Nyt varmeanlæg - HJÆLP - skal jeg lade Pellex'en overleve?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Aarøe
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 23
Tilmeldt: 23 nov 2010 23:13
Mit fyr: Scotte 16kW ver. 6.34, Blackstar S kedel
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Hinnerup

Nyt varmeanlæg - HJÆLP - skal jeg lade Pellex'en overleve?

Indlæg af Aarøe »

triumph » 17 Aug 2011, 22:27 skrev:jeg har ca 140 m2 stuehus, og 60 m2 beboelse på 1ste sal på en udbygning. hus er fra 1907,udbygning er rimelig ny.
fyr står i udbygning. jeg bruger ca 12 tons om året med en woody. Uden opvarmning af udlænge bruger vi ca 7-8 tons/år.
Vi har ca 25 c indedørs.
jeg har et rimeligt stort varme tab i mine rør til huset, de blev godt nok blev rimeligt isoleret i 1971, men ligger i en uisoleret skunk, hvor mus nok har taget deres del af isoleringen. Huset er ikke så godt isoleret, udlænge er, men der bor tilgængæld en der ofte har vinduer åbne.
Et godt råd er (hvis det er muligt) at sætte VVB i stuehuset, så er der kun varmetab i en streng.
Jeg har elvarme patron i vvb. der har jeg klippet ledning og sat en stik prop på. Den kan så trække et relæ der starter woody, når der mangler vv. det koster ca 4 kg piller i døgnet at lave vv om sommeren. har også monteret rumtermostat der starter woody ved lav temperatur. Det spare mang piller i overgangsperioder (forår/efterår)
Det forbrug giver endnu et søm i kisten til den gamle Pellex brænder og tvivlsomme kedel.
Jeg har tænkt på lidt det samme med VVB, så det skal undersøges nærmere, og jeg tror også at en rumtermostat bliver en del af kittet.

Der er ingen tvivl mere i mit sind, der skal nyt til, og valget falder på en 16 kW scotte.

Det har jeg stadig en del spørgsmål til, men dem flytter jeg til Scotte delen af forumet.

Tak for hjælpen. :great:

/Kaspar

Besvar