Side 2 af 3

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 10:55
af coupegt
jeg sidder også og tænker, at der måske er et forbrug et sted der tapper batteriet.

relativt nemt at måle med et ampere meter eller multitester :-)

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 11:30
af Jan_Al
Nu bruger vel ikke "kun" det "Brian" voltmeter på kondensatoren vel? :oops:

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 12:12
af bent
Hej lige en lille ting i skal huske generatoren har igen øjne og så tænker i sikke noget sluder men det forholder sig sådan at hvis man har et batteri der bliver tappet for strøm uden motor er startet, og så starter bilen hvad sker der så spændingen stiger gen regulerer ned og tager ikke højde for det man har tappet af batteri. det er jo sådan under normale forhold hvor man starter bilen og man tænder en forbruger så dykker spændingen og gen feltstrøm stiger og afgiver strøm. så med andre ord lader på og få batteriet op på dupperne igen med venlig hilsen bent autoelektrikker . og lad nu være med at komme med en forklring på at det ikke passer for sådan er det bare basta tænk på alle dem med bilvarmer de er også nød til af lade en gang imellem ellers går det galt.

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 13:26
af h-vestergård
Jeg er til dels enig med Bent om at nogle gange kan det være nødvendigt at lade op med en lader, men når den er på 12,3v når den er stoppet og under 12v efter en time tror jeg enten der er noget der er noget der bruger strøm eller et dårligt batteri. Det kan kont rimeligt nemt ved at lade batteriet op og tage stelpolen af natten over og hvis den stadig er faldet til under 12v er batteriet ikke godt mere. Kan du se ladespændingen mens du kører? Da du skriver det er dit batteri nr 3 kunne det jo også være en mulighed at din gennerator lader for meget pereodisk.Skifter du mange pærer? Det skal også siges at jeg har set mange "billige" batterier der ikke fungerer særligt godt når det bliver koldt, jeg har skiftet flere "billige" batterier som ikke har været et år gamle.

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 18:01
af triumph
enig med ovenstånde,havde en kadet hvor forbindelsen mellem motor og bilens karroseri var knækket, på en anden hang bremselys kontakten. Bilens generator kunne ikke lade nok til at dække forbrug til bremselys (der var ingen forbrug når den holdt stille)

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 19:47
af Zarge
Hejsa, tak for alle svarene :great:
Det blev sgu begrændet hvad der blev kikket på skidtet idag, det er for koldt at stå med i indkørslen, det må vente til jeg får den indendørs endag... Så den fik en opladning, så må vi se hvad der sker...
Men jeg skal ha kikket den lidt nærmere igennem en dag, og skal lige ha opdrevet et amparemeter... Kan se at ingen af de multimetre/spændingstestere jeg har kan måle Adc... :oops:
Og jo jeg bruger det "brian" voltmeter, men har tjekket den et par gange, den viser det samme som fluken, så det må være fint icon_cheesygrin.gif
Eller havde du noget andet i tankerne?

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 19:50
af Erik2
Du kan lave dig en shunt:

Sæt en tynd ledning mellem batteripolen og den aftagne polsko og mål spændingsfaldet over ledningen.
Ohms lov U=R*I I=U/R

Og inden du skrev skrev jeg dette:



Hør nu på Bent.
Det hjælper ikke at generatoren lader med den rigtige spænding hvis der både er for højt stilstandsforbrug og køres for korte ture.
Min genbo købte også et Exide superduperdeluxejegskalgidigskaljeg batteri, men da fyret adskillige gange kørte det ned holdt det kun 9 måneder..
Batteriet er blevet dårligt fordi det er blevet ladet for lidt i forhold til forbruget.

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 19:55
af Zarge
Lige ang det Bent skrev, jeg har læst det nogen gange og er ikke helt sikker på hvad han mener...
(Er godtnok uddannet elektriker, men har stortset aldrig rodet med strøm, mest tele/data... :-)

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 20:15
af Erik2
Den der Brian-kondensator ville jeg pille af, for det er sgu nok den der står og trækker strøm når bilen er slukket.

Min egen opskrift på et langt og lykkeligt akkumulatorliv: Lad den nye akkumulator op i et døgn før den for lov at starte bilen. Det er som om at en akkumulator aldrig bliver bedre end den var førte gang den skulle starte bilen, så hvis den ryger på lige efter den har fået påfyldt syre, eller efter at have stået længe på lager, så får den aldrig mere end f.eks. 70% af den angivne kapacitet.

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 20:38
af abn
Erik2 » 29 Jan 2012, 20:15 skrev:Den der Brian-kondensator ville jeg pille af, for det er sgu nok den der står og trækker strøm når bilen er slukket.

Min egen opskrift på et langt og lykkeligt akkumulatorliv: Lad den nye akkumulator op i et døgn før den for lov at starte bilen. Det er som om at en akkumulator aldrig bliver bedre end den var førte gang den skulle starte bilen, så hvis den ryger på lige efter den har fået påfyldt syre, eller efter at have stået længe på lager, så får den aldrig mere end f.eks. 70% af den angivne kapacitet.
Er det egentlig ikke også standard procedure ved et nyt batteri. Laderen på inden det sættes i bilen. Det har jeg i hvertfald hørt før. (har til gengæld så også fået at vide i jem og fix at det er opladet og klar til brug) :evil: