Side 2 af 4

Monteringsværktøj hjulskift

: 14 apr 2013 11:21
af Tom_AT
Find noget her der passer, hvis du allerede har batterier :)
http://www.prishammeren.dk/shop/slagnoegler-106c1.html

Hvis 300nm er for meget så køb disse til
http://biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-o ... tk-191501/

Monteringsværktøj hjulskift

: 14 apr 2013 11:51
af calle
Hvis det er en dyr alufælg, så brug en momentnøgle eller en momenttop. Find ud af hvad moment hjulbolten skal spændes med. Det er nemlig forskelligt. Fx. skal hjulboltene på en Discovery 3 spændes med 140 nm :shock:

Pas på med de små luftdrevne slagnøgler. Jeg købte en til nogle få hundrede kr. for flere år siden. Den er lige til skraldespanden :evil:

Mit råd: Se dig godt for. Det kan blive dyrt at købe for billigt. Brug evt. den dersens teleskopfætter fra T-hansen til 49 kr. Den er rigtig god til afmonteringen. Har den selv. Lån en momentnøgle til efterspændingen. Spørg om den er kalibreret. Det skal den nemlig en gang om året, hvis det skal være helt rigtigt.

God arbejdslyst.

Monteringsværktøj hjulskift

: 14 apr 2013 12:20
af Bigfoot
Drop alt det luft og el værktøj. Køb i stedet en god trækstang til 1/2" toppe og så en lang 1/2" top i den størrelse dine bolte kræver.

Den vil du komme meget langt med, uden at ødelægge noget.

En momentnøgle til korrekt tilspænding bagefter er nemmer et.

Et andet lille råd, smør boltene med lidt kobberfedt eller lign så kører de bedre under monteringen. Overdriv nu ikke, og ignorer alle dem der begynder at tude over at man ikke må bruge kobberfedt og bla bla bla.... Husk kun en lille smule på spidsen af bolten.

Monteringsværktøj hjulskift

: 14 apr 2013 12:25
af Tom_AT
Jeg ville godt nok heller ikke bruge kobberfedt. Der må være en grund til man generelt advarer imod det, så hvorfor ignorere det, bare fordi en enkelt mener noget andet?

Monteringsværktøj hjulskift

: 14 apr 2013 12:38
af abn
calle skrev:Hvis det er en dyr alufælg, så brug en momentnøgle eller en momenttop. Find ud af hvad moment hjulbolten skal spændes med. Det er nemlig forskelligt. Fx. skal hjulboltene på en Discovery 3 spændes med 140 nm :shock:

God arbejdslyst.
Det var sgu da ikke meget. Hvad er det for nogle pispotte i kører i icon_cheesygrin.gif

Caravellens hjul skal spændes med næsten 170 Nm.

Monteringsværktøj hjulskift

: 14 apr 2013 12:42
af Tom_AT
abn skrev:
Det var sgu da ikke meget. Hvad er det for nogle pispotte i kører i icon_cheesygrin.gif

Caravellens hjul skal spændes med næsten 170 Nm.
Det er fordi, på sådan en Land Rover risikerer man at knække stikaksler, hvis man spænder med mere icon_cheesygrin.gif

Monteringsværktøj hjulskift

: 14 apr 2013 13:35
af Landlyst
Tom_AT skrev:Jeg ville godt nok heller ikke bruge kobberfedt. Der må være en grund til man generelt advarer imod det, så hvorfor ignorere det, bare fordi en enkelt mener noget andet?
Nej det er ikke det man advare imod.... man skal sådan set smørre gevindene for at spænde dem helt korrekt.... Men man må ALDRIG ALDRIG smøre anlægsfladen/konusen... For så har du risikoen for at de render løse.... :great:

Og kobberfedt er da det bedste valg for det bliver nemlig siddende og er det en af den model hvor bolten går igennem så der er synlige gevind på bagsiden så bliver man altså MEGET glad for det... icon_cheesygrin.gif

Monteringsværktøj hjulskift

: 14 apr 2013 13:58
af Flammen
brug alufedt, ikke kobberfedt.

Monteringsværktøj hjulskift

: 14 apr 2013 14:09
af Landlyst
Flammen skrev:brug alufedt, ikke kobberfedt.

Har du en go begrundelse? :shock:

Monteringsværktøj hjulskift

: 14 apr 2013 14:16
af Flammen
Landlyst skrev:

Har du en go begrundelse? :shock:
ja.. kobberfedt er meget aggressiv, og ødelægger lakken på alufælgene omkring bolthullerne. ofte opstår der korrosioner på aluèt hvor det har været i kontakt med kobberfedtet.

udover at kobberfedt er aggressiv, så indeholder det tungmetaller. alufedt er et udmærket alternativ til formålet (hjulbolte)