Side 2 af 2

Lufttryk på møtrikspænder

: 10 dec 2012 16:57
af thy
EKP skrev:
Godt fif Thy...:-)

Jeg har en møtrikspænder som er noget træls at arbejde med. Jeg har skruet helt op for reduktionsventilen og alligevel er der ikke meget power i den. Den kan ikke løsne boltene så her må jeg bruge "manuelt værktøj". Jeg plejer også at spænde den på min donkraft så jeg slipper for at dreje bilen op med håndkraft. Her går den også hurtigt død og kompressoren skal være helt oppe på max for at der sker noget.

Efter det du skriver kan jeg nok regne ud at det er de 15 meter slange jeg har monteret på kompressoren der skal kortes lidt ned - det skal i hvert fald prøves :great:
køb en af de tykke slanger,ellers har biltema noget tyk blå slange og fitings så man får go slange til ca150kr

husk ydelsen på luften er kun så høj som den mindste diameter...så en kopling af de små og efekten er væk

helt enig med overstående..Hjemme teori

Lufttryk på møtrikspænder

: 10 dec 2012 19:02
af svsommer
guldfisk skrev:Hej

Jamen hvorfor køber du ikke bare en reduktionsventil, fåes hvor du købte din lufttryk møtrikspænder. Du behøber ikke købe tågesmøre når du bruger din møtrikspænder så lidt.....brug en smørkande og gik et dryp i luftstudsen før du sætter luftslangen på.
En anden ting er spændings momentet på dine hjulboldte på bilen, hjulboldte spændes med moment omkring ca 8 til 12 NM (newton meter), man kan tilkøbe momentstave med top til f.eks 19 mm hjulboldte, det eneste man skal vide er sit moment på boldten , det er også forskelligt fra stålfælge til letmetalfælge....
du mener 8-12kg eller 90-125nm

Lufttryk på møtrikspænder

: 10 dec 2012 19:07
af pso
Min erfaring er også at for tynd slange giver lavt moment

Lufttryk på møtrikspænder

: 10 dec 2012 20:35
af mejeristen
Tom_AT skrev: Vil du så også true med advokat nu ? :P 8)

naaah det sku da lige være for at give advoKATTEN lidt motion og så slipper jeg også for at klippe kløerne på den icon_cheesygrin.gif

Det kan godt være at værktøjet er testet ved højere tryk, men det er sgu ikke nogen garranti for at det kan tåle højere trýk end det er godkendt til det kunne jo siden hen have fået en skade som svækker det og hvad så.....................!

Lufttryk på møtrikspænder

: 16 dec 2012 09:27
af karlsen
Jeg har arbejdet inden for auto i 19 år. Og alle de steder jeg har været har der aldrig været regulator på luften. Så nogle gange får man måske helt op til 10 bar til sit luft værktøj, men andre gange hvor der er meget forbrug er der måske kun 7 bar. Og der eneste jeg har haft problemer med er når noget sidder meget fast og der ikke er tryk nok, så nøglen slår hårdt nok.

Der hjemme har jeg heller ikke regulator på der køre jeg også mellem 8-10 bar på alt mit luft værktøj.
Det eneste problem ved så højt tryk er hvis man eks skal bruge en sømpistol. Der kan man ikke styre hvordan den slår sømmet ind, så der er man nød til at bruge en regulator.

Men når du skal skifte hjul på bilen og din scooter skal du jo også kun bruge luftnøgle til at løsne hjulene med. For man spænder ALTID i hånden med moment.

Lufttryk på møtrikspænder

: 16 dec 2012 10:12
af coctail
Om du kørere med 9 eller 6,5 bar er helt op til din egen samvittighed, men produktet er kun godkendt til varig brug ved 6,5 bar. Hvis du vælger at kører med højere tryk, mindsker du den sikkerhedsmargin som producenten har lavet på produktet og risikoen for at det eksplodere (ja, eksplodere!) op i skallen på een er væsentligt større.

Mange steder i industrien bruger man luft til alverdens ting, men det er faktisk sjældent at trykket er over 6-8 bar, for det er ikke trykket maskinerne har brug for, men flowet - og flowet er et spørgsmål om rør og slangetykkelse.

Hvis du nærlæser brugsforvirringen, står der sikkert også hvor mange l/min spænderen har brug for.

Jeg har aldrig set en hobbykompressor uden reduktionsventil. Det er måske en rød "tryk-ned-og-drej-knap", og den sidder oftest i nærheden af manometret.

Lufttryk på møtrikspænder

: 16 dec 2012 11:29
af svsommer
karlsen skrev:Jeg har arbejdet inden for auto i 19 år. Og alle de steder jeg har været har der aldrig været regulator på luften. Så nogle gange får man måske helt op til 10 bar til sit luft værktøj, men andre gange hvor der er meget forbrug er der måske kun 7 bar. Og der eneste jeg har haft problemer med er når noget sidder meget fast og der ikke er tryk nok, så nøglen slår hårdt nok.

Der hjemme har jeg heller ikke regulator på der køre jeg også mellem 8-10 bar på alt mit luft værktøj.
Det eneste problem ved så højt tryk er hvis man eks skal bruge en sømpistol. Der kan man ikke styre hvordan den slår sømmet ind, så der er man nød til at bruge en regulator.

Men når du skal skifte hjul på bilen og din scooter skal du jo også kun bruge luftnøgle til at løsne hjulene med. For man spænder ALTID i hånden med moment.
jeg kan tilslutte mig her jeg har været i autobranchen i snart 25år og har både brugt profsonelet og hobby trykluft værktøj.
og har kørt med tryk op til 12bar uden der er noget der sprunget i hænderne på mig. jo toppe.
og vil du køre med 6,5bar på hoppy værktøj så kan du ligesågodt ladevær med at købe det.
en hjulbolt der er spændt med 90nm kan den ikke løsne.

Lufttryk på møtrikspænder

: 16 dec 2012 22:04
af pso
Di kompressor har med 99% sikkerhed en indbygget trykregulator som standard kompressoren når den når det indstillede tryk. De fleste har et firkantet plastik hus som kan skrues af og nedenunder sidder en skrue som du så kan regulere trykket ned på, lidt besværlig men effektivt.

Lufttryk på møtrikspænder

: 17 dec 2012 00:17
af Flammen
på lastvognsværksteder er trykket 10,5 - 11,5bar for at de kan pumpe dækkene op. samme tryk bruges også uden problemer til deres møtrikspændere/luftnøgle.
jeg har altid modificeret åbningen fra ventilen for bedre flow og fjernet støjdæmpningen. det giver en del mere power. prisen er en del mere støj, og at firkkanthovedet med tiden (mange tiner brug) sprænger i hærdningen på hjørnerne, så det bliver rundt. smid ud og køb en ny, og nyd et effektivt værktøj der letter arbejdet.