Stegt ål på Reersø Kro

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Stegt ål på Reersø Kro

Indlæg af Tom_AT »

neonus » 22 Aug 2012, 20:09 skrev:Ok - du er så selvudnævnt ekspert på området fordi du fiskede ål for 30-40 år siden og nu gør det igen.

Så må hele verdens fiskerieksperter jo tage fejl.....

Derudover er det et faktum at mange stadig afslimer ål ved at komme dem levende ned i diverse kemiske blandinger. Det er bare mere effektivt når de levende vrider sig i smerte end først at aflive dem....
Han er vel ligeså meget ekspert som du, indtil du kan komme med konkret fakta der underbygger dine påstande.

neonus
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Stegt ål på Reersø Kro

Indlæg af neonus »

Og du har tydeligvis ikke gidet at ulejlige dig med at læse det link jeg vedhæftede en af de tidligere posts.
peos
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Stegt ål på Reersø Kro

Indlæg af peos »

neonus - "selvudnævnt" må stå for din regning. Jeg beretter blot om min erfaring.

Og at du ikke aner, hvad du fortæller om, er jo tydeligt. Ingen der steger en ål kunne finde på at afslime den, fordi den bliver flået!

Kun ål der skal ryges bliver afslimet. Og brug af salmiakspiritus eller andre kemikalier er ikke længere tilladt. Det hindrer naturligvis ikke enkelte i at gøre det, men erhvervet, der er fødevarekontrolleret gør det ikke. Selv nakker jeg ryge-ålene, tager ud af dem og fryser dem ned. Når de kommer op af fryseren gnider jeg dem af med salt - det fungerer glimrende.
neonus
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Stegt ål på Reersø Kro

Indlæg af neonus »

Om de ryges eller steges er jeg da fuldstændig ligeglad med.

Jeg bekræfter blot at pga snæversynede ignoranter som dig er en art ved at uddø.

At du ikke kan stille din sult på anden vis og derved hjælpe med til den fortsatte overlevelse af ålen syntes jeg er sørgeligt. Både for dig selv, og dine efterkommere
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Stegt ål på Reersø Kro

Indlæg af Tom_AT »

neonus » 22 Aug 2012, 20:58 skrev:Om de ryges eller steges er jeg da fuldstændig ligeglad med.

Jeg bekræfter blot at pga snæversynede ignoranter som dig er en art ved at uddø.

At du ikke kan stille din sult på anden vis og derved hjælpe med til den fortsatte overlevelse af ålen syntes jeg er sørgeligt. Både for dig selv, og dine efterkommere
Mon ikke lige du skulle tage og finde kammertonen ?

neonus
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Stegt ål på Reersø Kro

Indlæg af neonus »

Sikkert - men jeg bliver sku sur og frustreret over at man ikke vil se på facts. Mange har holdningen "vi bliver ved - for sådan har vi altid gjort" og det redder altså ingen....
peos
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Stegt ål på Reersø Kro

Indlæg af peos »

neonus » 22 Aug 2012, 21:10 skrev:"vi bliver ved - for sådan har vi altid gjort"
Igen et udsagn som ingen i denne tråd har givet udtryk for og som kun stammer fra din egen udokumenterede virkelighedsopfattelse........

Facts er vel, hvad man selv har oplevet! Jeg har ikke givet udtryk for, at det ikke er korrekt, at ålen er udrydningstruet - men blot at jeg ikke forstår det og ikke tror på det, fordi det ikke passer med, hvad jeg oplever.

Mon ikke at det er dig, der ikke står til at redde fra din egen fastlåste virkelighedsopfattelse? - den der ignorer alt andet end det, du har valgt at tro på, er jo dig!

Og derfor fører dette vist ikke til så meget mere, så det var sidste indlæg herfra.
neonus
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Stegt ål på Reersø Kro

Indlæg af neonus »

"sjovt" du taler om at mine påstande er udokumenterede.

Jeg er den eneste af os der rent faktisk har fremlagt dokumenterede oplysninger..

Som sagt - det lader til at du fortsætter med dine vante rutiner - og det syntes jeg er ærgerligt når nu der findes videnskabelige beviser, som peger på at dit foretagende nok ikke er en god ide.

En gang troede man faktisk at jorden var flad...
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Stegt ål på Reersø Kro

Indlæg af Bri_Jac »

http://m.fisketegn.dk/%C3%A5l.aspx?ID=45956

Ålen er ikke fredet hele året og må derfor fanges i.flg gældende dansk lovgivning uden for fredningstiden med lovlige fiskeredskaber, for man er bange for at ålen bliver udryddet, så der er kommet en del strengere lovgivning på for at imødegå dette.
http://naturerhverv.fvm.dk/regler_for_aal.aspx?ID=41804

Men ligefrem at blive skidesur på en enkelt mand der nyder en ål engang imellem...
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Stegt ål på Reersø Kro

Indlæg af abn »

Lige meget om jeg fik ål igen efter 20 år eller ej, ja så har det sgu ikke ændret væsentligt ved bestanden.

Og så fik jeg også besøgt DVCenter i dag. For første gang. (Tak for kaffe og cacao og en hyggelig sludder)
Mvh Anders

Besvar