Round up

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Blevet takket: 1 gang

Round up

Indlæg af energi-kriger »

Rigtige mænd bruger hverken Round Up eller "spiser" stråforkorter (host)... 8)

Seriøst
I stedet for at mærke brød, grøntsager, mel, mælk etc. med økologisk til forskel fra de traditionelle, burde de traditionelle mærkes: Giftproduceret, kan medføre skader på din og dine (drenge) børns forplantningsevne!

..tror det ville det flytte salget!

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Round up

Indlæg af Ugelvig »

triumph skrev:Uglevig det er simpelthen ikke korrekt hvad du skriver.
Når kornet er ved at være modnet, sprøjtes det for at få ensartet "modning"
Dvs. alt korn sprøjtes. der sprøjtes minimum 2 gange om året, og hele marken sprøjtes.
Læs lige det jeg skriver igen :)

Kornet kan tvangsmodnes på den måde. Det sker altså ikke alle steder som standard. De fleste steder sker det kun i problem år med enten dårlig modning eller meget ukrudt! Og det er én sprøjtning vi snakker om! Mellem 1 og 2 l f.eks. RoundUp eller Zeppeliner.

http://www.agrovi.dk/afgr%C3%B8denyt-nr ... nedvisning

Da jeg i starten af nullerne arbejdede på et lille landbrug på Sjælland med ca. 1.200 Ha agerjord, brugte vi det altså kun i nød! Og det er snart 15 år siden! Og var et maltbyg eller brødhvede må det slet ikke gøres!

Så der sprøjtes altså ikke fra en kant af!!!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Round up

Indlæg af Ugelvig »

energi-kriger skrev:Rigtige mænd bruger hverken Round Up eller "spiser" stråforkorter (host)... 8)

Seriøst
I stedet for at mærke brød, grøntsager, mel, mælk etc. med økologisk til forskel fra de traditionelle, burde de traditionelle mærkes: Giftproduceret, kan medføre skader på din og dine (drenge) børns forplantningsevne!

..tror det ville det flytte salget!
Skal vi nu ikke lige...

Alkohol, nikotin, koffein m.m.m. har samme dårlige egenskab på forplantningen. Skal det så også bare forbydes og mærkes med giftsymboler??? :shock:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Round up

Indlæg af Ugelvig »

triumph skrev:
Beklager, jeg huskede forkert. Jeg tænkte på et tv program, hvor et udviklingsland (Vist nok indien) havde udskiftet 90% af deres ris med gmo ris.
http://www.isaaa.org/resources/publicat ... Slides.pdf
f.eks soyabønner er 73% GMO afgrøder. Soyabønner må gerne eksporteres umærket, hvis de ikke overstiger en hvis procentdel af den samlede fødevaremængde
Så er vi enige! I U-landene går "trenden" mod GMO afgrøder. Ikke kun glyphosatressistens men også tørkeressistens... icon_frown.gif

Men det er et kæmpe problem med soja, der skibes rundt som "almindelig" men er halvt GMO afgrøde! Og det ender desværre også i DK.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Round up

Indlæg af Landlyst »

Ugelvig skrev:
Skal vi nu ikke lige...

Alkohol, nikotin, koffein m.m.m. har samme dårlige egenskab på forplantningen. Skal det så også bare forbydes og mærkes med giftsymboler??? :shock:
Varme bukser, svejsning og andre sjove ting også... icon_cheesygrin.gif

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Blevet takket: 1 gang

Round up

Indlæg af energi-kriger »

..Jo jo den skulle være god nok. Det er ikke blot strået der bliver forkortet, det bliver en vis del af den mandlige "del" osse ifølge en artikkel jeg læste i fjor icon_cheesygrin.gif Modsat har det jo også visse fordele 1. man behøver ikke købe sig fattig i præventiver 2. risikoen for at få nævnte i klemme under toiletbrædtet er minimal. 3. man spare en helvedes masse børnepenge. 8)

Ugelvig skrev:
Skal vi nu ikke lige...

Alkohol, nikotin, koffein m.m.m. har samme dårlige egenskab på forplantningen. Skal det så også bare forbydes og mærkes med giftsymboler??? :shock:
Artiklen kan læses her http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/ne ... 048853.ece :wink:
energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Blevet takket: 1 gang

Round up

Indlæg af energi-kriger »

He he... Du mener altså (underforstået) at økologien blot leverer livstilsprodukter og det ikke er en løsning i det store perspektiv. :wink:
Hmm... jeg respektere din holdning, til gengæld har jeg ikke medlidenhed med dig, den dag du vælter og ikke rejser dig op igen netop pga. de/dine "sjove ting" som vel også incl. Ugelvigs liste, samt div. CCC (chlormequat) giftstoffer medtaget 8)

Det var så mine 10 (cent) gryn icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen
Øko-Kriger (Energi-krigeren holder pt. en pause)
Landlyst skrev:
Varme bukser, svejsning og andre sjove ting også... icon_cheesygrin.gif
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Round up

Indlæg af Landlyst »

energi-kriger skrev:He he... Du mener altså (underforstået) at økologien blot leverer livstilsprodukter og det ikke er en løsning i det store perspektiv. :wink:
Hmm... jeg respektere din holdning, til gengæld har jeg ikke medlidenhed med dig, den dag du vælter og ikke rejser dig op igen netop pga. de/dine "sjove ting" som vel også incl. Ugelvigs liste, samt div. CCC (chlormequat) giftstoffer medtaget 8)

Det var så mine 10 (cent) gryn icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen
Øko-Kriger (Energi-krigeren holder pt. en pause)
Ja sådan set gør jeg ja.... Ideologien i økologisk er sådan set god nok med det er bare ikke sådan det er.... Der bruges også de samme penciliner og antibiotika i dyreholdet... Tilbageholdelses tiderne er bare længere.... Og der må også gødes med et antal % ikke økologisk gødning...
SÅ ja døden skal have en årsag og jeg køber ikke øko.... icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Round up

Indlæg af Ugelvig »

Der hvor den store forskel på økologi og konventionelt ligger er egentlig to ting, når vi snakker markbrug/planteavl.

1. Handelsgødning (kunstgødning) må ikke bruges i økologisk planteproduktion. Det skyldes ikke, at der vil ske en udvaskning, da handelsgødning, i modsætning til staldgødning, udnyttes 100% i marken. Det skyldes de store energimængder det kræver til fremstilling af handelsgødning.

2. Marksprøjten er i økologisk planteproduktion, med undtagelse af mangan (kræver særskilt tilladelse), skummetmælkspulver mod svampe og lign. tiltag, strengt forbudt! Altså ingen herbicid, pesticid eller fungicid til økologerne!

Og skal vi provokere økologerne, man vi jo spørger den om, netop de ting Landlyst er inde på, konventionel staldgødning (op til 50%), dieselforbrug pr. Ha dyrket jord (måske dobbelt op i forhold til konventionelt), udbytte pr. Ha (måske 75%)... Så når de i TV siger, at økologi er bæredygtigt, er det altså en sandhed med visse modifikationer... :)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Round up

Indlæg af triumph »

Ugelvig skrev:
Læs lige det jeg skriver igen :)

Kornet kan tvangsmodnes på den måde. Det sker altså ikke alle steder som standard. De fleste steder sker det kun i problem år med enten dårlig modning eller meget ukrudt! Og det er én sprøjtning vi snakker om! Mellem 1 og 2 l f.eks. RoundUp eller Zeppeliner.

http://www.agrovi.dk/afgr%C3%B8denyt-nr ... nedvisning

Da jeg i starten af nullerne arbejdede på et lille landbrug på Sjælland med ca. 1.200 Ha agerjord, brugte vi det altså kun i nød! Og det er snart 15 år siden! Og var et maltbyg eller brødhvede må det slet ikke gøres!

Så der sprøjtes altså ikke fra en kant af!!!
Min nabo, gården på den anden side, og min fars nabo sprøjter alle kornmarker 2 gange om året. Hver år !
Og som du kan se i dit eget link, er der angivet 3 årlige sprøjtninger : tidsler/kvik inden såning - "Tvangsmodning" - tidsler/kvik efter såning

http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Miljoe/2 ... 163730.htm

Besvar