@thy
Som jeg forstår tidligere indlæg i denne tråd. så drejer diskussionen sig om fremløbstemperaturen
ud i radiatorerne (kan være jeg har misforstået det).
For at undgå misforståelser omkring dette synes jeg der er på sin plads, at præcisere at din kommentar
ang. legionærsyge kun er relevant m.h.t. temperaturen i selve VVB, eller anlæg, hvor fremløbstempera-
turen i varmesystemet er = temperaturen i VVB.
Nu ved jeg ikke hvordan de "fleste" stokeranlæg er opbygget, men hos mig styres fremløbstemperaturen
ud i varmesystemet alene af min centralvarmestyringsenhed. Taster jeg en ønsket rumtemperatur på
eksempelvis 21 grader ind på displayet, styre fyret selv fremløbstemperaturen indtil den ønskede rum-
temperatur er nået. Herefter lukker fyret ned og slukker indtil der igen er behov for varme i enten
radiatorerne, VVB, eller begge dele.
Temperaturen i VVB kan jeg styre uafhængigt af temperaturen i radiatoren. Fyret starter og stopper selv,
og leverer varme til VVB og radiatorer uafhængigt af hinanden.
Især forår og efterår kan jeg godt risikere, at fyret starter for kun at producere varme til VVB, (køre med
elpatron i VVB om sommeren). Når den indtastede temperatur på 58 grader i VVB er nået lukker fyret for
varmetilførslen til denne, og sender den smule overskudsvarme der bliver produceret inden fyret når at
slukke, ud i radiatoren. Dette bevirker selvfølgelig at jeg især i disse perioder, oplever at have mere
varme i huset end centralvarmestyringen er indstillet til, men det er ikke noget jeg vil brokke mig over
Hilsen
Michael