Har lidt problemer med optimering af biomaks 16

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
toberg
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 96
Tilmeldt: 09 aug 2011 21:54

Har lidt problemer med optimering af biomaks 16

Indlæg af toberg »

shunten skal altså imit tilfælde stå på 45 grader da jeg ønsker 60 grader i min kedel er det korekt forstået

02power
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23 nov 2011 23:18

Har lidt problemer med optimering af biomaks 16

Indlæg af 02power »

Nej, men der skal ikke meget træk i skorstenen for at narre styringen til at tro at de er ild efter f. Eks pausefyring med så lav diff temperatur.
toberg
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 96
Tilmeldt: 09 aug 2011 21:54

Har lidt problemer med optimering af biomaks 16

Indlæg af toberg »

ok hvad mener du jeg skal stille og til hvad.

Den går meget i pausefyring i øjeblikket. Og min rt har været helt nede på 45 grader, det er jo ikke godt
02power
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23 nov 2011 23:18

Har lidt problemer med optimering af biomaks 16

Indlæg af 02power »

Jeg kan tage fejl, jeg er ret ny på Biomax´en..

Jeg tror min fejl skyldtes at den prøvede at starte op efter en pausefyring, den går så i "start mode" og da jeg havde en i forvejen ret fuld hærd smed den for mange piller ind.
Temperaturen i skorstenen (RT) stiger hurtigt 2 grader hvis det f.eks trækker en smule eller der er glødende piller hvor de nye lander.
Mit fyr troede så at det rent faktisk var i drift, og ydelsen viste 40% - faktum var dog at alt var proppet op med piller.
Helt op til knækket på stålrøret hvor slangen fra tanken sidder, og da jeg åbnede lågen til fyret fik det jo ilt = store flammer og panik..

Jeg vil tro at du skal indstille Start Røg Temp tilbage til de 8-10 grader frem for de 2 grader du har nu.
Det betyder måske at den skal køre en ekstra startsekvens, men hellere det end en fyldt kedel.
Kort sagt betyder det vel at styringen skal "opfatte" en stigning på 10 grader i "RT" før den starter blæseren op og går i drift (Ydelse)

carsten
02power
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23 nov 2011 23:18

Har lidt problemer med optimering af biomaks 16

Indlæg af 02power »

toberg skrev:shunten skal altså imit tilfælde stå på 45 grader da jeg ønsker 60 grader i min kedel er det korekt forstået
Korrekt, det gør primært det at kedlen ikke bliver kold i bunden = kondens = rust

Lukker man helt op for blandeventilen (shunt) vil fyret ikke yde meget idet det bare skal varme vandet op fra f.eks 58 til 60 grader.

Jeg hører meget gerne fra andre herom, for jeg har selv tænkt på at belaste min kedel endnu hårdere for at få den til at brænde hårdere. Har en teori om at en lavere indgangstemperatur ville gøre at fyret skal arbejde hårdere i den periode den tager om at tilføre den krævede effekt - tager jeg fejl?

Carsten

Besvar