 wK min. for et 10wK fyr), men det helt pusten på 1.7 wK, så jeg er nu tilbage på 1.8 wK
og fremløb er ved at varme op igen efter det faldt med 6 grader ved bare den ændring, så jeg ligger tæt på grænsen af hvad der min. skal til af piller. Jeg testede også lige 10% flammen ved at sætte den til tvang på 10%. Flammen fik et enkelt nyk opad fra 18% til 19%, men efter jeg frigav den, stormede den atter op på en 25% ydelse. (Tvang = min. og max. begge to på 10% og så frigjort igen til min. 10% og max 100%, så den selv styrer det igen).
Nu er fyret igen oppe på sin temperatur, er på 24% ydelse, men stopper atter lige under de ønskede 65°. Det betyder vel ikke så meget, bare underligt.
Hvis du kigger efter er du lige omkring setpunkt.
Både over og under.
Derfor er P = 0 og det er I der styre.
Fyret køre rigtig fint.
Re: PID driller, hjælp
: 27 okt 2015 18:22
af Hjemme teori
fra 17:54 til nu (18:17) har fyret på nær 3 minutter været over 65 grader.
Nu du har fået sat dig in i PI og forstået det, vil du forstå at hvis du er på set temp +/- 1 grad vil en stille gradvis øgning af forbruget (hvilket sker om eftermiddagen) gøre at du ligger under settemp. I moregen tidlig/formiddag, vil du set det modsatte da et stille gradvist aftag, vil gøre at du ligger over. Dette sker da man med en PID regulering justere effekten efter temperaturforskellen, dvs. at man som udgangspunkt er på bagkant.
Re: PID driller, hjælp
: 27 okt 2015 18:30
af Torpet
Tak begge to, jeg ved godt jeg kun lige er i indlæringstiden med PID, så håber ikke I bliver for irriteret, det er en hård nød at knække, men jeg skal nok gå stille fremad
. Det er ikke de ekstra piller der betyder noget, det er mere det at få det hele til at køre optimalt, den part tror jeg nok I vil nikke genkendende til
. Gemmer lige din forklaring her, Hjemme teori, den vil nok betyde mere om en uges tid, når jeg får mere viden putttet ind i hovedet
.