Side 2 af 3

UPS.

: 02 jan 2013 16:44
af Landlyst
TaagMan skrev:
Tror det er for meget energi der skal ud gennem et for lille sted... tror den kommer bagud med at skide så, og så tror jeg den bliver anderledes farlig....

Hmm Nu ved jeg ikke hvor mange liter der ka være i sådan en kedel? Men en Ø130 rør fiser der altså ret meget luft gennem..... Men hvor meget udvider en rørgas eksplosion sig?

UPS.

: 02 jan 2013 16:47
af Bigfoot
Landlyst skrev:

Hmm Nu ved jeg ikke hvor mange liter der ka være i sådan en kedel? Men en Ø130 rør fiser der altså ret meget luft gennem..... Men hvor meget udvider en rørgas eksplosion sig?
nok til at det kaldes en eksplosion, og ikke bare en fis.... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

UPS.

: 02 jan 2013 16:52
af Landlyst
Bigfoot skrev:
nok til at det kaldes en eksplosion, og ikke bare en fis.... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Jow meeen så meget det ikke ka gå gennem skorstenen uden at flække fyret? :shock:

Og vil da sige at nogen steder er grænsen mellem fis og eksplosion noget flydende.... :zombie:

UPS.

: 02 jan 2013 17:00
af Klaus
Nu er det både colaer og fantaer man skal passe på... :friends:

UPS.

: 02 jan 2013 17:03
af Bigfoot
Landlyst skrev:
Jow meeen så meget det ikke ka gå gennem skorstenen uden at flække fyret? :shock:

Og vil da sige at nogen steder er grænsen mellem fis og eksplosion noget flydende.... :zombie:
De gas- og energimængder, der frigives ved eksplosion af sprængstof, er af samme størrelse som dem, der frigives ved forbrænding af brændsel; men omdannelsen af sprængstof ved eksplosion sker med langt større hastighed.
ifølge gyldendals ordbog

problemet ligger i en eksplosion, at det sker ved så høj en hastighed, at denne selvsamme mængde af gas/røg, omdannes til et så voldsomt instant overtryk, at det vil optage væsentlig mere plads end normalt. F.eks ved sprængstof, er overtrykket flere tusinde atmosfærer, og det er samme princip som en røggaseksplosion, men bare med et noget hurtigere virkende brændsel.

F.eks kan du da godt lukke luften ud af en lastbilhjul, uden at frygte for dit liv, men hvis det hele smides ud på selvsamme tid, så taler vi altså om ca 75m3 luft der forplantes ud i lokalet på en gang. Det fjerner vinduer og døre på ingen tid. Det er derfor at man ser chassisskader på lastbiler, hvor et hjul er eksploderet.

Jeg vil dog sige, med mit kendskab til diverse pillebrændere, at hvis der sker en røggaseksplotion i sådan en skiderik, som den på billedet (andre end mig der synes det billede er set før?????), så ville det altså se noget værre ud end det der. Skamolpladen på lågen ville nok se lidt sjov ud, og plastikslangen til brænderen ville også være "pillet af". icon_cheesygrin.gif

UPS.

: 02 jan 2013 17:05
af Skiveren
Klaus skrev:Nu er det både colaer og fantaer man skal passe på... :friends:
:toofunny: :toofunny: :blink:

UPS.

: 02 jan 2013 17:49
af Hjemme teori
Nu synes jeg også at billedet er lidt tosset, det minder mere om en der har glemt at lukke toplågen og har dårligt træk i skorstenen.

Men der er jo noget rigtigt i at fyret skal indstilles, vi/jeg går da hele tiden og kigger efter hvordan det kører, altså når jeg er i nærheden.
Tjekker via stokerlog dagligt om der er noget der ser forkert ud.
Når jeg er udenfor om der er synligt røg og lugt fra skorsten.
Tjekker flamme, herd, sodbelægning og aske når jeg kommer forbi.
Vejer piller af ved skift af pillermærke, og ved ny leveranse hvis der er andre signaler på at det er nødvendigt.

Helt det samme har jo ikke været nødvendigt ved Olie og gas som er lidt mere standardiserde produkter. Og så "tror" jeg kedelrummet i et oliefyr og gasfyr er mindre så en røggaseksplosion er mindre.

Men når alt dette er sagt tror jeg faktisk der er mere styr på tilstanden i mit fyr i dag end før skiftet fra Olie, så for mig, synes jeg ikke artiklen er så relevant, efter jeg har læst den.

Men det kan da godt tænkes at den kan være det, for dem der bare skifter uden at sætte sig ind i det og tror at en årlig serviceaftale, rens/semirens, samt påfyldning af piller og tømning af aske gør trikket.

UPS.

: 02 jan 2013 18:56
af Landlyst
Bigfoot skrev:
De gas- og energimængder, der frigives ved eksplosion af sprængstof, er af samme størrelse som dem, der frigives ved forbrænding af brændsel; men omdannelsen af sprængstof ved eksplosion sker med langt større hastighed.
ifølge gyldendals ordbog

problemet ligger i en eksplosion, at det sker ved så høj en hastighed, at denne selvsamme mængde af gas/røg, omdannes til et så voldsomt instant overtryk, at det vil optage væsentlig mere plads end normalt. F.eks ved sprængstof, er overtrykket flere tusinde atmosfærer, og det er samme princip som en røggaseksplosion, men bare med et noget hurtigere virkende brændsel.

F.eks kan du da godt lukke luften ud af en lastbilhjul, uden at frygte for dit liv, men hvis det hele smides ud på selvsamme tid, så taler vi altså om ca 75m3 luft der forplantes ud i lokalet på en gang. Det fjerner vinduer og døre på ingen tid. Det er derfor at man ser chassisskader på lastbiler, hvor et hjul er eksploderet.

Jeg vil dog sige, med mit kendskab til diverse pillebrændere, at hvis der sker en røggaseksplotion i sådan en skiderik, som den på billedet (andre end mig der synes det billede er set før?????), så ville det altså se noget værre ud end det der. Skamolpladen på lågen ville nok se lidt sjov ud, og plastikslangen til brænderen ville også være "pillet af". icon_cheesygrin.gif
Jojo men hvor meget udvider en røggaseksplosion luften? Der er jo ikke 130psi inde i fyret..... icon_cheesygrin.gif

UPS.

: 02 jan 2013 20:09
af Klaus
Hjemme teori skrev:Nu synes jeg også at billedet er lidt tosset, det minder mere om en der har glemt at lukke toplågen og har dårligt træk i skorstenen.

Men der er jo noget rigtigt i at fyret skal indstilles, vi/jeg går da hele tiden og kigger efter hvordan det kører, altså når jeg er i nærheden.
Tjekker via stokerlog dagligt om der er noget der ser forkert ud.
Når jeg er udenfor om der er synligt røg og lugt fra skorsten.
Tjekker flamme, herd, sodbelægning og aske når jeg kommer forbi.
Vejer piller af ved skift af pillermærke, og ved ny leveranse hvis der er andre signaler på at det er nødvendigt.

Helt det samme har jo ikke været nødvendigt ved Olie og gas som er lidt mere standardiserde produkter. Og så "tror" jeg kedelrummet i et oliefyr og gasfyr er mindre så en røggaseksplosion er mindre.

Men når alt dette er sagt tror jeg faktisk der er mere styr på tilstanden i mit fyr i dag end før skiftet fra Olie, så for mig, synes jeg ikke artiklen er så relevant, efter jeg har læst den.

Men det kan da godt tænkes at den kan være det, for dem der bare skifter uden at sætte sig ind i det og tror at en årlig serviceaftale, rens/semirens, samt påfyldning af piller og tømning af aske gør trikket.
Jeg er uenig i at træpiller ikke er en standardiseret vare. Det er da godt nok tit din Scotte skal have sin sut? :) Jeg gør da ikke andet end fylde piller på og tømme aske( andet er min egen overflødige interesse)
Det er hvad jeg forventer af et moderne fyr der bruger et standardiseret brændsel. Havde det Været et korn eller flisfyr havde snakken været en anden.

UPS.

: 02 jan 2013 20:58
af calle
Mon det er den her artikel, som vi tidligere har talt om, at de refererer til ?

http://stevns.netavis.nu/eksplosion-i-p ... te-hvalpe/

Noget hammer har der da været på !

Venlig hilsen