Side 2 af 4

Hjælp, tror mit gear el. motor er ved at stå af...

: 02 jan 2013 22:52
af Tommy71
Heysa.....

Har lige selv haft samme problem, og har osse lige haft motoren hevet fra gearet.. Tror jeg vil há skiftet alle lejer m.m her efter vinteren :-) Men har set på denne side at en ny motor m. gear koster 850,- så det er ikke meget at spare......

http://www.dbvvs.dk/shop/tb-mini-16c1.html


Mvh Tommy......

Hjælp, tror mit gear el. motor er ved at stå af...

: 03 jan 2013 09:51
af Jakob J
Jeg er i tvivl om det gear du linker til kan trække en 3 meter snegl, men det kunne jeg selvfølgelig finde ud af. DB VVS ligger jo lige i baghaven... Prisen er i alt fald ikke afskrækkende.

Gearet har i øvigt kørt siden kondensatorskiftet, så mon ikke, at det var hovedårsagen :)

Gearet larmer dog stadig. Om det er leje- el. tandhjulsstøj er jeg i tvivl om, så tror ikke jeg vil begive mig ud i den store renovering :)

Hjælp, tror mit gear el. motor er ved at stå af...

: 03 jan 2013 13:38
af Jan_Al
Førhen brugte vi gerne at kondensatoren skulle være på 70uF pr HK, så i dit tilfælde på 7 - 8uF.
Bare som en bemærkning :)

Hjælp, tror mit gear el. motor er ved at stå af...

: 03 jan 2013 13:43
af Jakob J
Jan_Al skrev:Førhen brugte vi gerne at kondensatoren skulle være på 70uF pr HK, så i dit tilfælde på 7 - 8uF.
Bare som en bemærkning :)
Jeg googlede det lige i går og fandt at man regner 70 uF / kW. Om det er mere rigtigt end 70 uF /HK aner jeg ikke. Det giver så kun 6,3 uF, da 1 kW jo svarer til godt 1 HK. Min er på 5 uF, så mon ikke det går :)

Men tak for tippet :)

Hjælp, tror mit gear el. motor er ved at stå af...

: 03 jan 2013 13:48
af Jan_Al
Jakob J skrev:
Jeg googlede det lige i går og fandt at man regner 70 uF / kW. Om det er mere rigtigt end 70 uF /HK aner jeg ikke. Det giver så kun 6,3 uF, da 1 kW jo svarer til godt 1 HK. Min er på 5 uF, så mon ikke det går :)

Men tak for tippet :)
Så længe at det kører, så er det vel ikke helt skævt med værdierne :great: Jeg tænkte såmænd bare på at du kunne tage en kigger når du nu alligevel en gang imellem kører forbi en genbrugsplads :)

Hjælp, tror mit gear el. motor er ved at stå af...

: 03 jan 2013 13:53
af Jakob J
Det er rigtigt. Det var rart at have en brugbar på lager :wink:

Hjælp, tror mit gear el. motor er ved at stå af...

: 06 feb 2013 12:20
af Jakob J
Mine problemer lader til ikke at være helt løst. Motoren er nu igen begyndt at hænge en gang imellem. Gearet siger ellers rigtig fint igen efter en omgang frisk gearolie.

Jeg havde en kondensator liggende, som jeg byttede rundt med den gl. I starten har det kørt fint, men nu hænger den lidt igen. Jeg tænker det lyder mærkeligt, hvis den nye kondensator allerede er færdig, medmindre jeg har fejl forbundet den. Jeg har lige prøvet at måle lidt på terminalerne på motoren og kondensatoren. Motoren får fint 230 V og kondensatoren afgiver på den anden side af 350 V. Det tyder vel på, at den er ok. Uanset så er jeg blevet usikker på selve forbindelsen af kondensatoren. Jeg mener ellers, at jeg placerede den som den gl., som jeg i øvrigt aldrig har pillet ved ellers. Jeg har taget et billede:
06022013085.jpg
De 2 røde og den øverste sorte til venstre kommer inde fra motoren af.
Brun + blå = kondensator
2 nederste sorte er spænding fra styringen

Ser det rigtigt ud?

Hjælp, tror mit gear el. motor er ved at stå af...

: 06 feb 2013 12:56
af ino
Det er meget svært at se på det billed men den blå fra kondensatoren er den forbundet med en ledning fra motoren? er der ikke et diagram i bunden af dækslet?

Hjælp, tror mit gear el. motor er ved at stå af...

: 06 feb 2013 13:18
af ino
iflg diagram på side 8 ser det rigtigt ud: http://www.cantonigroup.com/gfx/file/be ... ITR_EN.pdf

Hjælp, tror mit gear el. motor er ved at stå af...

: 06 feb 2013 13:59
af Jakob J
Du har helt ret. Der er et diagram. Se:
06022013087.jpg
Jeg er ret sikker på, at det er konfigurationen øverst til højre, som motoren er koblet op med.

En rettelse til billedet jeg postede før:

Der kommer 2 røde og 2 sorte ledninger inde fra motoren af. De røde er monteret i øverste højre hjørne og nederste venstre hjørne. De 2 sorte i de modsatte hjørner.
Brun + blå = kondensator
De 2 sorte fra styringen er monteret i samme hjørner som de 2 røde fra motoren.

Håber det giver mere mening.