EkoHeat - Status på problematikker

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
tvede67
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 71
Tilmeldt: 11 maj 2011 17:55
Mit fyr: Ekoheat 900 lille silo
Areal: 125
Brændsel: Vida 6mm
Dagligt forbrug: 19kg Sommerdrift 5,5
Årligt forbrug: 3t
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af tvede67 »

Skiveren » 22 Jul 2012, 21:43 skrev:Melder mig også på banen, jeg har ingen problemer med at kører alm drift, har prøvet at slå over på sommerdrift, men valgte at blive på alm drift.. :) ( det er jo ikke rigtig sommer i nu.. :| )...
Kører med næsten med standard indstillinger uden turbolatorer, 8 mm DLG piller ca 5-6 kg pr døgn, vi er to voksen og to børn i det bette hus.. :)... kedeltemp sat til 68 grader, varmvandsprotering med en temp på 65 grader. Optændningsmængden er sat til 90 gram. Min drift til 25% ... Har dog allerede skiftet el tænderen efter 5 mdr drift.
Mvh. En stadig glad Ekoheat 1500 ejer.. icon_cheesygrin.gif



@Skiveren

Har turbolatorer nogen indflydelse på min. drift og pilleforbrug ? :)

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af Skiveren »

tvede67 » 22 Jul 2012, 22:39 skrev:



@Skiveren

Har turbolatorer nogen indflydelse på min. drift og pilleforbrug ? :)
Jeg har gjort det pga jeg vil undgå løbesod, og min drift på de 25 er for at undgå alarm udbrændt. :wink:
Vedr pilleforbruget, så ved jeg faktasisk ikke om det har noget stor betyndning, men mon ikke det har lidt.. :lol:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø
HenrikCL
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 feb 2012 13:41

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af HenrikCL »

Hmm, jeg tror også at man skal regne med brænde sådan en eltænder af med jævne mellemrum.

Hvor køber man en stak eltændere så man kan have dem på lager?

Lige en note omkring stregerne på skærmen. Stikket er et udenlandsk stik, men har stadig jord, så bare skift stikket ud. Jeg var nødt til at få lavet min stikkontakt så den også havde jord.
Efter at have lavet den ændring har jeg ikke haft problemer med at skærmen fryser med streger lodret henover.
tvede67
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 71
Tilmeldt: 11 maj 2011 17:55
Mit fyr: Ekoheat 900 lille silo
Areal: 125
Brændsel: Vida 6mm
Dagligt forbrug: 19kg Sommerdrift 5,5
Årligt forbrug: 3t
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af tvede67 »

Skiveren skrev:
Jeg har gjort det pga jeg vil undgå løbesod, og min drift på de 25 er for at undgå alarm udbrændt. :wink:
Vedr pilleforbruget, så ved jeg faktasisk ikke om det har noget stor betyndning, men mon ikke det har lidt.. :lol:


Ok. Takker for svaret. :great:
HenrikCL
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 feb 2012 13:41

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af HenrikCL »

Turbolatorerne forhindrer røgen i at komme ud og sænker temperaturen på røgen sådan at du får større udnytte af varmen.
Men for lav temperatur får vandet i luften til at kondensere og kan give løbesod og tære kedlen unødigt.

Hvis ikke du har ret meget træk i din skorsten så er det slet ikke sikkert at røgsugeren kan klare det med alle turbolatorerne i, og så får du problemer ved optænding og Max drift pga. for lidt ilt/for meget røg.
Det var mit problem. Sådan tror jeg ihvertfald at det hænger sammen.

Hvis du skruer pladen med røgsugeren af så skal kedlen helst være helt tør indeni.
Jeg havde alle turbolatorerne i fra starten og der sad et tykt klistret lag indeni. Jeg fjernede så turbolatorerne og så tørede fyret helt af sig selv i løbet af et par dage så der kun sad et meget tyndt lag sod som var helt tørt og faldt af af sig selv.

Jeg håber at det kan gavne andre da jeg ikke fik en skid at vide af installatøren. Mit røgrør drev næsten af løbesod i starten og ville ikke køre ordentligt. Jeg ændrede også på alle indstillinger indtil jeg gav op og ringede til Dan fra ekoheat som fortalte mig om de turbolatorer.
Tak til Dan for al den info om fyret.

Mvh. Henrik

tvede67
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 71
Tilmeldt: 11 maj 2011 17:55
Mit fyr: Ekoheat 900 lille silo
Areal: 125
Brændsel: Vida 6mm
Dagligt forbrug: 19kg Sommerdrift 5,5
Årligt forbrug: 3t
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af tvede67 »

Tak Henrik.

Jeg løfter lige låget i morgen, og ser efter. :great: icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Har takket: 36 gange
Blevet takket: 6 gange

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af MortenW »

Vores fyr har nu kørt i over en uge, uden problemer :P

Vi har kørt sommer drift, med start kl. 06 - 9.30 og igen 17.00 - 22.00. Har nu slukket fyret helt, da vi har solvarme til det varme vand. icon_cheesygrin.gif

Fyret buldre lidt under opstart, når det er koldt, men ikke noget vi får dårlige nerver over, det stopper typisk efter 5. min.

Der er ganske sikkert nogle justeringer endnu. Men vi afvendte Ekopower og mere koldt vejr, før jeg piller mere ved fyret.
Jeg kan se pillerne ikke er helt brændt igennem.

Må sku indrømmer at vi, alt i alt er rigtig glade for vores lille 900. Selv min kone, har taget en stol og sat sig foran fyret og kigget på skærmen når fyret stepper op. :friends:

Det som jeg syntes skal løses er:

1.Buldren.
2.Fyret der genstarter, når man laver ændring på skærmen. Tømmer "herden" for piller.
3.Bund pladen der åbner 2 gange, under opstart.
4.USB stik, bør kunne flyttes/forlænges, så man ikke skal skille det hele fra hinanden for en opdatering.
5. Bedre manual. Jeg kan f.eks ikke se hvor 3 vejs ventil skal mont.
6. Standart gevind til røg føler. Købte 2 føle lommer, hos Dansk VVS center, men igen passede i gevindet.
7. Glasset i pillebeholderen, virker for klejnt, og beholderen vrider sig lidt når den er fuld af piller.

God sommer fra en delvis glad og tilfred Ekoheat 900 ejer :sol:
Spotsy
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af Spotsy »

Nu er det så tid til at give en lille update.

Buldren: den er næsten væk ... Dvs at den kommer kun 30 sekonder af gang når fyr stepper op. Så jeg mener ikke at det er genrende længere

Alarm udbrandt: der er kommet for ikke så lang tid siden utalige mange alarm udbrandt på fyret. Jeg tror delvis at det skulles de piller jeg bruger ( stampemøllen 6 mm) og sneglen. Jeg får en afklaring om ikke så længe da jeg er ved at være på det sidst i pillebeholder. Jeg har alligeved skiftet min luxmåler til en pellx som nh bioservice forslå og det ser ud til at det virker forygende. Fyret køre med lav last uden at går ud ser det ud til. Jeg venter lidt inden jeg jubler.

Alt i alt er jeg ved at være en glad ekoheat 900 ejer. Venter spændt på vinter for at se hvordan det kommer til at afvikle sig.
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af bioservice »

Godt at høre vedr. alarm udbrændt og støj i skorsten ... :great:

Læg mærke til asken over de næste par dage, specielt hvis fyret fortsætter i lavdrift, hvis asken er musegrå, er alt ok.
Bliver den mørkegrå/sort, så skal du tilføre mere luft eller færre piller..
Bliver den lysegrå/hvid så skal ud tilføre mindre luft eller flere piller..

indtil forbrændingen er 100 % på plads kan der godt opstå alarm udbrændt...
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af kovas »

Hej til alle.
Så er det vist på tide at komme med noget nyt. Fra ekopower blev jeg opfordret til at afprøve v.1.42 med alle turbolatore ude af kedlen.
Jeg har været meget imod at skulle acceptere at et nyt anlæg ikke skulle kunne fungere på de vilkår som skulle give den bedste udnyttelse og forsøgte derfor stædigt at få det til at fungere med alle stængerne i. Det har ikke været muligt.
Jeg fik så endelig taget mig sammen til at hive dem ud. Det skal lige siges, at jeg engang havde to ude, uden at ændre på røgsugeren, det gav en afgangs temp på 98gr. Så derfor tænkte jeg at alle ude måtte jo gi en vældig høj røgtemp. Men her kommer så den gode nyhed: Med alle stænger ude kan røgsugerens effekt sænkes så meget at røgtemp. bliver på 85gr ved en forbrænding på 8,5kw og 68 ved 3kw. Den starter op uden at buldre og røgrøret er fint og tørt indeni. Så endelig kom det til at køre fornuftigt. Dog kunne det være fint hvis man kunne få den under 2,9kw som mindste forbrænding uden alarm udbrændt.
Det er mærkeligt ,så vidt jeg husker har det ikke været nævnt i andre indlæg at at man kunne ændre røgsugeren så meget, at man næsten får samme røgtemp som med alle stængerne i.
Jeg har gjort mig nogle overvejelser angående om man skal tage alle ud eller bare hver anden. Er nået frem til at det nok er bedst at tage alle ud for at få den mest jævne fordeling af varmeoptaget.
Hvis jeg får lyst en dag vil jeg prøve at se hvordan det køre hvis den står som standare til 1500 i stedet for kun 2,4kg i brændsel som dan har tilrådet. Faktisk undre det mig at det skulle være nødvendigt at ændre på det. Kedlen kan vel ved opstart ikke have nogen viden om hvor meget varme der aktuelt er brug for. Hvis man har en 1500 fordi huset er dårligt isoleret skal man så ændre på brændselsmængden om sommeren når der kun er brug for vvb. Jeg synes også at en keddeltemp på 60gr er lovlig lidt når der først bliver efterspørgsel på varme.
Jeg er meget spændt på hvordan det bliver med at vvb kan kalde på varme. Hvis vvb kalde på varme kan så kan en indendørs termostat vel også gøre det? Og kan de så parallelkobles så begge muligheder kan kalde på samme ledning. Jeg har også monteret et rør der munder u lige hvor sneglen tager piller ind så kan man gi den lidt madolie selvom siloen er fuld.
Jeg er faktisk blevet så tilfreds at jeg kunne finde på at anbefale det til bekendte hvis de spørger.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Besvar