Fjerne semirensen, tab af virkningsgrad

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Fjerne semirensen, tab af virkningsgrad

Indlæg af triumph »

det er begge isoken skorstene. jeg er dog ikke sikker på lysning (jeg TROR nok at min er ca 120, og hans er 150)
Men modtrykket i kedlen bliver vel ikke mindre af at reducere lysningen (som jo var det du foreslog) ?

egmadsen

Fjerne semirensen, tab af virkningsgrad

Indlæg af egmadsen »

Lige et spørgsmål vdr. skorsten nu det emne er lidt oppe. Jeg har en isokærn skorsten hvor jeg tror lysningen er 200 mm og jeg synes at det kører ganske udmærket. Men nu har jeg ikke prøvet med et mindre hul. Tror i at det ville være en fordel måske at få en foring sat i den så hullet måske bliver 150 mm. Jeg brugte tidligere skorsten til brændefyring. Jeg har ikke så meget forstand på de her moderne . Jeg har et scotte fyr 16 kw og en 1016 kedel
levi

Fjerne semirensen, tab af virkningsgrad

Indlæg af levi »

triumph skrev:det er begge isoken skorstene. jeg er dog ikke sikker på lysning (jeg TROR nok at min er ca 120, og hans er 150)
Men modtrykket i kedlen bliver vel ikke mindre af at reducere lysningen (som jo var det du foreslog) ?
Nej men trækket i skorstenen bliver bedre.

120mm Lyder super.

150mm burde kunne gå - men ikke altid.

Spænd bypass skruerne i bund - og se om det ikke løser problemer, - ellers må vi have en servicemand til at se på sagerne og konkludere en løsning!
levi

Fjerne semirensen, tab af virkningsgrad

Indlæg af levi »

egmadsen skrev:Lige et spørgsmål vdr. skorsten nu det emne er lidt oppe. Jeg har en isokærn skorsten hvor jeg tror lysningen er 200 mm og jeg synes at det kører ganske udmærket. Men nu har jeg ikke prøvet med et mindre hul. Tror i at det ville være en fordel måske at få en foring sat i den så hullet måske bliver 150 mm. Jeg brugte tidligere skorsten til brændefyring. Jeg har ikke så meget forstand på de her moderne . Jeg har et scotte fyr 16 kw og en 1016 kedel
Lav et seperat emne om dit spørgsmål i forum!
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Fjerne semirensen, tab af virkningsgrad

Indlæg af Ulrik »

40 wd er prøvet og bypass står ca 25 mm åben.
Det hjælper lige fedt.
MvH Ulrik©

levi

Fjerne semirensen, tab af virkningsgrad

Indlæg af levi »

Ulrik skrev:40 wd er prøvet og bypass står ca 25 mm åben.
Det hjælper lige fedt.
Jeg har forsøgt at ringe til dig - men det er ligesom at komme igennem til Kommunen - UMULIGT.

Giv mig et kald - så kan vi lige prøve nogle forskellige ting - ryge skal den ikke ihvertfald :great:
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Fjerne semirensen, tab af virkningsgrad

Indlæg af triumph »

levi skrev:
Nej men trækket i skorstenen bliver bedre.

120mm Lyder super.

150mm burde kunne gå - men ikke altid.

Spænd bypass skruerne i bund - og se om det ikke løser problemer, - ellers må vi have en servicemand til at se på sagerne og konkludere en løsning!
Når der sidder en trækstabilisator i skorstenen, der (nogengange) er ½ til 3/4 åben.
Så er det umiddelbart svært for mit lille hovede at forstå at modtrykket i kedlen skulle blive mindre, når lysningen i skorsten bliver mindre.
Trækket ved kedlen burde vel være konstant, når der er trækstabilisator.
Hvis der endelig skulle være en forskel, så burde det da være nemmere at blæse ud gennem et stor hul, end et lille ? :?
levi

Fjerne semirensen, tab af virkningsgrad

Indlæg af levi »

triumph skrev:
Når der sidder en trækstabilisator i skorstenen, der (nogengange) er ½ til 3/4 åben.
Så er det umiddelbart svært for mit lille hovede at forstå at modtrykket i kedlen skulle blive mindre, når lysningen i skorsten bliver mindre.
Trækket ved kedlen burde vel være konstant, når der er trækstabilisator.
Hvis der endelig skulle være en forskel, så burde det da være nemmere at blæse ud gennem et stor hul, end et lille ? :?
Ikke nødvendigvis - et lille hul der er opvarmet er nemmere at blæse igennem end et stort hul der er koldt!

Fænomenet hedder "kuldepropper", - i gamle dage løste man disse propper ved at tænde et lille bål i bunden af skorstenen, - så den blev varmet op - og herefter kunne suge korrekt.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Fjerne semirensen, tab af virkningsgrad

Indlæg af Zarge »

Jo det har du naturligvis ret i Søren, men når først trækstabilisator åbner sig, så er der vel træk nok, uanset skorstenen?
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Fjerne semirensen, tab af virkningsgrad

Indlæg af TaagMan »

Zarge, jeg vil også umiddelbart sige at Levi må ha drukket lidt for meget på arbejde i dag med den udmelding :P
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Besvar