Mit fyr buldrer

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Søren-R
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 311
Tilmeldt: 31 dec 2011 07:16
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 125
Brændsel: 8 mm Fågelfors
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Årligt forbrug: 3,5 T
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 2 gange

Mit fyr buldrer

Indlæg af Søren-R »

Hej ac2
Nu skal du høre hvad jeg har gjort for at forhindre buldren.

Først har jeg mindsket brændselsmængden fra 2,2kg/time til 2kg/time
og så har jeg justeret røgsugeren til en jævn stigende linje
tallene er 10,15,21,27,32,38,44,51,57,62,68 (generelt på 100%)
minimumdrift er hævet til 25% så der er fra 2,3kw til 9,2kw.
Og endelig er drift temperaturen hævet til 65gr.
Har en røgtemperatur fra 75 - 105 gr. målt i røgsugerkassen.

Håber du kan bruge det til noget :)
Du må aldrig tro du er værdiløs.
Du kan altid bruges som et dårligt eksempel

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Mit fyr buldrer

Indlæg af kovas »

ac2 skrev:Min kalibrering gik også fra omkring de 2800-2900g/200 til nu 1090g - hvor det har svinget mellem de 1090 og 1190g de sidste gange jeg har kalibreret.
Skorstenen er nu en ældre muret med isokern. Den er vel ca 4 meter - hvoraf de omkring 3 meter er over hullet fra fyret.
Rørene, der kan sidde i fjedrene, har aldrig været monteret. Jeg har ikke fået min røgtempføler endnu (den er godtnok bestilt ;) ) men røgrøret er lige omkring der hvor man ikke ønsker at have hånden på det længere.
Der er ingen trækstabilisator installeret
Hej ac2.
Så er der ikke så meget mere jeg kan sige end at fyret skal justeres i de enkelte områder. I menuen self test kan man gå ind i test keddel, så får man alle muligheder for at låse effekten i alle områderne. Man kan se lidt til bålet i herden gennem hullet hvor luxføleren sidder, får den bare lys nok så køre fyret videre. det er ikke særligt nemt at trimme på den måde, der mangler virkeligt et skueglas ind til bålet.
hvis bålet er mørkerødt så skal omd op er det lysende hvidt skal omd ned.
Jeg har haft mit fyr siden juni 12 og det er først nu jeg synes at det ser fornuftigt ud. På den anden side så ser det ikke ud til at pille mængden forbrugt i forhold til graddage i denne vinter og sidste er væsentlig forskellig fra den gamle og til den nu bedre justering. På den anden side kan vinden ikke aflæses i graddagene så sammenligningen bliver aldrig helt korrekt
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
ac2
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 jan 2014 20:20
Mit fyr: Ekoheat 900 med stor silo
Areal: ca 100 kvm
Geografisk sted: Vestsjælland

Mit fyr buldrer

Indlæg af ac2 »

Hæh, jeg kan se at der er noget at se til. Det bliver skønt når der kommer en online-styring engang (hvornår den ellers kommer?)
Jeg har forsøgt at sætte brændsel ned til 2.0 kg, minimum drift har jeg skruet ned til 15% da 20% stadig gav en del højere vandtemperatur end de 65 grader jeg har sat den til og så har jeg prøvet at justere de nederste røgsugeromdrejninger lidt op efter lidt gætterier, men ja, så må jeg prøve at se ind gennem lux-målerhullet..
ac2
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 jan 2014 20:20
Mit fyr: Ekoheat 900 med stor silo
Areal: ca 100 kvm
Geografisk sted: Vestsjælland

Mit fyr buldrer

Indlæg af ac2 »

Så fik jeg taget mig sammen til at lukke fyret ned, lade køle af og rense grundigt. Ikke at der var så meget at rense, men nu for at udelukke de ting der kan udelukkes.
Og da jeg nu var igang tog jeg mig også sammen til at kalibrere sneglen igen, selvom det jo er under en uge siden det sidst er gjort og der endnu ikke er fyldt piller på siden et par dage før sidste kalibrering. Og det gav da også en ændring - 200 fyldninger gik fra 1090g til 1608g. Så nu vil jeg lade det køre lidt med nogenlunde std indstillinger og se om det gør nogen forskel.

Besvar