Solvarmesæt fra VVS experten

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Solvarmesæt fra VVS experten

Indlæg af Kruse »

Med overskuds strøm ville jeg kikke på luft/luft varmepumpe. De er ikke så dyre og du får mere varme for strømmen end ved ren elvarme.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

Solvarmesæt fra VVS experten

Indlæg af Rasmus Jensen »

Kruse skrev:Med overskuds strøm ville jeg kikke på luft/luft varmepumpe. De er ikke så dyre og du får mere varme for strømmen end ved ren elvarme.
Jeg har allerede en - som jeg købte sidste forår - den jeg ikke imponeret af - Har placeret den ca midt i huset, og alle døre står normalt åben, men den kan ikke rigtig "presse" varmen ud i de andre rum end den sidder i. Og med den erfaring den har givet mig, så skal jeg ikke have en der sidder tætter på mit soveværelse, eller i stuen - selv om det ikke er meget den larmer, så er det stadig nok til at det gider jeg ikke høre på når jeg sover, eller sidder i min stue.
Ville ønske man kunne indbygge en varme pumpe i ventilations anlægget, det kunne da forvarme indblæsningens luften i værelserne. måske hæve temp fra ca 17-18g til 22-24g, så skulle der jo ikke meget varme ekstra til de rum.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Solvarmesæt fra VVS experten

Indlæg af triumph »

Rasmus Jensen skrev:Flemming DJ - Tanken er at sætte en måler på elpatronen, også se om jeg kan slukke for olie fyret i den ikke alt for kolde tid. Og hvis du mener jeg ikke kan bruge de 4400 kWh - så er det jo en god investering.
Jeg får 2640,- for de 4400 kWh - hvis jeg så kan undgå at bruge 1500l olie, så er det da en rigtig god forretning. Så kan investeringen jo tjene sig selv hjem på 1½ - 2 år.
4400 KWh el svare til 440 l olie, du skal altså stadigt bruge 1060 l olie
dannidines

Solvarmesæt fra VVS experten

Indlæg af dannidines »

Ved hvilken COP værdi?!

Hvis det er elpatron, så må sammenligningen være 1:1, men hvis der smides en Luft/vand VP op (evt. den GDS model fra VVS-eksperten) så er COP, i de "ikke for kolde perioder" som trådstarter ønsker at slukke oliefyret, mellem COP 3-3,5:1, alt efter fremløbstemperatur... men så udbyttet et helt andet og jeg vil mene også større udbytte end ved solvarme (og jeg er jo solvarmefanatikker)
triumph skrev:
4400 KWh el svare til 440 l olie, du skal altså stadigt bruge 1060 l olie
nemocharley

Solvarmesæt fra VVS experten

Indlæg af nemocharley »

jeg kan sige at jeg kører med solvarme og elpatron i 6mdr - jeg havde en solcelleproduktion på 6705kwh sidste år og fik kun brugt lige knap 4000kwh i 2014 med elpatronen.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Solvarmesæt fra VVS experten

Indlæg af triumph »

dannidines skrev:Ved hvilken COP værdi?!

Hvis det er elpatron, så må sammenligningen være 1:1, men hvis der smides en Luft/vand VP op (evt. den GDS model fra VVS-eksperten) så er COP, i de "ikke for kolde perioder" som trådstarter ønsker at slukke oliefyret, mellem COP 3-3,5:1, alt efter fremløbstemperatur... men så udbyttet et helt andet og jeg vil mene også større udbytte end ved solvarme (og jeg er jo solvarmefanatikker)
Jeg regnede bare med elpatron
Trådstarter skriver at pengende er små. Men det lyder som om der skal installeres alverdens bøvlet teknik, der samlet set giver et meget lille udbytte ifh. til investeringen. Hvor man med en ganske lille mer investering kan få en langt større besparelse, og en mer simpel installation, med færre ting der skal vedligeholdes.
Og bruge 13.000 på at spare 600 kr om året. Det giver jo ingen mening.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Solvarmesæt fra VVS experten

Indlæg af triumph »

nemocharley skrev:jeg kan sige at jeg kører med solvarme og elpatron i 6mdr - jeg havde en solcelleproduktion på 6705kwh sidste år og fik kun brugt lige knap 4000kwh i 2014 med elpatronen.
Men det er vel hovedsageligt kun til det varme vand, ikke til rumopvarmning
nemocharley

Solvarmesæt fra VVS experten

Indlæg af nemocharley »

ja primært.
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Solvarmesæt fra VVS experten

Indlæg af Flemming DJ »

dannidines skrev: (...) hvis der smides en Luft/vand VP op (evt. den GDS model fra VVS-eksperten) så er COP, i de "ikke for kolde perioder" som trådstarter ønsker at slukke oliefyret, mellem COP 3-3,5:1, alt efter fremløbstemperatur... men så udbyttet et helt andet og jeg vil mene også større udbytte end ved solvarme (og jeg er jo solvarmefanatikker)
Hørt! Der er meget mere bang for the buck i en varmepumpe (kostpris under 20 øre pr. "indfyret" kWt med den COP vs overskudsstrøm). Og med en luft-vand kan fyret i DEN grad holde både forårs-, sommer- og efterårsferie.

Og de kilowatter ska da bruges fornuftigt. Lige nu tabes der vel nærmest penge på solcellerne? Der ku i hvert nemt laves flere...
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Solvarmesæt fra VVS experten

Indlæg af triumph »

Trådstarter skriver jo at huset ikke umiddelbart kan opvarmes med lunkent vand. Det kan jo også blive dyrt, først at købe en VP. Og så skal lave hele varme system om til f.eks gulvvarme

Besvar