Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af triumph »

Hvis jeg var dig, så købte jeg en MGM. Magasinet er desværre lille, men hvis man sammenligner med østrigske fyr, så kan man nemt få en MGM med silo og fjernfyld + silo. For samme pris som en østriger

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af Tom_AT »

Hvor meget mere selvrensende er en RTB end MGM Comfort ?
pendec

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af pendec »

triumph skrev:Hvis jeg var dig, så købte jeg en MGM. Magasinet er desværre lille, men hvis man sammenligner med østrigske fyr, så kan man nemt få en MGM med silo og fjernfyld + silo. For samme pris som en østriger
hvor mange af de her tekniske finesser kan MGM comfort lux så tilbyde, jeg kan desværre ikke se mange, og mgm-pillyfyr.dk syntes jeg ikke er særligt indbydende sorry ;( der mangler noget med de malplacerede billeder som flyver rundt på siderne. (ikke fordi jeg kunne bedre selv, er ikke webdesigner)

Nå, men jo der er da snakken om ekstern silo 20m2 er en del afhængig af udformningen af de 20m2? jeg mener silo'n dog skal op i luften. At bygge et ekstra rum udendørs, vil koste en masse godkendelser om tilbygning af hus til træpiller, hvor jeg håber opsætning af en 3-4meter silo jo intet tag har, så koster den ikke det samme i godkendelse? :)
nemocharley

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af nemocharley »

nu hvor biotech har barslet med et nyt produkt kan du måske være heldig og se toplighten til under 60k til sommer (altså den model FER har) - pris på fjernlager og sug kommer så oveni.
pendec

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af pendec »

nemocharley skrev:nu hvor biotech har barslet med et nyt produkt kan du måske være heldig og se toplighten til under 60k til sommer (altså den model FER har) - pris på fjernlager og sug kommer så oveni.
yep, den kunne være interessant. der skal jeg dog researche lidt mere.

PS: Deres danske PDF materiale er dog mangelfuld, tætteste servicepartner og support har landekode +33 foran på telefon nummer, det er sgu godt nok langt til Frankrig, og jeg arbejder med sådanne folk, de er ikke gode til Engelsk og slet ikke Dansk (ironi forekommer) :twisted:

men jo, der er lidt BioWin over denne, kan godt lide timer funktion og udendørs måler, som så kompenserer for justering af forbrug på pillefyr når det er varmt udenfor.

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 577
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Blevet takket: 61 gange

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af mgmone »

Hej
Blot til info så kommer MGM Junior i en opdateret version som vises ved vort åben hus den 12/04-2014, med 350 Liters magasin og ganske som de dyreste fra Østirg en styring med luft mængde måler og lambda sonde, således at der ALDRIG skal stilles på luften uanset skorstentræk, mv. der skal heller ikke stilles på pille mængde da Lambda sonden tjekker pillernes vægtfylde og brændværdi, således at der altid tilføres den optimale mængde piller og luft, uden at skorstens forhold, pillernes kvalitet eller andet kan påvirke dette.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk
nemocharley

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af nemocharley »

Hvilket prisleje kommer den til at være i Karsten?
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af pille bruger »

pendec skrev: Det har mit gamle så ikke 8)

Nå men kan godt se der er en helt del følere og måler som kan efter monteres, fagre nye år 2014 for en Bio18 ejer.
så er spørgsmålet vel om man lyster med cirkulations måler, som vel kræver nye cirkulations pumper?
Ilt styring, ved slet ikke hvorfor jeg burde vælge det :)
trådløs termostat til udendørs brug eller ?
vvb prioritering, der skal jeg helt sikkert have rør føring lavet om får dette vil fungere.
flow måler? statistik? eller fornuft?
røgtemp måler , det har jeg så idag på røgrør, dog bare en temp måler til 50kr.
silomåler , den må jeg sikkert have både til inde eller udeløsning.

Tusind tak for hints , kan se løsningen hurtigt løber op når man er lidt teknisk.
At man kan så meget er ikke lig med at man skal.
Meget af det kan jo monteres senere hvis man får et behov for udstyret.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af pille bruger »

Tom_AT skrev:Hvor meget mere selvrensende er en RTB end MGM Comfort ?
I det daglige er der intet der skal renses på en RTB, det kører automatisk, hvis det er det du spørger efter.
Sakset fra RTB siden "Der er stort set ingen pasning med et RTB fyr, du skal blot sørge for træpiller i siloen,
samt tømme askeskuffen for hver 2-3.000 kg træpiller."
Så pasning er, fylde piller på, tømme askeskuffen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
pendec

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af pendec »

Hvis Østriger modellen skal af vejen, så kunne en stokercloud løsning helt sikkert vælges. Jeg snuser lige lidt til de andre modeller, og ja, BioMax er udelukket ;) ikke flere vvs-eksperten løsninger.

Nu må jeg erkende at nyt ikke nødvendigvis betyder så meget bedre men RTB er jo nyere (1.april lancering) så dårligt nok på markedet eller var det 2013 ;-) for der er da billeder fra en præsentation på deres side. Men klart med i spillet , det er den.

synd, man ikke sådan lige lyfter bio18 ud og sætter RTB ind og så kan man vurdere hvad man syntes om sagen. Livet skal bare være besværligt. Må finde nogen på vest lolland som også har samme interesse eller allerede har besluttet sig.

Må lige se på ecoheat og passat. Mener dog passat er lidt for meget klods om benene eller har nyeste modeller oppet sig lidt som en RTB? dem jeg har set så lidt for rengørings lystne ud for nogen år siden.

Besvar