themasterdk skrev:Hej Alle
Er der nogen der har erfaring med at tilslutte varmt vand til en opvaskermanskine i stedet for koldt vand??
Hvis ja, hvor meget har i evt sparet på det
Jeg skiftede fra koldt vand til opvaske maskinen for et par år siden med følgende resultat.
Det varme vand i huset er ca 50 grader og produceres af et pillefyr.
Opvaskemaskinen er en ca 6 år gammel Siemens der efter brugsanvisning kan acceptere varmt vand op til 70 grader.
Jeg havde 2 formodninger før dette skifte:
A) Tidsforbruget for en opvask bliver mindre da vandet ikke skal varmes op.
B) El forbruget bliver mindre da vandet ikke skal varmes op af varmelegeme indbygget i opvaskemaskine.
Udgifterne for at skifte var ca 240 kr for lidt hane/slange der ikke kunne genbruges.
Både før og efter har jeg målt for at finde ud hvad det betød at forsyne maskinen med varmt vand. Målingerne er gennemsnit over 2 x 3 opvaske på vores standard vaske program.
Hvordan er det så gået ?
A) Tidsforbruget er faldet marginalt. For brugte maskinen 140 min på et program. Efter skifte bruger den nu 132 minutter - 8 minutter mindre.
B) Med koldt vand brugte maskinen i gennemsnit 1,43 kwh på en opvask. Med varmtvands forsyning bruger maskinen kun 1,04 kwh på en vask.
Nu er der ikke noget i denne verden der er gratis heller ikke opvarmning af vand ved pillefyr. Jeg har tidligere beregnet at opvarmning af brugsvand med pillefyr koster ca 40 pct af el opvarmning.
Det samlede resultat bliver derfor (elpris brugt for beregning 2,10 kr/ kwh) en kold vask til 2,99 kr hvor en varmtvands vask koster 2,51 kr - en besparelse på 48 øre per vask eller ca 16 pct.
Da vi vasker ca 250 vaske om året er det en besparelse på ca 120 kr årligt - det vil dermed tage lidt over 2 år at for de nye rør stumper er tjent ind. Havde opvaske maskinen været helt ny energispare maskine havde besparelsen nok været mindre.
Medmindre din opvaskemaskine / vandtilslutning er anbragt således at du uden videre kan fortage et skift er det nok ikke på dette område du skal ofre den store indsats ind for at reducere dit energi budget.