Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

energi i mink-savsmuld

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

energi i mink-savsmuld

Indlæg af Hans » 04 mar 2011 13:41

-Hvad er energiindholdet i mink-savsmuld sammenlignet med alm. savsmuld fra opskæring?
-Skal det gennem en kværn først, eller kan jeg regne med at kunne hælde det direkte i magasinet (der er omrører i)?
-Hvad er en ok pris på mink-smuld?
Mvh.
Hans


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af Bigfoot » 04 mar 2011 14:21

Er det minksavsmuld fra før eller efter pelseriet???? Mange bruger jo det brugte savsmuld fra pelserierne.

hvis der er meget fedt i, så skal du virkelig være sikker på at din omrører, samt din snegl er dimensioneret stærk nok.

En jeg kender, kører med minksavsmuld, i sin M20'er, og der er iblandet smeltet minkfedt også, for lige at hæve brændværdien yderligere.
Og jeg skal sige dig den knirker og piver i lejerne når den kører. Det er virkelig noget tungt noget. Når der er fedt i, er det så kompakt, at en trillebørfuld kan blive så fast at du ikke kan hamre en skovl i.

Men brændværdien på ren savsmuld, kontra det med fedt i, er 1:3. Det er den erfaring min makker har gjort sig ihvertfald.

Men en OK pris på minksavsmuld. Altså det helt rene af det, direkte fra posen, er jo dyere end piller, så det er ikke nogen god forretning.
Det fra pelserierne er jo rent faktisk affald, så medmindre de kommer og leverer det, så skal det være gratis.

Sidst men ikke mindst.... glem ikke at minksavsmuld LUGTER, hvis det altså har været i pelseriet en tur. Det lugter rigtig fælt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af Hans » 04 mar 2011 14:44

Er det minksavsmuld fra før eller efter pelseriet????
Det er minksavsmuld fra efter pelsning.
Når der er fedt i, er det så kompakt, at en trillebørfuld kan blive så fast at du ikke kan hamre en skovl i.
Det var derfor jeg tænkte, at det måske var bedst at køre det gennem en kværn først...
Det fra pelserierne er jo rent faktisk affald, så medmindre de kommer og leverer det, så skal det være gratis.
Flere pelsavlere fyrer jo selv med det og er derfor opmærksomme på, at det har en vis værdi.
.... glem ikke at minksavsmuld LUGTER, hvis det altså har været i pelseriet en tur. Det lugter rigtig fælt.
Vil det være urealistisk at have det liggende i en carport ved siden af huset. Vi bor på landet og har ca. 200 meter til naboer?
Mvh.
Hans

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af Bigfoot » 04 mar 2011 16:52

det kan du godt have liggende i en carport. Men selv min makker, som også bor på landet, har det liggende i en lukket skibscontainer over 200 meter fra huset, for at undgå lugtgener fra lageret, og oveni også det at rotterne ELSKER minkfedt. Det er bedre end lakridskonfekt for dem. For det brugte minksavsmuld indeholder også minktæer....

At køre det igennem en kværn først, hjælper ikke en disse, for fedtet er jo ikke i fastform længere, så det vil bare klumpe sammen i din tank alligevel.
Jeg snakkede med ham om at køre på det i min baxi, bare for at prøve det. Det endte med at han lå og grinede på gulvet. Splitten i akslen til sneglen, hvis ikke sneglen selv, ville knække ved det. Og så det faktum at jeg ikke har omrører.

Men selvom minkavlerne vil have penge for det, så er det stadig affald. Jeg ved godt at de vil have penge for det, da jeg er omringet af minkfarme her på vejen. Priserne på den mængde de har, kan endda måle sig med prisen på træpiller, som endda har en bedre og højere brændværdi, så jeg fatter det ikke helt.
Men du må ikke glemme, at hvis de vil af med det, så fyrer de ikke på det selv, og så er det altså affald for dem, og det skal de endda betale for at komme af med. Så lad dig ikke snyde af det.

Oveni alt det her, så er der et fandens til svineri i din kedel med minksmuld. Det er godt nok bøgetræssmuld, men der er fedt i, og masser af andre ting også fra pelserierne. Desuden vil din tank blive ualmindelig fedtet indei, så den kan ikke bruges til andet end det. Og sidst men ikke mindst, så er lugtgenerne ret så trælse.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af Hans » 04 mar 2011 19:38

Tusind tak for de mange tips.
Jeg har hørt om andre der fyrer med minksmuld i en stoker mage til min, så jeg tror den kan holde til det. Men det med rotter, havde jeg slet ikke tænkt på. Fyret står i kælderen under stuen, så jeg tror jeg forsøger mig med en trailerfuld og vurderer lugtgenerne inden jeg fylder carporten op.
Endnu engang tak Bigfoot.
Mvh.
Hans


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af Zarge » 04 mar 2011 20:04

I kælderen... God fornøjelse... Mine forældre har gået minkfarm i mange år, og jeg er rimelig imun... Men alligevel kunne jeg ikke forestille mig at jeg kunne fyre så billigt at det kunne lokke mig til gøre det... Men det er naturligvis op til dig selv, vi er jo alle forskellige...;-)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af Bigfoot » 05 mar 2011 00:16

jeg er lige kommet hjem fra min makker..... ved du hvad der mødte mig? Et total udbrændt fyrrum.... Der har været tilbagebrand i det minksnask den anden dag, og da det indeholder fedt, kan du hælde alt det vand på du lyster. Det vil bare flyde ovenpå.


Han kom lige med nogle andre input du skal være klar over. Ud over at rotter er helt vilde med det, så ser måger og andre fugle også. Han ville ikke på noget tidspunkt opbevare det i sin egen garage, og da slet ikke fyre med det i et kælder fyrrum.

Han spørger til hvad du skal betale for det? For i forhold til træpiller, kan det altså ikke svare sig at betale for det affald.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af Hans » 05 mar 2011 08:23

Der har været tilbagebrand i det minksnask den anden dag, og da det indeholder fedt, kan du hælde alt det vand på du lyster. Det vil bare flyde ovenpå
-det havde jeg heller ikke tænkt på :roll:
Han ville ikke på noget tidspunkt opbevare det i sin egen garage, og da slet ikke fyre med det i et kælder fyrrum.
Jeg bliver mere og mere skeptisk :oops:
Han spørger til hvad du skal betale for det? For i forhold til træpiller, kan det altså ikke svare sig at betale for det affald.
Prisen er vist noget med et par flasker rødvin, men jeg tror efterhånden ikke det er noget jeg vil kaste mig ud i. Jeg kan få rent savsmuld til ca. samme pris, der går bare rigtigt meget til, men der er nok alligevel mindre bøvl/fare.
Tak for guldkornene og god weekend.
Mvh.
Hans

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af Bigfoot » 05 mar 2011 08:53

det var så lidt..... jeg ved at han efter denne tilbagebrand, som faktisk også har ødelagt hele hans stoker, samt hele fyrrummet, så dropper han minkaffaldet, og går over på træpiller. Han gider det ikke mere.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af Zarge » 05 mar 2011 09:45

Bigfoot, hvad sagde forsikringen til det? Kunne jo godt forestille sig at de pga det med vandet og fedtet, som jo egentlig har gjort hans brændslukning uvirksom... Det kunne de vel være frække at kalde for groft uaksomt....
Kender ikke reglerne ang fyring med fedt, men bare en tanke...


Besvar